نیوز سیتی!
02 اسفند 1401 - 16:02

موسیقیدان پرتغالی: مفتخرم به حضور در جشنواره فجر/ ایران مخاطبین بسیار خوبی دارد

در چهارمین شب از سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر، گروه موسیقی «فادو» از کشور پرتغال رپرتوار اجرایی خود را با چینشی از آثار رمانتیک پیش روی مخاطبان قرار داد.

خبرگزاری فارس ـ گروه موسیقی: در چهارمین شب از سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر، گروه‌هایی در سالن‌های مختلف به اجرای موسیقی پرداختند. در تالار وحدت، اجرای فادو پرتغال و ارکسترسمفونی صدا و سیما و تالار رودکی شب حسین ملک، شب شهمیرزا مرادی و شب موسیقی بوشهر اجرا کردند.

در چهارمین شب از سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر، گروه موسیقی «فادو» از کشور پرتغال رپرتوار اجرایی خود را با چینشی از آثار رمانتیک پیش روی مخاطبان قرار داد. در این برنامه، اعضای سفارت پرتغال و روسیه نیز به عنوان مهمان در کنار مخاطبان ایرانی به تماشای این کنسرت نشستند.

در همین خصوص از «ماریو مویتا» با نام هنری «ماریو دوبراگا»، خواننده، نوازنده پیانو و سرپرست گروه «فادو» در مورد ویژگی‌ها و مشخصه‌های این نوع از موسیقی، نظر وی در مورد ایران و مخاطبان ایرانی و حس و حال حضور در جشنواره و کشور ایران جویا شدیم که وی در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: بسیار مفتخر و خوشحالم که در جشنواره موسیقی فجر جمهوری اسلامی ایران حضور دارم و به اجرای برنامه پرداختم. 

این خواننده و آهنگساز پرتغالی افزود: من در بیش از چهل کشور در سراسر دنیا کنسرت برگزار کرده‌ام و حقیقتا باید بگویم که مخاطب ایرانی بسیار خوب و آگاه و دلگرم کننده است. همچنین باید اذعان کنم که پیانویی که در تالار وحدت و برای این اجرا در اختیارمان گذاشتند بسیار بسیار باکیفیت بود و در سطح استاندارد بهترین پیانوهای اروپا بود و احساس و شرایط خوبی برایم جهت نوازندگی و خوانندگی ایجاد کرد.

وی با اشاره به اینکه موسیقی «فادو» در گذشته مربوط به اعیان بوده و امروزه به کف جامعه آمده، توضیح داد: موسیقی فولکلور فادو از دل شهرها و روستاهای پرتغال و از میان هیاهوی ملوانان و کشاورزان و دامپروران این سرزمین برآمده است و سعی کرده در قید و بند ظواهر نماند ازاینرو هنرمندان این گونه موسیقایی لباس خاصی ندارند. البته موسیقی پرتغال در سده‌های پیشین در دست اعیان و در کاخ‌ها بود و به تدریج و با ورود به دوران معاصر به میان توده مردم آمد و به همین دلیل از ظاهر گرفته تا تم‌های موسیقایی فادو، مردمی و از جنس جامعه است.

این خواننده و نوازنده پیانو افزود: متاسفانه دیروز به ایران رسیده‌ام، امروز اجرا کرده‌ام و فردا نیز باید طبق برنامه برگردم و حسرت می‌خورم که ای کاش می‌توانستم بیشتر در ایران زیبا بمانم و واقعا از این کشور و مردمانش بسیار خوشم آمده است. این اولین باری است که به ایران می‌آیم. حتما حتما در آینده برای اجرای کنسرت با زمان‌بندی بیشتر به ایران خواهم آمد و تمایل دارم در شهرهای مختلف ایران کنسرت برگزار کنم.

وی در بخش پایانی صحبت‌هایش گفت: همیشه در جهان جنگ‌های مختلفی بوده و هست و ما هنرمندان از هرچه جنگ و خشونت است متنفریم و به این معتقدیم که موسیقی می‌تواند باعث تلطیف روحیه‌ها و ایجاد کننده حس همدلی و دوستی بین کشورها، فرهنگ‌ها و اقوام و نژادهای مختلف شود، همچنانیکه بارها در کشورهای مختلف اجرا کرده‌ایم و به سهم خود باعث ایجاد دوستی و صمیمیت شده‌ایم.

«یورگ داسیلوا»  نوازنده گیتار، «اوربانو اولیویرا» نوازنده درامز و «ماریو دوبراگا» سرپرست، خواننده و نوازنده پیانو اعضای این گروه سه نفره را تشکیل می‌دادند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1048585

مهمترین اخبار ایران و جهان: