نیوز سیتی!
17 دی 1402 - 18:37

نشست خبری وزیر خارجه ژاپن و همتای اوکراینی حین حمله هوایی روس‌ها

وزیر خارجه ژاپن روز یکشنبه در نشست خبری با همتای اوکراینی خود در کی‌یف همزمان با به صدا درآمدن آژیر حمله هوایی، از ادامه کمک به این کشور خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «یوکو کامیکاوا» وزیر امور خارجه ژاپن روز یکشنبه در سفری غیرمنتظره به «کی‌یف» پایتخت اوکراین گفت که توکیو مصمم به حمایت از اوکراین است.

به گزارش «خبرگزاری فرانسه» کامیکاوا در اولین سفر خارجی خود در سال ۲۰۲۴، با «دیمیترو کولبا» همتای اوکراینی خود همزمان با به صدا درآمدن آژیر حمله هوایی در یک پناهگاه نشست خبری برگزار کرد.

توکیو در همراهی با آمریکا به تحریم‌های اقتصادی و تجاری غرب علیه روسیه پیوسته است. روابط روسیه و ژاپن از آغاز جنگ اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ به شدت وخیم شده است.

وزیر خارجه ژاپن گفت: «ژاپن مصمم است از اوکراین حمایت کند تا صلح به این کشور بازگردد. می‌توانم احساس کنم که اکنون اوضاع در اوکراین چقدر متشنج است.»

کامیکاوا گفت: «من بار دیگر حملات موشکی و پهپادی روسیه را به ویژه در روز سال نو به شدت محکوم می‌کنم.»

وزیر خارجه ژاپن افزود که ۳۷ میلیون دلار برای ارائه یک سامانه شناسایی پهپاد به کی‌یف اختصاص خواهد داد. او گفت که ژاپن همچنین پنج ژنراتور را برای کمک به اوکراین به این کشور ارسال خواهد کرد.

این در حالی است که وزارت خارجه روسیه اعلام کرده اقدام ژاپن برای ارسال سامانه‌های پدافند هوایی «پاتریوت» به اوکراین «پیامدهای سنگینی» در روابط روسیه و ژاپن خواهد داشت.

کولبا نیز در مقابل گفت که کی‌یف از تصمیم سال گذشته ژاپن برای ارائه جنگنده‌های «اف-۱۶» به اوکراین تشکر می‌کند، اما اوکراین همچنین به سامانه‌های دفاع هوایی نیاز دارد. وی گفت: «هر روز شهرهای اوکراین توسط موشک‌ها و پهپادهای روسی ویران می شوند. آنها سعی می‌کنند ما را نابود کنند.»

وزرای خارجه ژاپن و اوکراین همچنین درباره «تهدیدات کره شمالی» گفت‌وگو کردند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1629932

مهمترین اخبار ایران و جهان: