نیوز سیتی!
11 آذر 1402 - 09:32

آب از سرچشمه گل‌آلود است / فلسفه تربیت در جمهوری اسلامی ایران - بخش اول

نقاط ضعف بسیاری در بخش اول مبانی نظری سند تحول بنیادین، بخصوص در گزاره‌های تربیت مستخرج از مبانی، وجود دارد، و مبنایی‌ترین بخش این مبانی که می‌بایست از اتقان و انسجام کافی برخوردار باشد، دچار کلی‌گویی و لکنت زبان در بیان ضروریات است. مجتبی عابدپور

 

مجتبی عابدپور، پژوهشگر میز تربیت رسمی، اندیشکده فرهنگ و تربیت دانشگاه امام صادق علیه السلام

بخش اول مبانی نظری را می‌توان به دو بخش کلی تقسیم کرد: مبانی فلسفی، و گزاره‌های تربیتی مبتنی بر آن. در قسمت اول سعی شده است تا قضایای فلسفی و مدللی که مورد پذیرش نظام ارزشی مقبول جامعه است و می‌تواند مبنای استنباط گزاره‌های مربوط به تعریف تربیت، اهداف و اصول آن قرار گیرند، با نظم خاصی در پنج گروه هستی‌شناختی، انسان‌شناختی، معرفت‌شناختی، ارزش‌شناختی و دین‌شناختی به عنوان «مبانی اساسی تربیت» صورت‌بندی شود. در قسمت دوم نیز، با توجه به مبانی اساسی تربیت، به بیان چیستی، چرایی و چگونگی تربیت پرداخته شده است.

هدف از بیان مبانی فلسفی، استخراج گزاره‌های مربوط به تربیت است.

 

 چنانچه گذشت، هدف از بیان مبانی فلسفی، استخراج گزاره‌های مربوط به تربیت است.

سه ابهام منجر به کاهش اعتبار خروجی‌های حاصل شده می‌شود.

 

لیکن سه ابهامی که در ادامه مورد بحث قرار می‌گیرند، منجر به کاهش اعتبار خروجی‌های حاصل شده می‌شود.

1- اولین ابهام مرتبط با ملاک گزینش گزاره‌های فلسفی در مبانی اساسی تربیت است. بدین معنا که مشخص نیست چگونه از میان انبوه گزاره‌های فلسفی، این مجموعه مورد توجه قرار گرفته است.

اولین ابهام مرتبط با ملاک گزینش گزاره‌های فلسفی در مبانی اساسی تربیت است.

 

چراکه اگر ملاک انتخاب آن‌ها استخراج گزاره‌های مربوط به تربیت است، پس چرا گزاره‌های فلسفی مهمی مانند اصالت فرد و جامعه که در تربیت اثرات تعیین‌کننده‌ای دارند در این میان یافت نمی‌شوند؟

ملاک انتخاب گزاره‌ها به درستی مشخص نشده است.

 

از این‌رو به نظر می‌رسد ملاک انتخاب گزاره‌ها به درستی مشخص نشده یا در انتخاب گزاره‌ها به ملاک پایبند نبوده یا هر دو!

2- فارغ از ملاک گزینش، مکتب فکری پشتیبان برای استخراج و انتخاب گزاره‌های فلسفی نیز محل تأمل است. اکثر گزاره‌های مذکور از مبانی فلسفی صدرایی قابل احصاء است؛ لیکن به نظر می‌رسد این مسئله در مبانی نظری مورد سانسور قرار گرفته است.

مکتب فکری پشتیبان برای استخراج و انتخاب گزاره‌های فلسفی نیز محل تأمل است.

 

هر چند در مبانی نظری (صفحه 42) به استفاده از دیدگاه‌های مشهور در بین فیلسوفان مسلمان بویژه فیلسوفان صدرایی اشاره شده است، اما در پاورقی‌های این بخش با انبوهی از ارجاعات به سایر اندیشمندان روبه‌رو می‌شویم، به‌نحوی که به نظر می‌رسد به قصد در پرده‌کردن و عدم ارجاع مستقیم به ملاصدرا این اقدام صورت گرفته است.

چگونه ممکن است بتوان قسمت‌های مختلفی را از نظام فکری اندیشمندان مسلمانی که مبادی اندیشه یکسانی ندارند کنار یکدیگر گذاشت و نظام سازوار دیگری را بوجود آورد؟

 

اگر ادعای مذکور صحیح نباشد، اشکال دیگری بوجود می‌آید؛ چگونه ممکن است بتوان قسمت‌های مختلفی را از نظام فکری اندیشمندان مسلمانی که بعضاً مبادی و چارچوب اندیشه یکسانی ندارند کنار یکدیگر گذاشت و نظام سازوار دیگری را بوجود آورد؟

3- با فرض صورت‌بندی سازوار مبانی با ملاک صحیح، می‌توان وارد گام بعد، یعنی استخراج گزاره‌های تربیتی از مبانی فلسفی شد. بدین منظور می‌بایست از روش‌های دقیق منطقی و فلسفی بهره‌ برد تا خروجی حاصل از اعتبار روش‌شناختی برخوردار باشد.

از نقاط ابهام مبانی نظری، چگونگی استخراج گزاره‌های تربیتی از مبانی فلسفی است.

 

از نقاط ابهام مبانی نظری، خصوصاً در بخش اول، چگونگی استخراج گزاره‌های تربیتی از مبانی فلسفی است. چرا که توضیح روش‌شناسانه معتبری در این سند یافت نشده و آثار استفاده از روش‌های منطقی و فلسفی معتبر نیز مشهود نیست.

مفاهیم تربیتی بسیاری مانند هدف تربیت از این مبانی استخراج شده‌اند؛ و مشخص نیست از کدام مبنا به این گزاره و تبیین آن رسیده‌اند.

 

بدین معنا که مفاهیم تربیتی بسیاری مانند هدف تربیت از این مبانی استخراج شده‌اند؛ لیکن مشخص نیست از کدام مبنا و چگونه به این گزاره و تبیین آن رسیده‌اند.

 ️به‌طور کلی نقاط ضعف بسیاری در بخش اول مبانی نظری، بخصوص در گزاره‌های تربیت مستخرج از مبانی، وجود دارد. متأسفانه مبنایی‌ترین بخش مبانی نظری که می‌بایست از اتقان و انسجام کافی برخوردار باشد، دچار کلی‌گویی و لکنت زبان در بیان ضروریات است. برای نمونه تبیین شفافی از حیات طیبه به‌عنوان هدف غایی تربیت بیان نشده است. همچنین چگونگی طیفی و تشکیکی بودن ، نحوه ارزیابی و دست‌یابی به آن نیز محل اشکال است. این ابهامات در اصول تربیتی به مثابه چگونگی عمل تربیت نیز یافت می‌شود که شرح آن از حوصله این یادداشت خارج است. حاصل آنکه، به‌نظر بخش اول جای پا ی محکمی برای امتداد در سایر بخش فراهم نمی‌کند و چون خشت اول را معمار کج نهد، تا ثریا می‌رود دیوار کج!

پ.ن:

از اعظم ابهامات بخش اول مبانی نظری، چگونگی استنباط تعریف تربیت از مبانی فلسفی است که به شرط توفیق در یادداشتی مجزا به شرح آن پرداخته خواهد شد.

نقل از: کانال اندیشکده فرهنگ و تربیت اسلامی @farhang_tarbiat

 

انتهای پیام/

از شما صاحبنظر گرامی در حوزه تعلیم و تربیت هم دعوت می کنیم، از نویسندگان، ممیزان و اعضای هیئت تحریریه پنجره تربیت باشید. برای ارسال مطالب و عضویت در هیئت تحریریه، از طریق ایمیل [email protected] مکاتبه فرمائید.

منبع: فارس
شناسه خبر: 1590732

مهمترین اخبار ایران و جهان: