نیوز سیتی!
03 بهمن 1402 - 18:13

افزایش ۵۰ درصدی کتابخانه‌های سیار در کشور

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به افزایش بیش از ۵۰ درصدی کتابخانه‌های سیار، گفت: تا قبل پایان دولت سیزدهم بیش از ۲۰۰ کتابخانه سیار در کشور ایجاد خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، مهدی رمضانی عصر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه‌های لرستان که در کتابخانه مرکزی این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: تلاش دولت سیزدهم بر استفاده حداکثری از فرصت کتابخانه‌های عمومی برای افزایش سرانه مطالعه است.

وی خاطرنشان کرد: نگاه سنتی به استفاده از کتابخانه‌ها تغییر کرده و شبکه کتابخانه‌ای پبشرو در حال فعالیت است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه در بین ۲۰ کشور دنیا و اول منطقه هستیم، افزود: در حال حاضر ۳ هزار و ۸۰۰ کتابخانه عمومی با ۶۰ نوع خدمت در کشور فعال هستند.

رمضانی با بیان اینکه کتابخانه، دسترسی به کتاب را آسان‌تر می‌کند، گفت: فضاهای حمایتی از سمت مصرف یعنی خرید کتاب به سمت مشارکتی و حمایت از منابع کتابخانه‌ای رفته است.

وی با تاکید بر دسترسی عادلانه و توجه به همه نقاط کشور، تاکید کرد: شبکه کتابخانه‌ای تنها در مرکز استان متمرکز نشده و تا دورترین نقاط رفته، همچنان‌که کتابخانه سیار خدمت را به سمت خدمت‌گیرنده برده است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به افزایش بیش از ۵۰ درصدی کتابخانه‌های سیار، تصریح کرد: با این وجود لرستان فاقد این ظرفیت بوده و تلاش خواهیم کرد کتابخانه سیار در این استان نیز راه‌اندازی شود.

رمضانی بیان داشت: تا قبل پایان دولت بیش از ۲۰۰ کتابخانه سیار در کشور ایجاد خواهد شد.

وی بر حضور قشر کودک و نوجوان در کتابخانه‌ها تاکید و خاطرنشان کرد: اتصال کتابخانه‌ها به مدارس و تشکیل زنگ مطالعه از جمله اقداماتی است که در راستای توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی صورت گرفته است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی با بیان اینکه بیش از ۱۰ میلیون نفر عضو کتابخانه‌های عمومی هستند، گفت: از این تعداد کمتر از ۳ میلیون نفر عضویت فعال دارند که ۶۰ درصد آن‌ها از قشر کودک و نوجوان هستند.

رمضانی بیان داشت: ۳۰ میلیون در سال امانت کتاب در سراسر کشور صورت می‌گیرد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1647441

مهمترین اخبار ایران و جهان: