نیوز سیتی!
21 شهریور 1402 - 18:40

میزبانی حرم مطهر امام رضا (ع) از ۷۰۰ عالم اهل سنت

در آستانه سالروز رحلت پیامبر گرامی اسلام(ص)، 700 اندیشمند و عالم اهل سنت به میزبانی آستان قدس رضوی در همایش بزرگ «آرامش امت در پناه قرآن و عترت» گرد هم آمدند.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، این اندیشمندان اهل سنت پیش از حضور در این همایش، برای عرض ارادت به حضرت رضا(ع)، در قالب کاروان و تشرف جمعی، از چهارراه شهدا به سمت حرکت کردند و زائر امام رضا(ع) شدند.

کاروان ۷۰۰ نفره اندیشمندان اهل سنت، پس از زیارت بارگاه ملکوتی علی‌بن موسی‌الرضا(ع)، در تالار قدس کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی حضور یافتند و در همایش بزرگ «آرامش امت در پناه  قرآن و عترت» شرکت کردند.

ضرورت اتحاد دنیای اسلام 

عبدالحمید طالبی، رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در این مراسم ضمن عرض خیر مقدم به علمای اهل سنت، اظهار کرد: هر ساله تعداد زیادی از مسلمانان اهل تسنن به عشق پیامبر گرامی اسلام و اهل بیت طاهرین(ع) به ارض اقدس توس مشرف می‌شوند که این امر نشان دهنده عشق و ارادت آنها به ساحت مقدس اهل بیت(ع) است. وی با اشاره به نامه امام رضا(ع) به عبدالعظیم حسنی(ره) که یکی از محدثین بزرگ عالم اسلام هستند، افزود: در این نامه که می‌توان از آن با عنوان منشور برادری یاد کرد امام رضا(ع) همه ما را به رعایت اخلاق و مهربانی با هم دعوت کرده‌اند و همه ما باید سفارشات امام رضا(ع) که در این نامه آمده را سرلوحه زندگی خود قرار دهیم. 

طالبی با تاکید بر ضرورت اتحاد دنیای اسلام و مسلمانان اظهار کرد: به فرموده رهبر انقلاب امروز دشمن در دنیای اسلام دو چیز را نشانه گرفته است، یکی اتحاد مسلمانان و دیگری انسجام ملی و می‌خواهد به این دو عنصر مهم آسیب برساند. 

وی افزود: ما مسلمانان باید با حفظ اتحاد به دشمن اجازه ندهیم که گوشه چشمی به ایران اسلامی داشته باشد و امت واحده اسلام با عمل به آموزه‌های پیامبر اعظم(ص) با اتحاد و همدلی به سوی تمدن نوین اسلامی پبش خواهد رفت. 

پیوند قلبی اهل سنت با خاندان رسول‌الله(ص)

ماموستا سید عبدالقادر حسینی؛ امام جمعه سرو آباد کردستان در این همایش گفت: یکی از توقیقانی که در ایام رحلت پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد(ص) پایانی ماه صفر نصیب ما می‎‌شود، تشرف به زیارت امام رضا(ع) است.

وی با اشاره به آیه مباهله ادامه داد: این آیه شریفه به جایگاه بسیار والای پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت پاک آن حضرت اشاره دارد.

امام جمعه سروآباد در ادامه به معرفی کتب اهل تسنن که به موضوع محبت اهل تسنن به نسبت خاندان رسول الله(ص) و بیان جایگاه آن بزرگواران در نزد آنها پرداخت و گفت: در بسیاری از کتب معتبر اهل تسنن صراحتا به این موضوع اشاره شده است.

وی ابراز کرد: پیوند قلبی اهل سنت با خاندان رسول الله(ص) از همان ابتدا وجود داشته و تاکنون هم ادامه دارد ولی دشمن می‌خواهد بین ما تفرقه ایجاد کند ولی ما به کوری چشم آنها باید با هم اتحاد داشته باشم و با تکیه بر محبت اهل بیت(ع) از تفرقه پرهیز کنیم.

ما مسلمانان همه با هم برادر هستیم

مولوی رحیم نامدار از ائمه جمعه و از مبلغین شاخص باخزر نیز در این همایش به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار کرد: حضرت رضا(ع) فرزند رسول الله(ع) است که خداوند در قرآن کریم آنها آنها را مدح کرده است. 

وی با اشاره به آیه 33 سوره احزاب ادامه داد: این آیه در مدح اهل بیت پیامبر(ص) آمده است و طبق این آیه شریفه اهل بیت(ع) از هرگونه ناپاکی به دور هستند. 

مولوی نامدار افزود: اهل بیت پیامبر(ص) پاک و طاهر هستند یعنی خداوند وجود آنها را پاک آفریده و ما هم اگر می‌خواهیم پاک باشیم و پاک زندگی کنیم باید آنها را الگوی خود قرار دهیم تا در دنیا و آخرت سعادتمند شویم.

وی ابراز کرد: ما مسلمانان همه با هم برادر هستیم و باید به گونه‌ای زندگی کنیم که خدا و رسول(ص) از ما راضی باشند و اجازه ندهیم دشمن به این برادری و وحدت کلمه ما خدشه‌ای وارد کند. 

ماموستا سید محمد محمدی امام جمعه روانسر نیز در این مراسم گفت: علمای اهل بیت(ع) همه در موضوع محبت اهل بیت(ع) با هم اتفاق نظر دارند و اهل بیت پیامبر(ص) در نزد اهل سنت جایگاه بسیار والایی دارند.

وی تصریح کرد: اهل سنت برای اهل بیت پیامبر(ص) احترام قائل هستند و بر اساس وصیت پیامبر(ص) که رعایت حق اهل بیت خود را سفارش کرده است محبت خاندان رسول الله(ص) را بر خود واجب می‌دانند.

وی خاطرنشان کرد: کتاب‌های اهل سنت مملو از فضایل و مناقب خاندان رسول خدا(ص) است و در این کتاب‌ها داشتن بغض و کینه نسبت به خاندان نبوت از نشانه های نفاق برشمرده شده است. 

ماموستا محمد همچنین ابراز کرد: محبت اهل بیت پیامبر(ص) در اشعار و آثار ادبی اهل سنت موج می‌زند و شعرای اهل سنت از ذوق ادبی خود برای مدح آن بزرگواران استفاده می‌کنند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1496985

مهمترین اخبار ایران و جهان: