نیوز سیتی!
01 تیر 1402 - 10:49

جزییات برنامه‌های توسعه بنادر موجود در سواحل مکران

بندرعباس - مدیر بنادر و دریانوردی شرق هرمزگان جزییات برنامه‌های توسعه بنادر موجود در سواحل مکران را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حمیدرضا محمدحسینی تختی با اشاره به آغاز عملیات هیدروگرافی حوضچه‌های بنادر شرق استان اظهارداشت: در طرح توسعه‌ای سواحل مکران و تدقیق با برنامه جامع منطقه انرژی بر کوه مبارک و بندر بونجی و نیز انتقال کامل مواد معدنی از بندر خلیج فارس و به بندر سیریک با ظرفیت ۳۴ هکتار حوضچه و ۵۲ هکتار پسکرانه، ۲ میلیون تن به ظرفیت اسمی تولید این بندر در سال خواهد رسید که نیازمند تامین ایمنی در پهلوگیری شناورها است.

مدیر بنادر و دریانوردی شهید باهنر و شرق هرمزگان با بیان اینکه تامین ایمنی در آبراه‌های راهبردی سواحل مکران نیازمند بررسی و پایش مستمر حوضچه بنادر و کانال‌های دسترسی است، از انجام عملیات هیدروگرافی در حوضچه‌های بنادر شرق هرمزگان خبرداد.

وی ادامه داد: تمامی بنادر حوزه شرق هرمزگان شامل بنادر شهید باهنر، شهید حقانی، هرمز، تیاب، سیریک و جاسک به صورت متناوب و منظم مورد سنجش قرار گرفته و نقشه‌های هیدورگرافی نهایی تهیه می‌شود.

گفتنی است؛ انجام عملیات هیدروگرافی(آبنگاری) را اندازه گیری و توصیف عوارض توپوگرافی و ژئومورفولوژی بستر، خواص فیزیکی دریا، مناطق ساحلی مجاور آن و پدیده های مرتبط با دریا نظیر جزر و مد، جریان‌های آبی برشمرد.

هیدروگرافی شاخه‌ای از علوم کاربردی است که به اندازه‌گیری و توصیف عوارض در دریاها و نواحی ساحلی به منظور اولیه ناوبری و فعالیت‌های دریای به خصوص فعالیت‌های فراساحل، تحقیقات، حفاظت از محیط زیست دریایی و پشتیبانی از تمامی فعالیت‌های دریایی انجام می‌گیرد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1301785

مهمترین اخبار ایران و جهان: