نیوز سیتی!
12 دی 1401 - 21:31

شاهد توانمندی و طغیان ویروس کرونا هستیم

اردبیل- عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: هم اکنون شاهد توانمندی و طغیان ویروس کرونا هستیم که در کشور ما هم چند مورد تایید شده و ممکن است خیز جدید را در کشور شاهد باشیم.

شهرام حبیب‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به خیز جدید کرونا در دنیا اظهار کرد: هم اکنون شاهد توانمندی و طغیان ویروس کرونا هستیم که در کشور ما هم چند مورد تأیید شده و ممکن است خیز جدید را در کشور شاهد باشیم.

وی با بیان اینکه واکسیناسیون به عنوان اولین حفاظت کننده در مرگ و میر عمل می‌کند، افزود: کسانی که دو دوز واکسن را تزریق کرده‌اند و دارای بیماران زمینه‌ای هستند حتماً دوز یادآور سوم و چهارم را به فاصله ۶ ماه از تزریق دوز قبلی دریافت کنند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با تاکید بر تزریق واکسن‌های کرونا در دسترس گفت: توصیه می‌کنیم هر واکسنی که در دسترس بوده و بر هسته اصلی ویروس تأثیر دارد تزریق شود و هم اکنون در ایران واکسن برکت پلاس بیشتر بر علیه سویه جدید اومیکرون تأثیر دارد.

حبیب‌زاده ادامه داد: زدن ماسک از بیماری‌های حاد تنفسی از جمله آنفلوانزا و کرونا جلوگیری می‌کند، بنابراین فعلاً باید استفاده از ماسک جدی گرفته شود که این اقدام هم در سلامت خود و هم در سلامت خانواده جامعه مؤثر بوده و یک مسئولیت اجتماعی است.

وی از مردم خواست در صورت بروز علائم اولیه حتماً در منزل استراحت کنند، تصریح کرد: شستن دست‌ها، پرهیز از حضور در تجمعات و اماکن پرازدحام، رعایت تهویه در اتاق و فضای بسته، استفاده از ویتامین سی و میوه‌های حاوی این ویتامین از قبیل پرتقال، لیموشیرین و نارنگی و عدم استفاده از مواد محرک سیستم تنفسی و همچنین توجه به توصیه‌های بهداشتی نیز از دیگر موارد قابل رعایت در این ایام است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با اشاره به علائم سویه جدید کرونا گفت: ویژگی مهم سویه جدید، قدرت انتشار سریع بیماری است و مانند سایر سویه ها با تب، لرز، گلودرد، علائم تنفسی فوقانی، تنگی نفس، تهوع، اسهال، استفراغ و سایر علائم تنفسی مشخص می‌شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 951032

مهمترین اخبار ایران و جهان: