نیوز سیتی!
09 دی 1402 - 15:38

خانه طباطبایی‌های کاشان عروس خانه‌های ایران

در خیابان تاریخی علوی کاشان، کنار امامزاده سلطان امیراحمد، پس از عبور از چند بنای تاریخی، به خانه‌ای می‌رسیم که به دلیل تلفیق هنر و معماری به شاهکاری بی‌نظیر تبدیل‌ شده و آن را به عروس خانه‌های ایران شهرت بخشیده‌ است.

 به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، در خیابان تاریخی علوی کاشان، کنار امامزاده سلطان امیراحمد، پس از عبور از چند بنای تاریخی، به خانه‌ای می‌رسیم که به دلیل تلفیق هنر و معماری به شاهکاری بی‌نظیر تبدیل‌ شده و آن را به عروس خانه‌های ایران شهرت بخشیده‌ است.

این خانه در دوره قاجار توسط شخصی به نام حاج سید جعفر طباطبایی، از بازرگانان کاشان ساخته شده است، به همین علت به خانه طباطبایی موسوم و مشهور است.

خانه طباطبایی‌ ها که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده یکی از زیباترین خانه‌های تاریخی کاشان به شمار می‌رود و معماری باشکوه آن سال‌ها است گردشگران را به بازدید از خود فرا می‌خواند.


نمایی از اتاق‌های خانه تاریخی طباطبایی‌های کاشان

حضور در خانه‌های تاریخی همیشه از آن‌رو جالب است که بازدیدکننده می‌داند روزگاری در این خانه، خانواده‌ای با هزار یک قصه و حکایت زندگی می‌کرده است. باحضور در این خانه‌ها می‌توان رفت‌وآمدها و جریان زندگی را در جاهای مختلف آن دید و احساس کرد؛ حتی اگر خوب گوش بسپاریم، می‌توانیم صدای پای اهالی این خانه‌ها را زمانی که از اتاقی به اتاق دیگر می‌رفتند، بشنویم.

صدای بازی بچه‌ها در حیاط، گوشزدهای مدام مادران به آن‌ها، بوی غذایی که هنگام ظهر در خانه می‌پیچید و جریان زیبای زندگی، حتی اسرار و داستان‌های مرموزی که خانه‌های دوران قاجار گاهی در پستوی خانه‌هایشان پنهان می‌کردند، همه و همه در بازدید از این خانه‌ها قابل‌ تصور است.

خانه طباطبایی ها یکی از زیباترین آثار معماری ایرانی نزدیک به ۵ هزار مترمربع مساحت دارد و عمارتی باشکوه در قلب کاشان است. این خانه که روزگاری محل سکونت خانواده طباطبایی بوده، امروز به محلی برای تماشای شکوه هنر ایرانی تبدیل شده است.

همه چیز در این خانه در کمال دقت و زیبایی طراحی شده از شیشه‌های رنگی پنجره‌ها بگیر تا گچ‌بری‌ها و طرح‌های کاشی و نقاشی‌های دیواری.

با تماشای خانه طباطبایی های کاشان پی به این ذوق و هنر می‌برید. این خانه در محله سلطان امیر احمد کاشان که یکی از محله‌های تاریخی این شهر است، قرار دارد.

سید جعفر طباطبایی، تاجر به نام در دوران قاجار خانه‌ای برای خود در کاشان ساخت که امروزه به خانه طباطبایی ها معروف است.

این خانه بزرگ و زیبا بیشتر از ۴۷۰۰ مترمربع وسعت دارد. ساخت چنین خانه‌ی بزرگ و زیبایی ۱۰ سال زمان برد. وقتی وارد این خانه بشوید و از نزدیک جزئیات زیبای معماری آن را ببینید متوجه می‌شوید چرا ساختن این خانه این همه طول کشیده است.


حیاط اصلی خانه طباطبایی‌ها در کاشان

سید جعفر طباطبایی تاجر ثروتمندی بود که تجارت فرش می‌کرد و آدم خوش ذوقی بود. به سفارش او بخش‌های مختلفی از ساختمان خصوصاً گچ کاری‌ها را به سبک نقش‌های اصیل فرش ایران طراحی و اجرا کرده‌اند.

وی مسؤولیت ساخت این خانه را به عهده یکی از معروف‌ترین معمارهای آن زمان یعنی علی مریم کاشانی گذاشت.

علی مریم کاشانی، این معمار خوش‌نام کاشانی در کارنامه هنری و حرفه‌ای خود آثار مشهور دیگری مثل خانه بروجردی‌ها و خانه امین‌الدوله را هم دارد. وظیفه زیباسازی این پروژه هم به صنیع ‌الملک کاشانی سپرده شد که با نظارت وی توسط شاگردانش انجام شد.

معماری کلی این خانه به سبک و سیاق خانه‌های دوره قاجار طراحی و اجرا شده است. خانه طباطبایی ها سه قسمت اصلی دارد که به نام‌های اندرونی، بیرونی و خدمه از هم جدا می‌شوند. خانه‌های این دوره عموماً به شکلی طراحی می‌شد که حیاط در میانه و مرکز قرار می‌گرفت و اتاق‌ها دور تا دور آن قرار داشتند. در عین حال که اتاق‌ها به یکدیگر راه داشتند اما حریم هر اتاق هم حفظ می‌شد.

این عمارت باشکوه ۴۰ اتاق با چهار حیاط و چهار سرداب، سه بادگیر و ۲ رشته قنات برای تأمین آب آن یکی از بزرگ‌ترین خانه‌های کاشان محسوب می‌شود. این عمارت ۵ در ورودی دارد که یکی از آن‌ها ورودی اصلی است. پس از عبور از ورودی اصلی در زیر هشتی، ورودی به دو قسمت اندرونی و بیرونی تقسیم شده است.


معماری سقف هشتی خانه طباطبایی‌ها

در معماری خانه طباطبایی‌های کاشان همه چیز طبق اصول خاص آن دوره طراحی و اجرا شده است. مثلاً اگر از بیرون و کوچه به این خانه نگاه کنید، دری کوچک را می‌بینید که با معماری داخل خانه هماهنگ نیست. احتمالاً نظر بر این بوده که غریبه‌ها و رهگذران پی به عظمت داخلی و ثروت افراد ساکن در این خانه نبرند و حریم خصوصی آن حفظ شود، پس موقع بازدید اجازه ندهید که این در کوچک شما را گول بزند.

اشتیاق گردشگران داخلی و خارجی از حضور در کاشان

یک راهنمای تورهای خارجی در گفت وگو با خبرنگار فارس در کاشان اظهار کرد: افزایش تعداد گردشگران خارجی در سال های اخیر مشهود بوده است؛ به طوری که کاشان از مقصدهای برتر برای بازدید کنندگان خارجی هستند.

وی افزود: کاشان به دلیل داشتن بناهای غنی و معماری قابل توجه، به عنوان یکی از محبوب ترین گزینه ها برای گردشگران خارجی است.

این راهنمای تورهای خارجی با بیان رشد چشمگیر ورود گردشگران داخلی خارجی به کاشان گفت: در سال های گذشته هرگز ندیده بودم که گردشگران خارجی تا این اندازه به کاشان سفر کنند و کوچه و خیابان های کاشان مملو از بازدیدکنندگان باشد.

وی این اتفاق را خبر خوبی برای اقتصاد کشور برشمرد و گفت: امیدوارم روند ورود گردشگران به کاشان ادامه داشته باشد تا شاهد رشد و شکوفایی بیش ازپیش اقتصاد منطقه و کشور باشیم.


پنجره‌ها با شیشه‌های رنگی در خانه طباطبایی‌ها

نظر گردشگران خارجی در خصوص خانه های تاریخی کاشان

ویلیام که یک گردشگر اروپایی است، چنان محو خانه تاریخی طباطبایی ها شده است که ترجیح می‌دهد مصاحبه نکند و نظاره‌گر معماری این خانه تاریخی باشد.

ویلیام که جوانی ۲۷ ساله است، از سفرش به ایران گفت: به تنهایی به ایران سفر کردم و بعد از بازدید از چند شهر دیگر، پای به کاشان گذاشته ام، در سفرهای بعدی خانواده ام را نیز برای حضور در ایران مجاب می کنم.

او ادامه داد: تا چند سال پیش بسیاری از تورها در کشور انگلیس، اعزام به ایران نداشتند و شاید یکی از دلایل آن، نوعی از ابهام و هراس بود که در ذهن هموطنانم نسبت به ایران وجود داشت اما امروز که آزادانه در خاک ایران از جاذبه های این کشور بازدید می کنم، دریافته ام که مردم جهان تاکنون چه مکان های نابی را برای بازدید از دست داده بودند.

وی تأکید کرد: برخورد مهربانانه مردم ایران با ما گردشگران خارجی به گونه ای است که در بسیاری از اوقات، خود را عضوی از خانواده آنها حس می کنم.

اتفاقی که در سال‌های اخیر در خصوص گردشگران خارجی به ایران رخ داده، کاهش سن گردشگران خارجی به کشورمان است، اگر سالیان گذشته افراد مسن را در مکان های تاریخی مشاهده می کردیم، امروز نوجوانان و جوانان خارجی بسیاری نظاره گر زیبایی های ایران کهن هستند.

سوفیا جوانی ۱۸ ساله اهل ایتالیاست، خونگرمی ایرانیان را می ستاید و می گوید: کشوری با تمدن کهن چون ایران، مردمانی دارد که در میان آنها دوری از وطن را احساس نمی کنیم و هر کجای این کشور قدم می گذاریم، مردمانی خونگرم و مهربان را در کنار خود می بینیم.

او که به پیشنهاد یک نانوای سنتی در کاشان خمیر نان را داخل تنور قرار داده است، این تجربه را فراموش نشدنی ذکر می کند و می گوید: مردم ایران از کودک سه ساله تا پیرمرد یا پیرزن ۸۰ ساله، استقبال گرمی از ما گردشگران خارجی دارند و ازاین رو، گمان می کنم در آینده مبلغ خوبی برای دوستانم برای تشویق آنها برای سفر به ایران باشم.

احمد دانایی نیا، معاون مدیر کل و رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان می‌گوید:  از ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ تا ۵ فروردین ۱۴۰۲ بیش از ۲۳۵ هزار نفر از مناطق گردشگری و تاریخی کاشان بازدید داشته اند.

وی با اشاره به رشد ۲۰ درصدی بازدید ابنیه تاریخی شاخص کاشان نسبت به سال گذشته گفت: این آمار بر اساس بازدید از ۲۷ اثر تاریخی، طبیعی، مذهبی، موزه‌ها و کارگاه صنایع دستی در چهار شهر کاشان، قمصر، نیاسر و برزک است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1620832

مهمترین اخبار ایران و جهان: