نیوز سیتی!
08 دی 1402 - 10:40

تاکید رئیس جمهور قزاقستان بر گسترش کریدور شمال-جنوب

رئیس جمهور قزاقستان در نشست شورای عالی اقتصادی اوراسیا از کشورهای عضو این اتحادیه خواست تا کریدور شمال-جنوب جهت دسترسی به ایران و کشورهای خاورمیانه را گسترش دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در آستانه، «قاسم جومارت توکایف» رئیس جمهور قزاقستان در نشست شورای عالی اقتصادی اوراسیا در «سن پترزبورگ» اعلام  کرد: قزاقستان در نظر دارد 5 مرکز حمل‌ونقل و لجستیک در مرزهای فدراسیون روسیه، چین، ازبکستان، قرقیزستان و دریای خزر راه اندازی کند.

وی تاکید کرد که برای توسعه بیشتر کریدور حمل‌ونقل، سرمایه گذاری مشترک شرکت‌های لجستیکی از قزاقستان، روسیه و ترکمنستان در حال ایجاد است.

توکایف گفت: قزاقستان به نوبه خود آماده نوسازی شبکه راه آهن و جاده است. این امر در مورد خط راه‌آهن «بینو-مانگیستاو»، ««ماقات-قاندیآقاش» و همچنین بخش جاده‌ای «بینو -شالقار» صدق می‌کند. ابتکار ما برای راه اندازی مسیر «چلیابینسک - بولاساک - ایران» نیز در عمل اجرا می‌شود.

رئیس جمهور قزاقستان همچنین از کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا خواست تا کریدور حمل‌ونقل شمال - جنوب را با دسترسی به کشورهای خاورمیانه، ایران، پاکستان و هند گسترش دهند.

وی افزود: احداث هزار و 300 کیلومتر خط ریلی جدید، بنادر خشک در «بختی و کالژات» و همچنین یک بندر دریایی در «بندر‌ عباس» ایران در نظر گرفته شده است. همچنین ساخت پایانه‌های قزاقستان در شهر «شیان» چین و بندر «پوتی» گرجستان در حال تکمیل است.

توکایف در این نشست خواستار رفع موانع و محدودیت‌های موجود در بازار مشترک و تسریع در وضع مقررات فنی کشورهای اوراسیا شد و همچنین از کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای همکاری در پروژه‌های سودمند متقابل از جمله شبکه بزرگ بنادر استراتژیک، مراکز لجستیکی و هاب دعوت کرد.

پایان پیام/.

منبع: فارس
شناسه خبر: 1619541

مهمترین اخبار ایران و جهان: