نیوز سیتی!
06 مهر 1402 - 13:03

بهترین تغذیه برای دانش‌آموزان

متخصص طب ایرانی درباره تغذیه دانش‌آموزان نکاتی برشمرد.

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، مرتضی مجاهدی پزشک متخصص طب ایرانی، در شبکه ۵ سیما حضور پیدا کرد تا با مجری برنامه گفت‌وگو کند. وی در این برنامه از بدعادتی کودکان در تغذیه سخن گفت.

مجاهدی گفت: امروزه ما دچار بحرانی در سلامت دانش‌آموزان هستیم که از تغییر ذائقه و ارزش‌های تغذیه نشأت می‌گیرد. بنا بر آمار حدود ۳۰ درصد از دانش‌آموزان به اضافه وزن دچار هستند. استان‌هایی که زندگی طبیعی در آنها در جریان است وضعیت بهتری به نسبت تهران گیلان و مازندران دارند.

وی افزود: دادن انواع تغذیه‌‌های کارخانه‌ای به عنوان تغذیه به کودکان ظلمی بزرگ است. پیشنهادم در این زمینه پویش تأمین غذای سالم در بوفه مدارس است. در این پویش مادران می‌توانند با بوفه مدارس همراه شوند و در تهیه غذای سالم سهیم شوند.

مجاهدی در مورد ویژگی‌های تغذیه سالم گفت: بعضا در تأمین تغذیه سالم دچار افراط یا تفریط می‌شویم. عده‌ای بر این باورند که تأمین غذای مناسب نیازمند بودجه زیاد است. بچه‌ها در سن رشد نه به کربوهیدرات بلکه به پروتئین نیاز دارند.

وی ابراز کرد: نکته جالب این است که بیشترین میزان پروتئین مربوط به نان است. این به این خاطر است که درصد پروتئین گندم از هر ۱۰۰ گرم ۱۵ گرم است. این میزان در مقایسه با گوشت تفاوت چندانی ندارد، با اینکه تفاوت قیمت چند برابری بین این دو وجود دارد.

مجاهدی متذکر شد: ما باید در مدارس مثلثی را از مدیران مدرسه، والدین و اولیا تشکیل دهیم و به کمک سه رأس این مثلث تغذیه سالم را به فرزندانمان ارائه دهیم.

این متخصص طب ایرانی خاطرنشان کرد: این تغذیه سالم شامل خشکبار و انواع مغزیجات است. اگر این خشکبار در قالب بسته‌بندی شکیلی ارائه شود، بچه‌ها از آن استقبال می‌کنند. در قدم بعدی انواع میوه‌ها از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

وی افزود: در قدم بعدی مادران می‌توانند غذاهای سالم مانند انواع آش‌ها، شعله‌ زرد، سوپ‌ها و انواع نان‌های محلی را آماده کنند و در اختیار بوفه مدرسه قرار دهند. همچنین برگزاری جشنواره‌های غذای سالم در مدرسه می‌تواند بسیار مفید واقع شود.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1518641

مهمترین اخبار ایران و جهان: