نیوز سیتی!
25 خرداد 1402 - 01:48

کاخ سفید: اولویت ما در قبال ایران دیپلماسی است

سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که واشنگتن دیپلماسی را در قبال ایران ترجیح می دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «کارن ژان پیر»، سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران مدعی شد که واشنگتن دیپلماسی را در قبال ایران ترجیح می‌دهد و اولویت واشنگتن در برابر ایران میز گفتگو و دیپلماسی است.

این مقام آمریکایی همزمان به تکرار ادعاها علیه ایران پرداخت و گفت: سیاست ما در مقابل ایران تغییر نکرده است. ما بر محدود کردن رفتار بی ثبات کننده ایران از طریق فشار با همکاری نزدیک با متحدان خود متمرکز بوده ایم، اگرچه دولت بایدن موضوع تبادل زندانیان آمریکایی را جدی می‌گیرد. در طول دو سال گذشته ما توانسته ایم بیش از ۱۲ آمریکایی بازداشت شده را آزاد کنیم.

کارن ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری خود همچنین به موضوعات دیگری از جمله پرونده قضائی ترامپ پردخت گفت براساس یافته‌های دفتر بازرس ویژه ایالات متحده، ترامپ قانون را نقض کرده است.

پیش از این همزمان با گمانه‌زنی رسانه‌های غربی از احتمال احیای برجام، وزیر خارجه آمریکا با تکرار ادعاهای بی‌اساس خود علیه ایران در ریاض گفته بود: در حال حاضر تمرکز واشنگتن بر احیای مذاکرات هسته‌ای نیست.

آنتونی بلینکن با تکرار ادعاهای واشنگتن علیه ایران در مقصر دانستن تهران در شکست مذاکرات هسته‌ای مدعی شد: «از زمان به قدرت رسیدن جو بایدن، بارها با شرکای اروپایی، چینی و روسی خود تلاش کردیم این توافق حاصل شود، اما ایران یا قدمی برنداشت و یا تلاشی در جهت انجام اقدامات ضروری در بازگشت به توافق هسته‌ای بر نمی‌دارد.»

وی بار دیگر با مقصر خواندن تهران در شکست مذاکرات برجامی، دیپلماسی را بهترین شیوه برای جلوگیری از آنچه تلاش تهران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای خواند، دانست.

وزیر خارجه آمریکا بار دیگر با تشریح سیاست‌های تکراری ضد ایران نشان داد، ادعای رسانه‌های خارجی در قریب الوقوع بودن احیای توافق هسته‌ای نادرست است.

این در حالی است که ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری اخیر خود، در پاسخ به این سوال که تبادل پیام‌ها و مذاکرات غیر مستقیم میان ایران و آمریکا آیا برای بازگشت به برجام است یا در چارچوب دیگری است، اظهار داشته بود: پاسخ ما به این سوال سخت نیست و در ارتباط با موضوع برجام دیدگاه‌های اصولی و روشن شده‌ای داریم.

وی گفت: ایران هیچگاه فرایندهای دیپلماتیک را متوقف نکرده است‌. معیار و ملاک ما عملکرد طرف‌های مقابل ما بوده نه اظهارات رسانه‌ای که بیان می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: دولت سیزدهم هم در ارتباط با برجام از ابتدا سیاست اصولی و واضحی را بیان کرده و آن اینکه برجام همه موضوع سیاست خارجی ما نیست بلکه یکی از موضوعات مرتبط با سیاست خارجی است و در ارتباط با توافق اعلام شده که هرگونه توافقی علاوه بر منویات محکم و منطقی رهبر انقلاب و همچنین منافع ملی و قانون اقدام راهبردی مجلس به منظور تأمین منافع حداکثری کشور و عدم عدول از خطوط قرمز مورد توجه تیم مذاکره کننده است.

کنعانی در مورد آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران در دیگر کشورها، نیز گفت: پیگیری دریافت این دارایی‌ها به عنوان یکی از موضوعات مهم با استفاده از ظرفیت‌های دیپلماتیک ادامه دارد. برای تأثیر گذاری بر موضع غیرقانونی آمریکا از طریق واسطه‌ها گفتگوهایی را ادامه می‌دهیم لذا گام‌های مؤثری در این باره برداشته شده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1286085

مهمترین اخبار ایران و جهان: