نیوز سیتی!
20 دی 1401 - 22:45

در شصت و هشتمین جلسه علنی شورای شهر قزوین چه گذشت؟

شصت و هشتمین جلسه علنی شورای شهر قزوین با محوریت ساماندهی ناوگان فرسوده تاکسیرانی قزوین و رسیدگی به چند لایحه ملکی شهرداری قزوین در تالار مردم شورای شهر قزوین برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، شصت و هشتمین جلسه علنی شورای شهر قزوین امشب با حضور محسن حق‌شناس، نایب‌ ر‌‌ئیس و اعضا، نماینده شهرداری قزوین، رؤسای سازمان تاکسیرانی و اتوبوسرانی شهر قزوین و شهردار منطقه 3 و با محوریت ساماندهی ناوگان فرسوده تاکسیرانی قزوین و رسیدگی به چند لایحه ملکی شهرداری قزوین در تالار مردم شورای شهر قزوین برگزار شد.

شهر قزوین با تاکسی‌های پیکان خداحافظی می‌‌کند

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری قزوین در تشریح لایحه خروج خودروی پیکان از ناوگان تاکسیرانی شهر قزوین اظهار داشت: خروج خودروی پیکان از ناوگان تاکسیرانی شهر قزوین به عنوان یکی از آلاینده های هوا در 3 بخش برنامه‌ریزی شده است.

محمدرضا وثوق‌نیا اضافه کرد: 76 خودروی پیکان در شهر قزوین فعالیت می‌کنند که در بخش اول برخی از مالکین که توان نوسازی ندارند. بنابراین سازمان تاکسیرانی از مالکان می‌خواهد که نسبت به اسقاط خودروی تاکسی فرسوده بدون جایگزینی اقدام کنند و تفاضل قیمت بازار و قیمت مرکز اسقاط را دریافت خواهند.

بعد از توضیحات وثوق‌نیا اعضای شورای شهر قزوین ضمن بررسی جوانب و زوایای این لایحه با رویکرد حمایتی با خروج 76 خودروی تاکسی پیکان موافقت کردند.

شورا مخالف برخورد قهری برای جایگزین‌سازی تاکسی‌های فرسوده است

نایب‌ رئیس شورای شهر قزوین در رابطه با جایگزینی تاکسی‌های فرسوده پیکان اظهار داشت: اعتقاد من این است که نیمی از صاحبان این 76 تاکسی فرسوده پیکان توان پرداخت آورده 140 میلیون تومان و اقساط وام 100 میلیون تومانی برای جایگزینی خودروی خود را ندارند و به همین خاطر شورای شهر با برخورد قهری برای جایگزین کردن این خودروها موافق نیست.

محسن حق‌شناس افزود: در لایحه سازمان تاکسیرانی آمده که هزینه تمدید پروانه فعالیت رانندگان این تاکسی‌ها 2 برابر سایر تاکسی‌های فعال در ناوگان تاکسیرانی شهر قزوین محاسبه شود که این لایحه با توجه به مصوبه وزارت کشور غیرقانونی است و اگر می‌خواهیم رانندگان را ترغیب به نوسازی تاکسی خود کنیم، باید سراغ سیاست‌های تشویقی برویم، نه تنبیهی.

وی ادامه داد: پیشنهاد ما این است که شهرداری قزوین در قبال سپرده‌هایی که در بانک‌های مختلف دارد، پرداخت درصدی از اقساط تسهیلات تاکسی‌های فرسوده را به عهده بگیرد تا رانندگان تاکسی‌های پیکان راغب به اخذ تسهیلات و نوسازی تاکسی فرسوده خود شوند.

لزوم تخصیص بسته‌های تشویقی برای نوسازی تاکسی‌های فرسوده

عضو دیگر شورای شهر قزوین هم در این جلسه با بیان اینکه رانندگان تاکسی‌های پیکان با مشکلات عدیده مالی روبه‌رو هستند، گفت: اینکه فکر کنیم کسی فقط به خاطر پایین بودن هزینه‌های نگهداری پیکان به سراغ نوسازی تاکسی فرسوده خود نمی‌رود، تصور اشتباهی است و اعتقاد داریم که رانندگان تاکسی‌های پیکان توان پرداخت هزینه‌های جایگزینی و نوسازی را ندارند.

قاسم اللهیاری اضافه کرد: بنابراین اعتقاد داریم باید بسته‌های تشویقی متنوعی برای رانندگان تاکسی‌های فرسوده در نظر گرفته شود تا خودروی آنها زودتر با یک تاکسی نو جایگزین شود. در این زمینه باید از قوه قهری دوری کرده و با ظرافت عمل کنیم تا معیشت رانندگان تاکسی‌های فرسوده دچار چالش نشود.

لزوم جایگزینی اتوبوس‌های کهنه با اتوبوس‌های جدید

در بخش دیگری از این جلسه لایحه شهرداری قزوین پیرامون تعیین‌ تکلیف وضعیت اتوبوس‌های اسکانیا و به‌روزرسانی قیمت اتوبوس‌های شهاب توسط محمدمهدی تقوی مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قزوین مطرح شد.

رئیس کمیسیون خدمات شهری و شورایای شورای شهر قزوین در رابطه با جایگزینی اتوبوس‌های یادشده گفت: جهت تعیین تکلیف وضعیت اسکانیاها لازم و ضروری است نسبت به به‌روزرسانی قیمت کارشناسی اتوبوس‌های شهاب فروخته شده اقدام شود.

حسین صلح‌جو افزود: باید در مرحله بعد سازمان اتوبوسرانی بتواند به یکی از 3 روش پرداخت وجه کارشناسی به‌روز شده اتوبوس‌های شهاب، خرید و تحویل خودروهای جایگزین اتوبوس‌های شهاب و تعیین میزان آورده بهره بردار جهت شرکت در مزایده اسکانیاها اقدام کند.

اعضای شورای شهر قزوین پس از بحث و بررسی این لایحه را جهت ارائه اطلاعات دقیق به شهرداری قزوین عودت دادند.

ارزش افزوده از تغییر کاربری خدماتی به تجاری دریافت می‌شود

براساس این گزارش در ادامه جلسه استفساریه شهرداری قزوین مبنی بر بررسی دریافت یا عدم دریافت هزینه ارزش افزوده ناشی از اجرا و یا تغییر طرح‌های مصوب شهری در زمین‌های بلوار شهید بهشتی مطرح شد و پس از بررسی اعضای شورای شهر مقرر شد تا فقط هزینه ارزش افزوده ناشی از تغییر کاربری از خدماتی به تجاری دریافت شود.

همچنین لایحه شهرداری قزوین مبنی بر اخذ مجوز مناقصات بیش از 500 میلیون تومان در پروژه های خدمات شهری در منطقه سه برای انتخاب پیمانکار 137 مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مقرر شد تا قرارداد فعلا به صورت سه ماهه با پیمانکار منعقد شود. گفتنی است لایحه شهرداری قزوین پیرامون اعطای حق بهره‌برداری از سیستم یکپارچه شهرسازی سرا جهت استفاده در منطقه 4 شهرداری قزوین مورد بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 968976

مهمترین اخبار ایران و جهان: