نیوز سیتی!
04 بهمن 1402 - 12:44

روز شلوغ «مرداف» در ژاپن؛ از دیدار با دبیرکل ارشد کابینه تا گپ‌وگفت با محافل علمی و تجاری

وزیر امور خارجه ترکمنستان که در چارچوب یک سفر کار در توکیو قرار دارد با دبیرکل ارشد کابینه و سایر مقامات، محافل کسب و کار این کشور دیدار و در خصوص توسعه بیشتر همکاری بین دو کشور در زمینه‌های مختلف گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «رشید مرداف» وزیر امور خارجه ترکمنستان که در چارچوب سفر کاری در ژاپن قرار دارد با «هایاشی یوشیماسا» دبیرکل ارشد کابینه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار دو طرف دستورکار دوجانبه جاری را بررسی و در مورد وضعیت فعلی و چشم‌انداز توسعه بیشتر همکاری‌ها در زمینه‌های اولویت‌دار تبادل نظر کردند.

وزیر خارجه ترکمنستان به پویایی بالای توسعه همکاری‌ها در زمینه‌های سیاسی، تجاری، اقتصادی، فرهنگی و بشردوستانه اشاره و در عین حال، گفت‌وگوی منظم سیاسی در بالاترین و عالی‌ترین سطوح را  اساس روابط موثر بین دو کشور عنوان کرد.

در کنار این، طی این دیدار به تعامل مثمر ثمر دو کشور از جمله در چارچوب سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای در قالب گفت‌وگوی «آسیای مرکزی + ژاپن» اشاره شد.

دو طرف همچنین موضوعات سازمان‌دهی اولین اجلاس سران کشورهای گفت‌وگوی «آسیای مرکزی + ژاپن» را بررسی و در این راستا، طرف ترکمنستانی تاکید کرد که «عشق آباد» از برگزاری این همایش سطح عالی، حمایت می‌کند.

طرفین در بخش دیگری، بر توسعه مترقی روابط تجاری و اقتصادی پایدار و بلندمدت تمرکز کردند که تعدادی از پروژه‌های مشترک با موفقیت در صنایع انرژی و  شیمی گاز شاهد این امر هستند.

علاوه بر این، طی این دیدار اولویت‌های همکاری‌های بیشتر در زمینه‌های انرژی، صنعت، سرمایه‌گذاری و همچنین در زمینه‌های فرهنگی، علمی و آموزشی مشخص شد.

مذاکرات با دوایر کسب و کار ژاپن

وزیر امور خارجه ترکمنستان در چارچوب این سفر به منظور تحکیم پویایی همکاری‌ها و گشودن مسیرها و چشم‌اندازهای جدید با نمایندگان دوایر تجاری ژاپن دیدار و بر توسعه پیشروی تعامل بین دو کشور که با سابقه طولانی در اجرای موفقیت‌آمیز پروژه‌ها در زمینه‌های انرژی، استخراج، منابع معدنی، صنایع شیمایی و حمل‌نقل تقویت شده، اشاره کرد.

طی این دیدار که در قالب صبحانه کاری برگزار شد، پیشنهادات مشخصی برای اجرای پروژه‌های امیدوارکننده به ویژه جذب شرکت‌های ژاپنی برای صادرات محصولات با ارزش افزوده بالا، ایجاد تنوع در تامین مالی پروژه‌ها، مطالعه تجربه در زمینه انرژی سبز و هیدروژنی و همچنین ایجاد صنایع مدرن با تکنولوژی بالا و نیز مشارکت شرکت‌‌های کوچک و متوسط دو کشور برای اجرای پروژه‌‌های مشترک، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

شرکت‌های ژاپنی علاقه‌ زیادی به همکاری در زمینه زیرساخت‌ها و انتقال انرژی با جانب ترکمنستان نشان دادند.

در پایان این صبحانه کاری دیدارهای بین اعضا هیئت ترکمنستان و شرکت‌های برجسته ژاپنی برگزار شد.

دیدار با وزیر اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن

رئیس نهاد دیپلماتیک ترکمنستان طی این سفر همچنین با «کین سایتا» وزیر اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن دیدار کرد که در جریان آن بر تمرکز دو طرف برای تقویت روابط تجاری و اقتصادی و همچنین با در نظر گرفتن وجود اراده سیاسی، پتانسیل و تفاهم گسترده اقتصادی بر اهمیت توسعه بلندمدت مشارکت بین دو کشور، تاکید شد.

در بخش دیگری، به اجرای مشترک موفقیت‌آمیز پروژه‌های مختلف از جمله ساخت کارخانه‌های شیمیایی، نیروگاه‌های توربین گازی و همچنین تامین تجهیزات و خودرو مورد اشاره قرار گرفت و با توجه به این موفقیت، طرفین آمادگی خود را برای جستجوی فرصت‌های جدید برای همکاری به ویژه در زمینه انتقال انرژی از جمله تولید و حمل هیدروژن اعلام کردند.

موضوع برگزاری گفت‌وگوی بعدی وزیران در امور  اقتصادی انرژی در چارچوب گفت‌وگوی «آسیای مرکزی + ژاپن»،  تهیه نقشه راه در زمینه کربن‌زدایی، مکانیسم اعتباری مشترک، معرفی یک سیستم تجارت الکترونیک برای بهبود روابط تجاری و کار مشترک روی فناوری‌های توسعه و حمل‌ونقل هیدروژن مورد توجه ویژه قرار گرفت.

گفتنی است که این ابتکارات متمرکز به تعمیق همکاری بین ترکمنستان و ژاپن در بخش‌های امیدوارکننده مانند اقتصاد، بازرگانی، صنعت، انرژی و غیره هستند.

در پایان این دیدار دو طرف با هدف دقیق‌سازی و توسعه ابتکارات و پروژه‌های شناسایی شده این اسناد را، از جمله یادداشت تفاهم همکاری بین وزارت امور خارجه ترکمنستان و وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن در مورد اجرای انتقال انرژی؛ تفاهم‌نامه طراحی و ساخت مجتمع دوم بر پایه کارخانه موجود تولید بنزین از گاز در ولایت آهال؛ تفاهم‌نامه ارائه خدمات فنی و تامین کارخانه «مریکاربامید» و دستیابی به ظرفیت طراحی‌شده آن؛ یادداشت تفاهم در مورد موافقنامه‌های چارچوبی برای تامین و نگهداری کارخانه تولید بنزین از گاز در منطقه آهال را امضا کردند.

گسترش دامنه تعاملات علمی و آموزشی ترکمنستان و ژاپن

در چارچوب سفر وزیر امور خارجه ترکمنستان به ژاپن همچنین وی با رئیس دانشگاه تسوکوبا و رئیس دانشگاه سوکا دیدار کرد. طی این دیدارها راه‌های توسعه بیشتر روابط دوجانبه در زمینه‌های آموزش و علم و همکاری نزدیک بین‌ دانشگاه‌های دو کشور بررسی و بر اجرای پروژه‌ها و برنامه‌ها در زمینه سیاست جوانان تمرکز شد.

علاوه بر این، روسای دانشگاه‌های ترکمنستان با رئیس دانشگاه سوکای ژاپن، رئیس بنیاد «نیپون» و کادر آموزشی موسسات آموزشی مختلف این کشور دیدار و مذاکره کردند.

در پایان این مذاکرات دو  سند به امضا رسید که تفاهم‌نامه بین موسسه روابط بین‌المللی وزارت امور خارجه ترکمنستان و دانشگاه سوکای ژاپن و تفاهمنامه بین دانشگاه فنی و مهندسی «اوغوزخان» ترکمنستان و انجمن همکاری‌های علمی و فنی ژاپن و ترکمنستان در زمینه فناوری‌های نوآورانه از آن جمله هستند.

شایان ذکر است که هیئت ترکمنستان به سرپرستی وزیر امور خارجه این کشور روز گذشته در چارچوب یک سفر کاری دو روزه (22-23 ژانویه) و با هدف انجام مذاکرات در دولت، پارلمان، وزارتخانه و نهادهای مربوطه، ریاست آژانس‌های مالی و اعتباری، شرکت‌های برجسته ژاپن وارد توکیو شد.

تمرکز اصلی هیئت ‌ژاپنی طی این دیدار بر موضوعات  تقویت گفت‌وگوی بین دولتی، گسترش تماس‌های بین‌پارلمانی، توسعه بیشتر تعاملات سیاسی و دیپلماتیک،  توسعه مشارکت تجاری و اقتصادی و همچنین تعمیق روابط علمی و آموزشی بود.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1648132

مهمترین اخبار ایران و جهان: