نیوز سیتی!
11 بهمن 1402 - 04:28

زلنسکی: اروپایی‌ها بدون آمریکا نمی‌تواند به ما کمک کنند

رئیس جمهور اوکراین گفته است اروپا بدون آمریکا نمی‌تواند به تنهایی از کی‌یف در جنگ با روسیه حمایت کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس،«ولادیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در اظهاراتی عنوان کرده است که کشورهای اروپایی به تنهایی و بدون حمایت‌های آمریکا نمی‌توانند از اوکراین در برابر روسیه حمایت کنند.

زلنسکی در گفتگو با یک شبکه تلوزیونی آلمانی به صراحت عنوان کرد که اگر ایالات متحده آمریکا کمک‌هایش را به کشور اوکراین کاهش دهد، اروپا احتمالا نخواهد توانست چه از نظر مالی و چه از نظر نظامی از اوکراین حمایت کند.

این اظهارات از جانب رئیس‌جمهور کشور اوکراین در حالی مطرح می‌شود که کمک‌های آمریکا تحت تاثیر موانع کنگره این کشور و بر سر مسائل سیاسی داخلی غیرمرتبط با اوکراین مدت هاست متوقف شده است.

نگرانی‌های رئیس‌جمهور اوکراین در مورد کاهش و یا حتی توقف کامل کمک‌های ایالات متحده آمریکا پس از جریان پیروزی‌های بزرگ «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا در جریان انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان افزایش پیدا کرده است.

این موضوع به خاطر آن است که ترامپ پیشتر عنوان کرده بود، در صورت انتخاب شدن و پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ آمریکا حمایت‌های این کشور از اوکراین را به کلی قطع خواهد کرد و عنوان کرده بود که تمرکز اصلی وی بر تضمین برقراری آتش‌بس فوری با روسیه در عرض ۲۴ ساعت خواهد بود.

ادعای ترامپ مبنی بر ایجاد آتش‌بس ۲۴ ساعته بدون آن عنوان شده است که وی مشخص کند که قرار است توافق پینشهادی‌اش در چه شرایطی و به چه صورتی باشد.

نگرانی‌های زلنسکی از سوی دیگر مقامات کشور اوکراین مانند «دیمیترو کولبا» وزیر امور خارجه این کشور نیز تکرار شده است. وی اوایل ماه ژانویه عنوان کرده بود که در صورت پایان یافتن کمک‌های آمریکا به این کشور طرح دیگری برای اوکراین در جریان جنگ وجود ندارد.

هم زلنسکی و هم وزیر امور خارجه‌اش عنوان کرده‌اند که هرگز انتظار چنین کاهش چشمگیری در حمایت‌های آمریکا از اوکراین را نداشته‌اند. وی عنوان کرده است که حتی اگر اروپا هم بتواند به اندازه کافی از اوکراین حمایت کند، از دست دادن حمایت‌های ایالات متحده سیگنال بسیار بدی را برای اوکراین به همراه خواهد داشت.

آمریکا نفوذ قابل توجهی بر متحدان اوکراین در اجرای تحریم‌ها علیه روسیه داشته است و زلنسکی هشدار داده که غیبت این کشور در تداوم حمایت‌هایش از اوکراین موجب تخریب تداوم سیاست‌های تحریمی علیه روسیه خواهد شد.

پایان پیام

منبع: فارس
شناسه خبر: 1655185

مهمترین اخبار ایران و جهان: