نیوز سیتی!
10 آذر 1402 - 00:58

کره شمالی: هرگز به توافق نظامی با کره جنوبی متعهد نخواهیم بود

کره شمالی روز پنجشنبه کره جنوبی را به دلیل تعلیق توافق کاهش تنش نظامی محکوم و اعلام کرد که پیامد ناگواری در انتظار کره جنوبی خواهد بود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، کره شمالی روز پنجشنبه کره جنوبی را به دلیل تعلیق توافق کاهش تنش نظامی در سال ۲۰۱۸ محکوم  و اعلام کرد که سئول  آخرین عامل  برپایی امنیت بین دو کشور را از بین برد.  

به گزارش خبرگزاری «یونهاپ» کره شمالی تاکید کرد که  تمام اقدامات نظامی متوقف شده بر اساس این توافق را باز می گرداند. کره شمالی نظامیان  خود را در منطقه امنیتی مشترک که دو کره را از هم جدا می کند، مسلح کرده است. علاوه بر این، پست‌های نگهبانی را بازسازی کرده و سلاح‌های‌ سنگین را در امتداد مرز بین کره قرار داده است.

وزارت دفاع کره شمالی اعلام کرده که هرگز به این توافق متعهد نخواهد ماند و اعلام کرد که پیامد ناگواری در انتظار  کره جنوبی خواهد بود.

در تحولی دیگر، «کیم یوجونگ»، خواهر «کیم جونگ اون»، رهبر کره شمالی روز پنجشنبه  درخواست برای گفت‌وگو با آمریکا را رد و انتقاد ایالات متحده از پرتاب اخیر ماهواره جاسوسی کره شمالی را محکوم کرد.

کره شمالی در روزهای گذشته اولین ماهواره شناسایی خود را که برای نظارت بر تحرکات نظامی آمریکا و کره جنوبی طراحی شده بود، با موفقیت پرتاب کرد.

به گزارش وبگاه «اوت لوک» خواهر کیم، پس از برادرش، دومین فرد قدرتمند کره شمالی است. کیم یو جونگ گفت:«حاکمیت یک کشور مستقل هرگز نمی‌تواند در دستور کار مذاکرات قرار گیرد، و بنابراین، کره شمالی هرگز برای این منظور رو در رو با آمریکا نخواهد نشست».

علیرغم این قطعنامه‌های شورای امنیت، کره شمالی با استناد به تهدیدات نظامی به رهبری آمریکا اعلام کرده  که دارای حق حاکمیت برای پرتاب ماهواره‌های جاسوسی و آزمایش موشک های بالستیک است.

این کشور رزمایش‌های مشترک آمریکا و کره جنوبی را تمرینی برای تهاجم می‌داند و با آزمایش‌های تسلیحاتی پاسخ می‌دهد.

کیم یو جونگ همچنین  از نشست شورای امنیت انتقاد کرد و آن را به عنوان «خواسته گانگستری ایالات متحده و متحدانش»توصیف کرد.

در روزهای گذشته رسانه‌های کره شمالی گزارش کردند که کیم جونگ اون تصاویر ماهواره ای از کاخ سفید، پنتاگون و ناوهای هواپیمابر ایالات متحده در پایگاه دریایی «نورفولک» را دیده است.

پیش از این، نمایندگان ویژه دولت‌های واشنگتن، سئول و توکیو در امور کره شمالی طی بیانیه‌ای مشترک، اقدام پیونگ‌یانگ در پرتاب ماهواره نظامی به فضا را محکوم کردند.

سه کشور مذکور همچنین مدعی شدند که این اقدام پیونگ‌یانگ، نقض آشکار قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است که کره شمالی را از هرگونه شلیک موشک بالستیک منع می‌کند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1589941

مهمترین اخبار ایران و جهان: