نیوز سیتی!
07 مرداد 1402 - 09:35

واژگونی و خروج خودرو از جاده عامل اصلی تصادفات در استان بوشهر است

بوشهر- رئیس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان بوشهر گفت: واژگونی و خروج خودرو از جاده عامل اصلی تصادفات در استان بوشهر است.

به گزارش خبرنگار مهر، بابک کاوه ئیان صبح شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در محورهای برون شهری استان بوشهر سهم تصادفات از نوع واژگونی یا خروج خودرو از جاده ۵۰ درصد است، در حالی که این شاخص در کشور به طور متوسط ۳۰ درصد است.

وی با اشاره به اینکه واژگونی یا چپ کردن خودرو یکی از خطرناک‌ترین شکل‌های تصادف رانندگی به شمار می‌رود که علاوه بر خسارت‌های مالی، تهدید جدی برای سلامت سرنشینان خودروها است، تصریح کرد: مهمترین عامل سهم بالای واژگونی در تصادفات استان بوشهر سرعت غیر مجاز و توجه نکردن به جلو است.

کاوه ئیان ادامه داد: بر اساس آمار سامانه‌های هوشمند اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان، متوسط سرعت بوشهری‌ها در رانندگی ۸۴ کیلومتر در ساعت است که ۱۰ کیلومتر بیشتر از میانگین کشور محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه سرعت غیرمجاز ریشه در تمام سوانح جاده‌ای در استان بوشهر دارد خاطرنشان کرد: بوشهر از استان‌های اول کشور در زمینه میانگین سرعت رانندگی است، از این رو کاهش آمار سوانح جاده‌ای نیازمند کاهش سرعت حرکت رانندگان است.

مدیر ایمنی و ترافیک اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان بوشهر درباره آسیب شناسی سایر دلایل واژگونی پس از سرعت بالا اظهار داشت: تغییر وضعیت خودروها و افزایش مرکز ثقل آنکه در خودروهای موسوم به شوتی رخ می‌دهد از دیگر دلایل برهم خوردن تعادل و واژگونی در جاده‌های استان بوشهر محسوب می‌شود.

کاوه ئیان، برخورد با موانع یا افتادن خودرو در دست اندازها و یا چاله‌های جاده‌ای اشاره و افزود: وقتی با سرعت بالا در جاده‌ای در حال تردد هستید و به یکباره یکی از چرخ‌های خودرو درون چاله‌ای می‌افتد و یا دست اندازی را رد می‌کند، تعادل خودرو به هم می‌خورد و احتمال چپ شدن زیاد است، از این رو بایستی سعی کنیم با توجه به شرایط جاده با سرعت مطمئنه و حتی الامکان مقداری از سرعت مجاز کمتر حرکت تا بتوانیم بهتر خودرو را کنترل کنیم.

وی درباره دلایل دیگری که منجر به واژگونی خودروها یادآور شد: تنظیم نبودن باد لاستیک‌ها، صاف بودن آج لاستیک، باد بیش از حد لاستیک‌ها که باعث کاهش سطح تماس با جاده می‌گردد و امکان واژگونی را افزایش می‌دهد، از این رو تنظیم باد لاستیک‌ها باید مورد توجه باشد.

کاوه ئیان افزود: همچنین تغییر مسیر ناگهانی خودرو ناشی از عدم رعایت فاصله مناسب با خودروی جلویی یا حواس پرتی راننده بخاطر استفاده از تلفن همراه یا خستگی، خواب آلودگی یا مواجهه با موانع متحرک مثل عابرین پیاده یا حیوانات در جاده از دیگر دلایل واژگونی‌ها می‌باشد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1414641

مهمترین اخبار ایران و جهان: