نیوز سیتی!
02 بهمن 1402 - 15:37

پیشنهاد گرامیداشت «نوروز» به عنوان سال نو در قزاقستان

معاون سنای قزاقستان پیشنهاد بزرگداشت عید نوروز را به «علیخان اسماعیل‌اف» نخست وزیر قزاقستان ارسال کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در آستانه، «علی بکتایف» معاون سنای قزاقستان پیشنهاد گرامی‌داشت عید نوروز را به «علیخان اسماعیل‌اف» نخست وزیر قزاقستان ارسال کرد.

به گفته بکتایف، جشن سال نو سال به سال پیچیده‌تر می شود و از یک تعطیلات خانوادگی به رویداد "مادی" تبدیل شده است.

وی‌گفت: قبل از سال نو، شلوغی در شهرها افزایش می‌یابد، آماده سازی برای تعطیلات در حال انجام است، سرسره‌های یخی ساخته می‌شود، آتش بازی‌ها برپا می‌شود. مواد آتش بازی که بین مجتمع‌های مسکونی شلیک می‌شود حتی برای بزرگسالان نیز وحشتناک است. همه به دنبال هدایا و اسباب بازی‌های گران قیمت هستند تا خواسته‌های فرزندان خود را برآورده کنند. البته می‌توان پدر و مادری را درک کرد که علاقه خود را در یک هدیه قرار می‌دهند. ما به خوبی می‌دانیم که بیشتر هدایای سال نو از خارج از کشور می‌آید و از این طریق سنت‌های بیگانه، شیوه زندگی، ذهنیت و مذهب را ترویج می‌کند.

معاون سنای قزاقستان بر لزوم شکل‌گیری سنت اجتماعی-ایدئولوژیکی ویژه جشن سال نو در این کشور تاکید کرد.

بکتایف ادامه داد: برای قزاقستان، تعطیلات نوروز باید به یک سنت تبدیل شود. نوروز یک روز مهم است، آغاز سال، آغاز اعتدال است. طبق افسانه اساطیری، در شب 21 مارس، «کیدیر آتا» در استپ‌ها سرگردان است.  به عنوان یک قاعده، در این روز مردم از نیت بد پاک می‌شوند و تجدید می شوند. در این روز مردم به همه کمک می‌کنند. آنها همچنین به گرمی به یکدیگر سلام می‌کنند و یکدیگر را می‌بخشند. ما معتقدیم که زمان آن فرا رسیده که بر اساس ارزش‌هایمان عمل کنیم. این ارزش‌ها باید به پایه معنوی مردم ما تبدیل شود و نوروز باید به ایدئولوژی اصلی ملی ما تبدیل شود. نوروز باید به نمادی از تجدید و احیاء تبدیل شود.

این سناتور اتخاذ یک مفهوم ملی برای جشن نوروز در کشور را ضروری می‌داند.

وی توضیح داد: این مفهوم کمک خواهد کرد تا به آگاهی هر شهروند، از مهدکودک، این واقعیت که نوروز آغاز سال، آغاز همه چیز است، وارد شود.

بکتایف همچنین در مورد افتتاح یک مرکز علمی صحبت کرد که معنای «نوریز»، جایگاه و ارزش آن را بررسی کند.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1645941

مهمترین اخبار ایران و جهان: