نیوز سیتی!
21 بهمن 1402 - 12:00

رونق پرورش ماهی از قفس‌های دریایی تا تولید در دل شالیزار

مدیرکل شیلات مازندران با بیان اینکه در دولت سیزدهم هدف ما قرار دادن ۴۰ قفس با پیش‌بینی تولید ۲ هزار تنی است، گفت: دولت سیزدهم در فضای ۵۰۰ متر مربع ۲۴ قفس را در داخل زمین شالیزار قرار دادیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، قاسم کریم‌زاده مدیرکل شیلات مازندران صبح امروز با اشاره به وجود ۳ هزار و ۸۰۰ واحد آبزی پروری در مازندران، اظهار کرد: ۱۱۳ تشکل صیادی در ۳ بخش ماهی‌های استخوانی ، کیلکا و خاویاری در استان فعال است.

وی افزود: در تشکل‌های صیادی در استان مازندران سالانه حدود ۱۲ هزار نفر به‌صورت مستقیم و بیش از ۴۰ هزار نفر به‌صورت غیرمستقیم مشغول فعالیت صید و صیادی هستند.

مدیرکل شیلات مازندران بیان کرد: در بخش ماهی‌های استخوانی بعد از انقلاب میزان کل تولید ۲ هزار و ۷۰۰ تن بود و در حال حاضر به ۵ هزار و ۷۰۰ تن رسیده است.

کریم‌زاده با اعلام اینکه در دولت سیزدهم کل تولید ما ۶ هزار و ۹۰۰ تن با اعتبار هزار و ‌۵۰۰ میلیارد تومان است، یادآور شد: در بحث ماهی‌های کیلکا هم میزان تولید ۴۰۰ تن قبل از انقلاب بود و در حال حاضر ۱۵ هزار تن است.

وی با اعلام اینکه میزان کل تولید ماهی‌های کیلکا در دولت سیزدهم ۲۷ هزار تن است ، یادآور شد: یکی از موضوعات بسیار مهم در دولت سیزدهم بحث صادرات بوده است.

مدیرکل شیلات مازندران اظهار کرد: بعد از انقلاب اسلامی میزان صادرات یک‌هزار و ۷۰۰ تن با اعتباری بالغ بر ۴.۸ میلیون دلار بود اما طی دولت سیزدهم میزان کل تولید ۵ هزار و ۷۰۰ تن با ارزش اقتصادی ۱۳.۵ میلیون دلاری است.

کریم‌زاده یادآور شد: پس از انقلاب تاکنون ۲ میلیارد قطعه انواع ماهی‌های استخوانی و خاویاری تولید و جهت حفظ بازسازی ذخایر دریای خزر در رودخانه‌های مهم شیلاتی رهاسازی شد.

وی با اشاره به شناسایی ۳۰ رودخانه مهم شیلاتی طی دولت سیزدهم در مازندران، اضافه کرد: ۶۵ میلیون قطعه بچه ماهی سفید ، ۲۲ میلیون قطعه بچه ماهی کپور و حدود ۲۲۰ هزار قطعه انواع ماهی‌های خاویاری را تولید کردیم.

مدیرکل شیلات مازندران با اعلام اینکه فعال‌سازی واحد های راکد و غیرفعال از رسالت‌ها در دولت سیزدهم است، افزود: در دولت سیزدهم توانستیم ۲۱۴ واحد استخر را فعال و ۱۲۰ هزار قطعه ماهی آزاد را تولید کنیم.

کریم‌زاده یادآور شد: ۱۵ قفس را در اعماق ۱۵ متری در دل دریا در سال ۱۴۰۱ قرار دادیم که دست‌کم تولید هر قفس ۳۰ تن و حداکثر تولید آن ۵۰ تن است‌.

وی بیان کرد: در دولت سیزدهم هدف ما قرار دادن ۴۰ قفس در اعماق ۵۰ متری دریا است که پیش‌بینی می‌کنیم در این مسیر ۲ هزار تن تولید داشته باشیم.

مدیرکل شیلات مازندران با اشاره به اینکه برای اولین بار در استان‌های شمالی کشور ۴ تعاونی صیادی پره در بحث پرورش ماهی در قفس دریایی شرکت کردند، تصریح کرد: در دولت سیزدهم در فضای ۵۰۰ متر مربع ۲۴ قفس را در داخل زمین شالیزار قرار دادیم و ۴۲ هزار قطعه بچه ماهی ۸۰۰ گرمی در این فضا قرار گرفت و ۵۰ تن با اعتبار ۶ هزار میلیارد تومانی تولید داشتیم.

کریم‌زاده خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم توسعه پرورش ماهی در قفس‌های دریایی با یک نگاه اقتصاد دریا محور با مشارکت جامعه صیادی و سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی انجام شد.

پایان پیام/۸۶۰۳۴/غ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1666841

مهمترین اخبار ایران و جهان: