نیوز سیتی!
20 فروردین 1402 - 22:19

پایگاه های سیار انتقال خون در کردستان فعال شدند

سنندج- مدیرکل انتقال خون کردستان گفت: همزمان با شب های قدر و به منظور رفاه حال روزه داران، پایگاه های سیار انتقال خون در کردستان فعال شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی انتقال خون کردستان، محمد سعید کریمیان اظهار کرد: این پایگاه امشب و همزمان با ۱۹ رمضان در مرکز فوریت‌های پزشکی شهر بیجار برپا می‌شود و شب‌های ۲۱ و ۲۳ رمضان نیز در مرکز جامع خدمات سلامت شهر سریش‌آباد پذیرای اهداکنندگان خون خواهد بود.

وی افزود: به منظور رفاه حال شهروندان، سازمان انتقال خون کردستان در شب‌های قدر علاوه بر نوبت صبح (ساعت ۸ تا ۱۳)، در نوبت عصر هم از ساعت ۱۷ تا هر زمانی که مراجعه کننده وجود داشته باشد، آماده خونگیری از داوطلبان است.

مدیرکل انتقال خون کردستان اظهار داشت: از ابتدای امسال تاکنون یک هزار و ۳۰۰ داوطلب اقدام به اهدای خون کردند که از این تعداد هزار و ۱۰۰ نفر موفق به اهدای خون شدند.

کریمیان خاطرنشان کرد: سال گذشته نیز ۴۰ هزار داوطلب در استان به مراکز انتقال خون در سنندج و سقز مراجعه کردند که ۳۵ هزار نفر آنان موفق به اهدای خون شدند.

وی افزود: حدود هشت درصد از اهدا کنندگان خون در استان را بانوان تشکیل می‌دهند که استان در این زمینه از استان‌های رده بالای کشور است.

مدیرکل انتقال خون کردستان با تأکید بر اینکه نیاز به خون همیشگی است، افزود: هر ساله در ماه رمضان با افت مراجعه کنندگان روبرو هستیم که دلیل کاهش آمار اهدای خون، طولانی بودن فاصله سحر تا افطار، ترس از اختلال در روند روزه داری و تصور ضعف و بی‌حالی مفرط است.

کریمیان با قدردانی از شهروندانی که در ماه مبارک رمضان امسال نیازمندان به خون و فرآورده‌های خونی را تنها نگذاشته‌اند، اظهار کرد: در ماه مبارک رمضان، روزه‌داران می‌توانند در ساعات پس از افطار نذر خود را ادا کنند.

وی به زمان استاندارد نگهداری فرآورده‌های خون نیز اشاره کرد و افزود: قابلیت ذخیره و نگهداری فرآورده‌های حاصل از خون بر اساس استانداردهای جهانی، ملی و نوع فرآورده از ۳ تا ۳۵ روز است و بر این اساس استمرار اهدای خون اجتناب ناپذیر است.

مدیرکل انتقال خون کردستان نیاز به خون را نیازی همیشگی اعلام کرد و یادآور شد: از هر کیسه خون، سه فرآورده شامل گلبول قرمز متراکم، پلاکت و پلاسما تولید می‌شود که هر فرآورده جان یک بیمار را نجات می‌دهد.

کریمیان بیان کرد: اهدای خون موجب جایگزینی گلبول‌های جدید می‌شود و به تحریک سیستم ایمنی و تقویت آن کمک شایانی می‌کند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1138885

مهمترین اخبار ایران و جهان: