نیوز سیتی!
16 فروردین 1402 - 12:09

ارتقای تولید محصولات کشاورزی چهارمحال و بختیاری با تدوین یک برنامه پنج‌‌ساله

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: در راستای تحقق شعار سال و ارتقای امنیت غذایی و ضریب خودکفایی جهاد کشاورزی استان در قالب پنج محور کلی برنامه‌های خود را در سال ۱۴۰۲ تدوین کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، حسین برزگر صبح امروز در جمع خبرنگاران چهارمحال و بختیاری گفت: در راستای تحقق شعار سال و ارتقای امنیت غذایی و ضریب خودکفایی، جهاد کشاورزی استان در قالب پنج محور کلی برنامه‌های خود را در سال ۱۴۰۲ تدوین کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: ارتقای تولید از طریق توسعه سطوح، ارتقای تولید از طریق بهره‌وری و کاهش ضایعات فرآوری، پسماندها و کاهش اثرات بحران، انبارداری و سردخانه‌ها و تکمیل زنجیره‌های تولید و ارزش افزوده در حوزه نهاده‌ها، بازاریابی، فروش و توسعه صادرات محصولات کشاورزی، ارتقای سطح و میزان خدمات به کشاورزان و ارتقای سطح بازرسی‌ها، اصلاح ساختارها و فرآیندها در حوزه گوشت، نان و گندم محورهای اصلی برنامه‌های این سازمان در سال جاری است.

وی افزود: به منظور ارتقای سطح بازرسی‌ها قراردادی با بسیج اصناف بسته شده است.

برزگر با بیان اینکه در راستای این محورهای اصلی پروژه‌هایی در سطح استان تعریف شده است، اضافه کرد: ۲۶ طرح تامین انتقال آب برای توسعه باغات در اراضی شیب‌دار در مساحت ۱۳ هکتار و صدور ۵۰۰ مجوز در راستای توسعه واحدهای گلخانه‌ای و دامپروری با ظرفیت اشتغال یک‌هزار نفر از جمله مهمترین این طرح‌هاست.

وی عنوان کرد: همچنین در راستای توسعه مجتمع‌های گلخانه‌ای مجوزات و اقدامات اولیه راه‌اندازی ۱۳ شهرک گلخانه‌ای و ۴۳ مجتمع دامپروری در استان انجام شده است و تعدادی از این پروژه‌ها با همکاری برخی از هلدینگ‌ها در حال انجام است.

رئیس جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری، توسعه و اصلاح سند الگوی کشت، توسعه سامانه‌های نوین آبیاری، لایه‌روبی کانال‌های آبیاری، مرمت قنوات و راه‌اندازی مرکز رشد و توسعه منابع کشاورزی و منابع‌طبیعی استان، جهش تولید در دیم‌زارها، کشاورزی قراردادی، توسعه گلخانه‌ها و ارتقای ضریب مکانیزاسیون توسعه کشت گیاهان دارویی را از جمله برنامه‌های ارتقای تولید و بهره‌وری در استان دانست.

وی گفت: ایجاد شرکت نهاده‌ها، شبکه پیش آگاهی مخاطرات و کاهش ضایعات، میدان عرضه دام، پایانه‌های صادراتی ماهی و بادام از جمله دیگر اقدامات جهادکشاورزی استان است که طی امسال مراحل اجرایی آن‌ها آغاز می‌شود.

برزگر ادامه داد: بهره‌برداری از شهرک تخصصی بادام، صادرات ماهی با کد IR و توسعه صادرات محصولات گلخانه‌ای امسال انجام می‌شود.

وی افزود: منابع این پروژه‌ها از طریق محل اجرای طرح مولدسازی دارایی‌ها، مصوبات سفر، ماده ۵۶، استفاده از تسهیلات تکلیفی و مصوبات سفر و ... تامین خواهد شد.

رییس جهاد کشاورزی استان افزود: پیش‌بینی می‌شود این اقدامات در قالب یک برنامه پنج ساله انجام شود و سالانه ۲ درصد شاهد ارتقای تولید در سطح استان باشیم.

پایان پیام/۶۸۰۲۴

منبع: فارس
شناسه خبر: 1129176

مهمترین اخبار ایران و جهان: