نیوز سیتی!
18 خرداد 1402 - 18:00

گنجینه ملی فرش ایران در کاشان رونمایی شد

آیین رونمایی از کتاب گنجینه ملی فرش ایران اثر استاد تورج ژوله و جمعی از اساتید، پژوهشگران، متخصصان و صاحبان صنایع فرش دستباف با حضور رئیس کمیته فرش فرهنگستان هنر و عضو شورای پژوهش و آموزش مرکز ملی فرش ایران در دانشگاه کاشان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از کاشان، تورج ژوله نویسنده کتاب گنجینه ملی فرش ایران در آیین رونمایی کتابش با قدردانی از دانشگاه کاشان در برگزاری این آیین اظهار کرد: این کتاب نخستین کتاب بین المللی موزه فرش ایران است که بخشی از این موزه در آن به نمایش گذاشته شده است.

وی با بیان اینکه تهیه این کتاب حدود ۱۰ سال زمان برده است، افزود: این کتاب شامل ۲۲۰ اثر عکس فرش و به دو زبان انگلیسی و فارسی به رشته تحریر درآمده است.

ژوله یادآور شد: ۵۰ اثر از آثار موزه ملی فرش ایران در کتاب ۲۱۲ صفحه‌ای گنجینه ملی فرش ایران معرفی و اهمیت هر یک از منظر زیبایی شناسی، نوع بافت و محل بافت بررسی و شرح داده شده است.

این نویسنده با تاکید بر کیفیت عالی عکاسی از فرش‌ها عنوان کرد : ۲۰ اثر از ۵۰ فرش معرفی شده در این کتاب مربوط به دوره صفویه و بقیه از صفویه تا زمان پهلوی اول است.

وی با اشاره به اینکه سیروس پرهام مترجم برجسته ایرانی در تدوین بسیاری از بخش‌های این کتاب همکاری کرده است، بیان کرد: اهمیت این کتاب در این است که موزه ملی فرش ایران پس از ۴۰ سال یک کاتالوگ بین‌المللی از آثار خود را در معرض دید همه قرار می‌دهد که پژوهشگران از نقاط مختلف جهان می‌توانند برای کارهای پژوهشی خود از آن استفاده کنند.

تورج ژوله متولد ۱۳۴۷، رئیس کمیته فرش فرهنگستان هنر و عضو شورای پژوهش و آموزش مرکز ملی فرش ایران و یکی از فعالان تخصصی در حوزه‌های تحقیق، تدریس و تالیف درباره فرش ایرانی است.

وی در سال ۱۳۷۵ واحد تحقیقات و مطالعات فرش در شرکت سهامی فرش ایران را تاسیس کرد و مجموعه «گنجینه ملی فرش ایران» تازه‌ترین کتاب استاد ژوله است که جلد نخست آن در قطع سلطانی و با کیفیتی نفیس توسط انتشارات یساولی در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

پایان پیام/۶۳۰۲۵/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1271532

مهمترین اخبار ایران و جهان: