نیوز سیتی!
27 مهر 1402 - 14:00

کریدور هند -غرب آسیا و اروپا دخالت آمریکا در هویت تاریخی خلیج فارس است

یک استاد دانشگاه گفت: ارائه طرح کریدور هند غرب آسیا و اروپا از سوی آمریکا نشانه‌‌ای مبنی بر دخالت آمریکا در هویت تاریخی خلیج فارس و غرب آسیا است.

محمد شوری استاد دانشگاه و کارشناس حوزه غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس در ارتباط با هدف آمریکا از ارائه طرح کریدور تجاری هند خاورمیانه اروپا و ارتباط این ایده با تقابل آمریکا با ایران، گفت: تقابل آمریکا با منافع ملی ایران سابقه‌ای تاریخی دارد. کودتای آمریکا علیه دولت مصدق از حافظه تاریخی ایرانیان پاک نخواهد شد، در سال‌های گذشته نیز آمریکا با خروج از برجام و اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، بار دیگر دشمنی‌اش با ملت و جامعه ایران را به نمایش گذاشت.

وی ادامه داد: بی‌اثر بودن تحریم‌ها بر موفقیت اهدافی که آمریکا در ایران دنبال می‌کرد منجر شد دشمنی کاخ سفید با ایران این بار سمت و سوی دیگری به خود بگیرد.

این استاد دانشگاه در تشریح ایده آمریکا، گفت: آمریکایی‌ها در آخرین تلاش خود سعی دارند با احداث کریدوری از هند به رژیم صهیونیستی و سپس به اروپا با دور زدن ایران و تنگه هرمز، ایران را از مسیر صادرات نفت خلیج فارس به اروپا حذف کنند.

شوری افزود: اما این بار تداوم دشمنی آمریکا با ایران نیازمند اقدام متقابل از سوی جمهوری اسلامی است، زیرا اجرا و تکمیل این طرح آمریکایی در منطقه به معنی به خطر افتادن امنیت و موقعیت استراتژیک تاریخی و ذاتی ایران است که آمریکایی ‌ها از این طریق، فشار‌های بیشتری علیه ایران اعمال خواهند کرد.

وی در ادامه توضیح داد: در سیاست ایران‌ستیزی آمریکایی‌ها تردیدی نیست، تفاوت تنها در این است که یک رئیس‌جمهور مثل دونالد ترامپ درباره ایران سیاست‌های تهاجمی در پیش می‌گیرد تا چالش‌‌های بیشتری را برای امنیت ایران در منطقه ایجاد کند، ولی جو بایدن رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا همین نتیجه را با اجرای سیاست‌های متفاوت منطقه‌‌ای و ایجاد پیمان‌هایی بین کشورهای منطقه و دشمن ایران یعنی رژیم صهیونیستی دنبال می‌کند تا بر معادله قدرت و امنیت ایران در منطقه تأثیر بگذارد.

این استاد دانشگاه افزود: آمریکا می‌داند که هرگز نخواهد توانست بدون هزینه دادن به دشمنی با ایران ادامه دهد ولی این بار بایدن قصد دارد هزینه سنگین تقابل با ایران را در قالب احداث کریدور هند خاورمیانه اروپا بر دوش کشورهای منطقه بار کند و هند نیز ممکن است با این اقدام قدم اشتباهی بردارد.

شوری ادامه داد: اگر ایران انفعالی عمل کند، هزینه آمریکا کمتر می‌شود و آزادی عمل بیشتری برای بحران‌سازی در خلیج فارس و اعمال فشار‌ علیه ایران خواهد داشت.

وی گفت: آمریکا این بار اهداف سیاسی خود را با تغییر و ایجاد زیرساخت‌‌های قدرت اقتصادی، دنبال می‌کند. تحرکات آمریکا نباید دست کم گرفته شود، زیرا تحولات اقتصادی که آمریکا برای منطقه ترسیم کرده می‌تواند به اندازه جنگی نظامی برای ایران خطرناک باشد. آمریکا در حال شکل‌دهی به فرآیند جدیدی از اقتصاد استعمار است.

این کارشناس حوزه غرب آسیا، افزود: آمریکا در دنیای جدید مداخله در سرنوشت ملت‌ها را نه با کودتا و لشکرکشی، بلکه با ایجاد تغییر در زیرساخت‌‌های اقتصادی مدیریت می‌کند. ارائه طرح کریدور هند غرب آسیا و اروپا از سوی آمریکا نشانه‌‌ای مبنی بر دخالت آمریکا در هویت تاریخی خلیج فارس و غرب آسیا است.

 شوری در پایان به تأکید بر لزوم مقابله ایران با تهدیدات آمریکا، خاطرنشان کرد: ابعاد منفی نقشه آمریکا برای غرب آسیا به طور مستقیم متوجه ایران است، زیرا می‌تواند با تأثیرگذاری منفی در اقتصاد ایران با بحرانی اجتماعی به دنبال داشته باشد، در این مرحله جمهوری اسلامی ایران باید برای مقابله با این تهدید وارد عمل شود. ایجاد درکی عمومی از این خطر و تبیین بازی آمریکا در منطقه برای افکار عمومی اولین قدم برای مقابله است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1543485

مهمترین اخبار ایران و جهان: