نیوز سیتی!
16 فروردین 1402 - 13:54

خشک‌ترین سال نیم‌ قرن گذشته در کانادا

وزارت کشاورزی کانادا اعلام کرد، مزارع کانادا کمتر از 60 درصد میانگین بارندگی را از اول سپتامبر سال گذشته ثبت کرده‌اند که برای دومین بار، خشک‌ترین سال را در نزدیک به نیم قرن گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس، بلومبرگ به نقل از کارشناسان گزارش داد، عرضه گندم در جهان ممکن است به دلیل هوای فوق‌العاده خشک در کانادا در معرض خطر قرار گیرد.

به گفته دیوید استریت، سرپرست گروه هواشناسی کانادا، بخش‌های خاصی از چمنزارهای کانادا برای دومین، خشک‌ترین سال را در نزدیک به نیم قرن گذشته تجربه می‌کنند.

وزارت کشاورزی کانادا گزارش داده است، مناطق بزرگ کشاورزی بهاره نظیر آلبرتا، ساسکاچوان و منیتوبا، کمتر از 60 درصد میانگین بارندگی را از اول سپتامبر سال گذشته ثبت کرده‌اند.

به نوشته این گزارش، کمبود بارندگی باعث خشکی زمین‌های کشاورزی می‌شود و این زمین‌ها دیگر برای کاشت محصولات گندم و کلزا مناسب نیستند.

بیل پریبلسکی، کشاورز و معاون انجمن تولیدکنندگان محصولات کشاورزی ساسکاچوان، به بلومبرگ گفت: «کاشتن دانه‌ها در عمق درست خاک، کمی هنر می‌خواهد، زیرا برای جوانه زدن باید بذر را در رطوبت بکارید.»

کانادا یکی از تولیدکنندگان بزرگ کلزا و گندم در جهان است. بر اساس آمارهای دولتی، کل تولید گندم این کشور در سال گذشته به 33.8 میلیون تن رسید که برای سومین بار بالاترین رکورد را به خود اختصاص داده است؛ تولید کلزا نیز 18.2 میلیون تن بوده است.

با این حال، این حجم از تولید در نتیجه شرایط آب و هوایی مطلوب صورت گرفته است، و در حال حاضر به گفته کارشناسان، خشکسالی فعلی ممکن است به طرز جدی به احتمال برداشت خوب امسال آسیب برساند.

به نوشته راشاتودی، کاهش برداشت غلات در کانادا ممکن است آنقدر که تحلیلگران غربی معتقدند بر بازار غلات جهانی تأثیر نگذارد زیرا روسیه، بزرگ ترین صادرکننده گندم جهان از افزایش محصول خود در سال 2022 خبر داده است و اعلام کرده که بیش از 150 میلیون تن غلات برداشت کرده است که نزدیک به 30 درصد از سال 2021 بیشتر است. 100 میلیون تن از این رقم به گندم تعلق دارد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1129441

مهمترین اخبار ایران و جهان: