نیوز سیتی!
23 اردیبهشت 1402 - 17:42

حیا و غیرت بال‌های تولید گفتمان عفت عمومی و زیست عفیفانه هستند

بوشهر- مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بوشهر گفت: حیا و غیرت را دو بال تولید گفتمان عفت عمومی و زیست عفیفانه عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام محمد قادری بعد از ظهر شنبه در جمع خبرنگاران ضمن تسلیت شهادت شهید حمیدرضا الداغی گفت: حادثه‌ای که در سبزوار اتفاق افتاد قلب ایرانی غیور را به درد آورد و نمود غیرت برگرفته از فرهنگی ایرانی اسلامی ماست.

مدیرکل تبلیغات اسلامی بوشهر یکی از عوامل شکل‌گیری این حادثه را جامعه دانست و افزود: جامعه با همبستگی اجتماعی که دارد، یکسری معارف و کلیدواژه‌ها تولید می‌کند، ما شاید کمتر در این زمینه راهبری می‌کنیم و این باعث شده است که یا این کلیدواژه‌ها ناقص و یا به جا و به هنگام استفاده نشود و گاهی اصلاً مورد غفلت واقع شود.

وی بیان داشت: به نظر می‌رسد عفت عمومی و زیست عفیفانه در تولید گفتمان خود دو بال دارد یکی حیا و دیگری غیرت و هر دوی اینها وقتی توازن پیدا می‌کنند منجر به زیست عفیفانه می‌شوند.

حجت‌الاسلام قادری ادامه داد: آنچه که از حرکت شهید بداغی دیدیم این است که ایشان، شخصیتی سلیم‌النفس و تربیت شده با همین کلیدواژه‌ها است، به نحوی که آن جایی که حرکتی ضد حیا را می‌بیند، با بهره‌گیری از کلیدواژه غیرت، کار خود را انجام می‌دهد و به میدان می‌آید.

مدیرکل تبلیغات اسلامی بوشهر گفت: جایی که بقیه ایستاده‌اند و بی‌خیال نگاه می‌کنند و می‌گذرند این شهید بزرگوار ایستادگی می‌کند و برونداد غیرت ایشان حماسه‌ای می‌سازد و فرهنگ ایرانی اصیل ایرانی اسلامی همه جامعه را به خروش می‌آورد که همچنین اتفاقی افتاده و همه موضع می‌گیرند و همه حمایت می‌کنند.

ترویج حیا توسط رسانه‌ها

وی ابراز داشت: در برهه اخیر متأثر از این فضاسازی‌های رسانه‌ای بیشتر اهتمام ما به سمت ترویج حیا رفته است، اما حیایی که به پشت گرمی غیرت نباشد، یا ناقص است یا اصلاً به وجود نمی‌آید و جایی که گفتمان‌سازی شاخص‌ها و سنجه‌های یک شخصیت مطلوب و تراز مطرح باشد، جامعه نقش خودش را خوب نشان می‌دهد.

حجت‌الاسلام قادری عامل دوم را نقش خانواده عنوان کرد و اضافه کرد: خانواده از این جهت که نسبت به گفتمانی که در جامعه جاری و ساری هست به عمل دعوت می‌کند خیلی نقش دارد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی بوشهر تصریح کرد: اگر خانواده نه تنها عمل نکند؛ بلکه آنتی تز آن گفتمان اصلی فرهنگ اصیل که در جامعه است را بدهد، به یک مقوله‌ای باید برخورد و هدایت کرد، ولی یک موقع خانواده اهمال، و ترک فعل می‌کند.

وی تأکید کرد: کمتر می‌توانیم تصور بکنیم در جامعه خانواده‌ای ضد فرهنگ را ترویج کند، عمده معضل ما در بحث خانواده ترک فعل در قبال مسئله تربیت یا استحکام روابط خانواده است.

حجت‌الاسلام قادری گفت: زمانی که روابط کم‌رنگ می‌شود، آن عنصر خانواده به بیرون از خانواده پناه می‌برد چون ناگزیر از ارتباط و تغذیه فکری و عاطفی است و آنجاست که شخصیتی خارج از سنجه‌ها و شاخص‌هایی که باید داشته باشد، شکل می‌گیرد و حاصلش می‌شود شخصیتی که این جنایت را رقم می‌زند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1209332

مهمترین اخبار ایران و جهان: