نیوز سیتی!
04 شهریور 1402 - 07:59

ضرورت مهارت‌آموزی و راه‌اندازی مشاغل آزاد

پر واضح است که دولتمردان، کارگزاران، اتاق اصناف و ... باید بستر را به صورت سهل و آسان برای جوانان جویای کار فراهم کنند و موانع را از سر راه آنان بردارند.

خبرگزاری فارس- خراسان جنوبی؛ امروزه باوجود مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای و آموزش رایگان انواع مهارت‌ها در رشته‌های مکانیک، جوشکاری، برق ساختمان و صنعتی، گوهرتراشی و ده‌ها رشته مشاغل خانگی می‌طلبد تا جوانان جویای کاربا شرکت در این دوره‌ها و کسب مهارت، کسب وکارهای خوبی را که نیاز اساسی جامعه است برای خود راه‌اندازی کنند.

از آنجایی که سیاست دولت کوچک سازی دستگاه‌های دولتی و واگذاری کارها به بخش خصوصی است لذا جوانان تحصیلکرده  فکر استخدام در دستگاه‌های دولتی را از سر بیرون کنند و با گذراندن دوره‌های آموزشی، مهارت‌های لازم را کسب کنند و روانه باز کار شوند.

البته پر واضح است که دولتمردان،کارگزاران، اتاق اصناف و ... باید بستر را به صورت سهل و آسان برای جوانان جویای کار فراهم کنند و موانع را از سر راه آنان بردارند و از همین ابتدا حرف از مالیات و عوارض و... نزنند و جوانان را دلسرد نکنند. با پرداخت تسهیلات بلند مدت و کم بهره میل و اشتیاق آنان را به کسب و کارها و مشاغل آزاد افزایش دهند.

برای تحقق این موضوع آنچه کارگزاران دولتی باید انجام دهند هموار کردن مسیر و آماده‌کردن زیرساخت‌ها است و آنچه برعهده جوانان است بالازدن آستین همت و کنده شدن از رخت خواب و پایین آمدن از موتورسیکلت‌ها و کناره‌گیری از موبایل‌ها است تا بتوانند با حضور در دوره‌های آموزش فنی وحرفه‌ای، مهارت‌های لازم را کسب کنند و با اراده‌ای پولادین وارد بازار کار و تلاش شوند.

شاید سرمایه و بنیه اقتصادی یک جوان در ابتدای کار اجازه ندهد که او بتواند تجهیزات و ابزار کار را برای خود خریداری کند و مغازه‌ای دست و پا کند در اینجا بر دولتمردان است که با حمایت همه جانبه از کارآفرینان و افرادی که از توان اقتصادی بالاتری برخوردار هستند شرایط را برای به‌کارگیری چند جوان فراهم کنند و با مشوق‌های بیمه‌ای و رفع موانع از سرراه، بر میل و رغبت آنها برای ادامه کار بیفزایند.

آنچه الان مردم شاهد هستند غیر از این است و چنین احساس می‌شود که دست‌هایی پنهان در تلاش هستند تا تولید کننده و کارآفرین را مأیوس کنند و سرشان را به سنگ بکوبند تا از کرده خود پشیمان شوند.

روند فعلی، کار را بر تولید کنندگان سخت کرده است از همان ابتدا با کاغذ بازی‌های بی‌مورد و اخذ مجوزها با سامانه‌هایی که در اغلب موارد قطع است و گرفتن چندین استعلام از دستگاه‌های اجرایی و مطالبه مالیات‌های سنگین،گیرهای سه پیچ برخی از ادارات برای پاسخ استعلام و نیروهای به‌کارگرفته شده و چندین مورد سنگ اندازی دیگر از قبیل این دست و آن دست کردن‌ها در پرداخت تسهیلات بانکی همه وهمه موجب می‌شود تا رمق از کارآفرینان و تولیدکنندگان و جوانان جویای کار گرفته شود و با
یأ س و سرخوردگی عطای کار را به لقایش ببخشند و واحد تولیدی خود را نیمه‌کاره رها کند.

کما اینکه این موارد در بسیاری از شهرک‌های صنعتی شهرستان‌ها اتفاق افتاده است و وقتی سئوال می‌شود که فلان واحد تولیدی که تا چند روز قبل فعال بود چرا تعطیل شده است، پاسخ، گلایه از همین موارد است. 

باید دید کار از کجا می‌لنگد و چه موانعی بر سر راه کسب و کارها و تولید وجود دارد آنها را برطرف کرد، مشوق‌هایی را درنظر گرفت. وقتی دو جوان تحصیل‌کرده از خیر استخدام در دستگاه‌های دولتی گذشته‌اند و دست به کار شده‌اند تا خودشان روی پای خودشان بایستند و یک واحد تولیدی را سرپا کرده‌اند دستگاه‌های اجرایی دولت باید تمام قد در خدمت چنین جوان‌هایی باشد و در راه حل مشکلات آنها سر از پا نشناسند.

گاهی اتفاق‌های ناخوشایندی رخ می‌دهد که سر جوانان تولید کننده و کار آفرین را آنچنان به سنگ می‌کوبند که برای همیشه دست از کار وتولید می‌کشند و ترجیح می‌دهد بیکار و گرسنه باشد اما دست به کارتولیدی نزنند.

به امید روزی که جوانان عزیز مقداری از رخت و خواب‌ها و تلویزیون‌ها فاصله بگیرند و آستین همت را برای کار و تلاش بالا بزنند و دولتمردان هم زمینه و بستر کار را برای جوانان و کسب و کارهای تازه فراهم و در عمل از تولید کننده و کارآفرین حمایت کنند و موانع تولید را به معنای واقعی برطرف سازند. انشاءالله

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1468441

مهمترین اخبار ایران و جهان: