نیوز سیتی!
06 اردیبهشت 1402 - 17:27

انتقاد از اجرای نادرست طرح تفکیک زباله از مبدأ در شهر بیرجند

بیرجند-معاون استاندار خراسان جنوبی با انتقاد از اجرای نادرست طرح تفکیک زباله از مبدأ در شهر بیرجند، گفت: تفکیک زباله از مبدأ باید با کمک رسانه‌ها فرهنگسازی شود.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا عباس زاده ظهر چهارشنبه در نشست کارگروه مدیریت پسماند خراسان جنوبی اظهار کرد: چندی پیش طرح مدیریت پسماند شهر بیرجند به ظرفیت ۱۵۰ تن به تصویب رسید که قابلیت ساماندهی زباله شهرهای اطراف را هم دارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه اقدام شهرستان‌های خراسان جنوبی برای تصویب و اجرای طرح مدیریت پسماند باید تسریع شود بیان کرد: طرح جامع مدیریت پسماند استان باید هر چه زودتر تعیین تکلیف شود.

عباس زاده با اشاره به اینکه لازم است ضمن بازدید از شهرهای موفق کشور در زمینه مدیریت پسماند، تجربه‌های این شهرها در اجرای طرح‌های بومی به کار گرفته شود، گفت: ساماندهی پسماندهای پزشکی نیز اهمیت دارد و باید زباله‌های بیمارستانی به شکل اصولی تفکیک و دفع شوند.

وی با انتقاد از اجرای نادرست طرح تفکیک زباله از مبدأ در شهر بیرجند، ادامه داد: تفکیک زباله از مبدأ باید با کمک رسانه‌ها فرهنگ‌سازی شده و شهرداری‌ها نیز برنامه‌ریزی لازم برای جمع‌آوری صحیح زباله را داشته باشد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی یادآور شد: شهر بیرجند باید تبدیل به الگوی سایر شهرهای استان در زمینه مدیریت صحیح پسماند شود.

عباس زاده تأکید کرد: تاکنون الگوی موفقی از جمع‌آوری و مدیریت پسماند در شهرها نداشته‌ایم لذا باید به دنبال طرح‌هایی باشیم که بیشترین همراهی از سوی شهروندان را داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه روش‌هایی که امکان سرقت زباله را به صفر می‌رساند می‌تواند به موفقیت طرح مدیریت پسماند در شهرها کمک کند، ادامه داد: هر چند هنوز پسماند به معضل جدی در استان تبدیل نشده اما اگر زیرساخت‌ها از جمله طرح جامع مدیریت پسماند به طور اصولی اجرایی نشود در آینده با معضلاتی رو به رو خواهیم بود.

اسدالله حاتمی، مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: چهار زباله‌دان غیرمجاز شهری تاکنون در استان جمع‌آوری شده است.

حاتمی با بیان اینکه در مناطق ۱۶ گانه شهری خراسان جنوبی چهار طرح جامع مدیریت پسماند تصویب شده و مابقی در دستور کار است، اظهار کرد: روزانه در مجموع حدود ۳۲۵ تن پسماند در این استان تولید می‌شود که از این مقدار حدود ۱۲۰ تن پسماند در شهر بیرجند تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه متأسفانه بازیافت اصولی درباره پسماندهای شهری صورت نمی‌گیرد، گفت: مدیریت این حجم از زباله نیازمند همکاری همه شهروندان است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی یادآور شد: هفته زمین پاک فرصت مناسبی است تا بار دیگر سیاست‌های خرد و کلان در حوزه‌هایی از قبیل حفظ حریم محیط زیستی شهرها، حفاظت از خاک، پوشش گیاهی مناسب، مدیریت پسماند و کاهش استفاده از ظروف و کیسه‌های پلاستیکی را مورد بررسی قرار دهیم.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1169885

مهمترین اخبار ایران و جهان: