نیوز سیتی!
09 بهمن 1402 - 12:33

تعداد حملات به ارتش آمریکا در عراق و سوریه + نقشه

ضلع عراقی محور مقاومت پس از هجوم ارتش اسرائیل به غزه، پایگاه‌های ارتش آمریکا را به عنوان پشتیبان اصلی رژیم تل آویو زیر ضربه برده است.

فارس پلاس؛ روایت روز - خبرگزاری «اسپوتنیک» روز یکشنبه به نقل از یک منبع میدانی در سوریه خبر داد پایگاه  «التنف» در مثلث مرزی عراق، سوریه و اردن با ۴ پهپاد هدف حمله قرار گرفته است. این منطقه در کنترل ارتش آمریکاست.

فرماندهی مرکزی ایالات متحده امریکا (سنتکام) روز یکشنبه اعلام کرد که سه سرباز این کشور در جریان یک حمله پهپادی کشته شدند.  البته در بیانیه سنتکام نامی از التنف نیامده است. در تکمیل این بیانیه آمده که هدف، پایگاه پشتیبانی لجستیک واقع در برج ۲۲ شبکه دفاعی اردن رخ داده که تقریباً ۳۵۰ پرسنل ارتش و نیروی هوایی آمریکا در آن مستقر هستند.

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در بیانیه‌ای نوشت: قلب آمریکا با کشته شدن ۳ نظامی در شمال شرق اردن سنگین و آکنده از غم شده است. بایدن در ادامه نوشت: در حال جمع‌ آوری اطلاعات درباره این حمله هستیم و می‌ دانیم که این حمله توسط گروه‌ های افراطی مورد حمایت ایران صورت گرفته است!

«کاملا هریس» نائب ریاست جمهوری آمریکا نیز مدعی شد: حمله به نیروهای ایالات متحده در شمال شرقی اردن توسط گروه‌های مسلح تحت حمایت ایران انجام شده است. امپراتوری رسانه‌های جهان نیز به صورت واحد در حال ضریب دادن این حمله و انتساب آن به ایران هستند.

البته اردن موضوع حمله به پایگاه آمریکا در خاک این کشور را تکذیب کرده است. سخنگوی دولت اردن گفت که  پایگاه التنف هدف قرار گرفته شده که در داخل خاک سوریه قرار دارد و مقر نظامیان آمریکاست.

در بیانیه گروه مقاومت اسلامی عراق نیز اعلام شد که شامگاه یکشنبه در تعدادی از نقاط در سوریه و فلسطین اشغالی عملیات انجام شده است. این حملات چهار پایگاه را هدف قرار داده که سه پایگاه در سوریه و یکی از این پایگاههای داخل فلسطین اشغالی قرار دارد. مقاومت عراق تصریح کرد که این عملیات‌ها به عنوان بخشی از تلاش در برابر اشغالگران آمریکایی در عراق و در پاسخ به قتل عام اسرائیل در غزه انجام شده است.


وضعیت نظامی آمریکا در سوریه چگونه است؟

با استناد به آمار موسسه جسور للدراسات (وابسته به معارضین نظام سوریه)، آمریکا دارای ۳۰ مقر نظامی در سوریه است. ارتش آمریکا در دو منطقه شرق فرات و التنف سوریه نیرو پیاده کرده و بیش از ۵ سال است که این مناطق را در کشور سوریه  اشغال کرده است.  

نیروهای اشغالگر آمریکایی  در منطقه التنف در سه نقطه‌  پایگاه التنف، موقعیت الزقف  و پایگاه الرکبان در نزدیکی کمپ آوارگان الرکبان حضور دارند. با استناد به تحولات جهان اسلام، پایگاه الرکبان در داخل خاک اردن و در ۶۰۰ متری مرز سوریه قرار دارد.


موقعیت جغرافیایی حضور ارتش آمریکا در منطقه التنف سوریه


موقعیت جغرافیایی حضور ارتش آمریکا در منطقه شرق سوریه (شرق فرات)

منطقه التنف در مجاورت سه کشور عراق، اردن و سوریه قرار دارد. التنف از سال ۱۳۹۵ در اشغال ارتش آمریکاست. دو دلیل برای این اشغال متصور است:‌ اول؛ قطع کریدور تهران - مدیترانه که می‌تواند در بلند مدت بخشی از کمربند شرق به غرب جهان باشد و شرق و جنوب شرق آسیا را به مدیترانه متصل می‌کند. دوم؛  قطع خط کمک به حزب الله لبنان.

پس از هجوم ارتش اسرائیل به غزه، ضلع عراقی محور مقاومت علیه پایگاه‌های ارتش آمریکا به عنوان پشتیبان اصلی جنگ غزه، عملیات نظامی انجام داد. یکی از نقاط هدف، منطقه التنف اشغالی بود.

تعداد عملیات نیروهای مقاومت عراق علیه ارتش آمریکا

با استناد به گروه بحران، سخنگوی پنتاگون روز ۲۸ دی اعلام کرد که تاکنون در مجموع ۱۴۰ حمله علیه نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه انجام شده که ۵۷ مورد در عراق و ۸۳ مورد در سوریه بوده است. تاکنون ارتش آمریکا تلفات خود را سانسور می‌کرد و این اولین‌بار است که آمریکا کشته شدن نظامیان خود در نتیجه حملات گروه‌های مقاومت به پایگاه‌های آمریکایی پس از آغاز جنگ در نوار غزه را تایید می‌کند.


موقعیت جغرافیایی پایگاه ارتش آمریکا در عراق و سوریه


تعداد حملات به نیروهای آمریکا به نقل از سخنگوی پنتاگون

پایان پیام/.

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1653185

مهمترین اخبار ایران و جهان: