معصومه فاضلیمقدس کارشناس مسوول هنری مدیریت آفرینشهای ادبی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در خصوص موفقیتهای مکرر کودکان ایرانی در رویدادهای جهانی نقاشی میگوید: ویژگی که نقاشی کودکان را متمایز میکند، پرداختن خلاقانه به موضوع با تکنیکهای مختلف است. ویژگی دوم استفاده از عناصر بومی هر استان در آثار نقاشی اعضای مراکز است که باعث افتخارآفرینی اعضا میشود.
خبرگزاری فارس ـ گروه تجسمی: کودکان برای بیان احساسات خود دنیایی فراتر از تکلم دارند. نقاشی کشیدن برای کودکان یک فرآیند طبیعی است که همراه با لذت انجام میشود، این نقاشیها به منظور بیان احساسات کودکان انجام میشوند زیرا آن ها قادر به بیان احساسات مختلف خود فقط به فقط، از طریق صحبت کردن نیستند. آنها ترسها، شادیها، رویاها و امیدها خود را با نقاشی کشیدن بیان می کنند و همچنین دیدگاه خود نسبت به جهان پیرامونشان را به این طریق به شما نشان می دهند. معنای نقاشی کودک میتواند بینش ارزشمندی از وضعیت ذهنی او بدهد. یکی از راهها و وسایل پرورش کودکان که معمولاً کمتر مورد توجه قرار میگیرد ولی قبل از هر وسیله و پیش ازهر چیز دیگر میتواند به آموزش کمک کند نقاشی است. رنگ و تصویر بیش از هر چیز دیگر ذهن کودک را متوجه خود میکند و در عین حال وسیلهای است که کودک قبل از هر چیز میتواند به خلق آن بپردازد. خوشبختانه نقاشی یکی از هنرهایی است که در سطح گستردهای در میهنمان بین کودکان شایع است و از خانواده گرفته تا نهادهای آموزشی و پرورشی به این مقوله اهتمام ویژهای دارند. نمود توجه به این هنر در بین کودکان ایرانی را میتوان در موفقیتهای بینالمللی مشاهده کرد.
«موفقیت ۱۷ کودک ایرانی در مسابقه نقاشی هیکاری ژاپن» «موفقیت هفت کودک ایرانی در مسابقه بینالمللی نقاشی»، «درخشش کودکان ایرانی در مسابقه نقاشی محیط زیست «کائو» ژاپن»، «موفقیت ۹ کودک ایرانی در مسابقه بینالمللی نقاشی محیط زیست ژاپن»، «موفقیت کودکان ایرانی در مسابقه نقاشی بلغارستان»، «کودکان ایرانی ۷ جایزه در نمایشگاه بینالمللی نقاشی چین دریافت کردند»، «کودک هفت ساله ایرانی برنده مسابقه بینالمللی «بنیاد صلح و همکاری» اسپانیا» و دهها رویداد بینالمللی دیگر که همواره کودکان ایرانی با نقاشیهایشان در صدر برندگان قرار دارند. بیشک این سهم از موفقیت نشان دهنده ظرفیتی کمنظیر در هنرهای تجسمی کشورمان تلقی میشود که میتواند به نوبه خود از نمود فرهنگی ایران در جهان، توجه به دنیای کودکان و خلاقیت نونهالان و وجه پرورشی آن مورد توجه قرار گیرد.
در این خصوص با سرکار خانم معصومه فاضلیمقدس کارشناس مسوول هنری مدیریت آفرینشهای ادبی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفتگویی داشتیم که در ادامه میخوانید:
میتوان اذعان کرد که به صورت روتین خبر موفقیتهای کودکان ایرانی در رویدادهای عمده نقاشی در رسانهها منتشر میشود که کانون پرورش فکر هم تقریبا تمام بانی این کار ارزشمند فرهنگی هنری است. بفرمایید نقاشی کودکان ایرانی چه ویژگیهایی دارد که مکرر در مسابقات بینالمللی با موفقیت همراه میشود؟
هر ساله کانون در فراخوانهای بینالمللی متعددی شرکت میکند. این فراخوانها توسط امور بینالملل کانون از کشورهای مختلف دریافت شده و پس از مناسبسازی از طریق مدیریت آفرینشهای ادبی و هنری به استانها ارسال میشود و پس از دریافت برای کشور مقصد فرستاده میشود
در درجه اول این ویژگیها به مربیان کانون برمیگردد که بسیار خلاق و آشنا با هنر کودک و نوجوان و نحوهی ارتباط گیری صحیح با آنها هستند. مربیان هنری ضمن خدمت در کانون پرورش فکری، دورههای آموزشی متفاوتی را نیز میگذرانند و با نگاهی متفاوت در کارگاههای نقاشی با روشهای خلاقانه، اعضای مراکز فرهنگی و هنری در سراسر کشور را در خلق آثار نقاشی با موضوعات مربوط به کارگاه از جمله موضوعات فراخوانهای بینالمللی هدایت میکنند. ویژگی که نقاشی اعضای کانون را متمایز میکند، پرداختن خلاقانه به موضوع با تکنیکهای مختلف است. ویژگی دوم استفاده از عناصر بومی هر استان در آثار نقاشی اعضای مراکز است که باعث افتخارآفرینی اعضا میشود.
کانون نقش اصلی در این امر را برعهده دارد. این فعالیت دقیقا ذیل چه برنامهای در آن نهاد پیگیری میشود؟
این برنامه تحت عنوان هدایت و نظارت فراخوانهای ملی و بینالمللی است که هر ساله در مجموعه برنامههای سالیانه واحد هنری مدیریت آفرینشهای ادبی و هنری در مجموعه معاونت فرهنگی در نظر گرفته میشود و با مشارک روابط عمومی و امور بینالملل به سرانجام میرسد.
در بیشتر اخبار موفقیت کودکان ایرانی، نام اسامی هنرمندان شهرستانی به چشم میخورد و به نوعی تمرکز زدایی در این امر احساس میشود. آیا این روند تاکید کانون است یا خود دانشآموزان شهرستانی به خودی خود با استعدادترند؟
پاسخ این سوال به شکلی در سوال شماره ۱ داده شده است. همانطور که بالاتر نیز اشاره شد، یک دلیل این میتواند باشد که کانون پرورش در سراسر کشور، مربیان بسیار خلاق با نگاههای متفاوت در امر آموزش هنر دارد که باعث افتخارآفرینی اعضای مراکز میشوند. در کنار این امر، والدین کانون پرورش فکری را همیشه محیطی امن و جذاب برای کودکان و نوجوانان میدانند و در استانها، بسیاری از اعضای کانون با جدیت تمام، سالیان سال در مراکز کانون به کار هنری، ادبی و فرهنگ میپردازند و حتی در سنین بالاتر به عنوان اعضای ارشد میتوانند در انجمنهای هنری به خلق اثر بپردازند. تداوم در حضور اعضا در مراکز باعث موفقیت اعضا در جشنوارهها، مهروارهها و ... میشود. دلیل بعدی این است که تقریبا بیشتر آثار رسیده از استانهای کل کشور، در فراخوانها شرکت داده میشوند و این امر با توجه به معیارهای متفاوت داوری در کشورهای مختلف، باعث پراکندگی برگزیدگان در سراسر کشور شده است.
آیا کودکی که به این مرحله میرسد الزاما باید در عضویت کانون باشد؟
بیشتر کودکان و نوجوانان ما، عضور مراکز مختلف کانون در سراسر کشور هستند. وقتی یک عضو به طور مداوم در فراخوانهای مخنتلف برگزیده میشود، نشاندهنده این است که عضو ثابت مرکز است. اما در کنار این اعضا، اعضایی هم هستند که ممکن عضو کانون نباشند مثل اعضای ۴ تا ۶ سال که معمولا سن عضویت کانون ۷ سال به بعد است. اما بسیار مشتاقانه در فراخوانهای بینالمللی شرکت میکنند و تاکنون نیز موفقیتهای بسیار زیادی در این گروه سنی داشتیم.
لطفا برای کودکان علاقمند و بااستعداد روند فعالیت در این زمینه و شرکت در اینچنین رقابتهایی را تشریح بفرمایید.
شروع آموزش هنر، از سنین پایین بسیار اهمیت دارد، چرا که مغز آنها مانند اسفنجی است که هر نوع اطلاعاتی را به راحتی جذب خود میکند. پس توصیه این است که برای هنر کودک اهمیت خاصی قائل شویم
علاقمندان میتوانند به مراکز مختلف کانون مراجعه کرده و با عضویت در مراکز، درکارگاههای مورد علاقه خود از جمله کارگاه نقاشی شرکت کنند. مربیان هنری مراکز درکارگاهها، فراخوانهای بینالمللی را با توجه به موضوع و مهلت اقدام هر کدام، با اعضا کار میکنند. لازم به ذکر است، اعضایی که امکان حضور در مراکز را نیز ندارند، میتوانند در کارگاههای مجازی شرکت کنند.
آیا برای اینکه کودکی که در این سطح موفق میشود بتواند در ادامه و بزرگسالی به بالندگی برسد، تمهیداتی اندیشیده شده است؟
بله. اعضای مراکز پس از گذراندن سن نوجوانی، ( بعد از ۱۷ سال)، میتوانند با هدایت مربیان هنری به عنوان عضو ارشد تا پایان ۲۲ سالگی، در انجمنهای هنری از جمله انجمن هنرهای تجسمی شرکت کنند. برنامه این انجمنها بسیار متفاوت و جذاب است و مسلما پس از ۲۲ سالگی، هر یک از شرکتکنندگان علاقمندی و تواناییهای خود را کشف میکنند.
بیشک کانون کلاسها یا دورههایی برای آموزش و فعالیت نقاشی گروههای سنی مختلف کودک دارد، لطفا بفرمایید آیا بخشی از این کودکان موفق در عرصه بینالمللی برآمده از این دورهها یا فعالیتهای مرتبط با کانون بودهاند؟
بله کاملا. بالاتر نیز توضیح دادم که اعضا با حضور مداوم خود در کارگاههای نقاشی، زیر نظر مربیان مجرب کانون، در عرصههای بینالمللی شرکت کرده و موفقیتهای بسیاری را نیز برای کانون کسب کردهاند.
مسابقه بینالمللی نقاشی کودکان انجمن هیکاری کشور ژاپن یکی از مسابقات معتبر در این زمینه است که البته مسابقات معتبر دیگری از کشورهای اروپایی نیز وجود دارد که کودکان ایرانی در آنها خوش درخشیدهاند. لطفا در مورد سازوکار و معیار انتخاب و ارسال آثار به اینچنین رویدادهایی توضیح بفرمایید.
هر ساله کانون در فراخوانهای بینالمللی متعددی شرکت میکند. این فراخوانها توسط امور بینالملل کانون از کشورهای مختلف دریافت شده و پس از مناسبسازی از طریق مدیریت آفرینشهای ادبی و هنری به استانها ارسال میشود و پس از دریافت برای کشور مقصد فرستاده میشود. آثار دریافتی توسط کارشناس مربوطه بررسی شده و بیشتر آثار برای شرکت در فراخوان ارسال میشود. ملاک ارسال آثار برای این فراخوانها، توجه به شرایط فراخوانها، توجه به موضوع، خلاقیت در فکر، ایده و اجرا توسط اعضا است و معمولا بیشتر آثار برای شرکت در فراخوانها ارسال میشود.(مگر فراخوانهایی که تعداد محدود دارند و ....)
لطفا مختصری در مورد فعالیتهای هنری کانون پرورش فکری کودکان در شاخههای مختلف هنری توضیح بفرمایید.
فعالیتهای تخصصی هنری در کانون، شامل ۸ رشته است: نقاشی، سفالگری، خوشنویسی، عکاسی، پویانمایی، هنرهای بومی و سنتی، نمایش عروسکی و سرود
توصیه شما به والدینی که هنر را خیلی برای کودکانشان جدی نمیگیرند و تنها آنها را ترغیب به انجام فعالیتهای درسی میکنند چیست؟
آموزش هنر به کودکان به فعالیتهای درسی کودکان نیز کمک میکند و فرصت اکتشاف میدهد. هنر برای کودکان وسیلهای برای بیان احساسات، تجربیات و هیجانات آنها است و کودکان از آن به عنوان روشی برای برقراری ارتباط استفاده میکنند.بچههایی که با هنر سرو کار دارند و آثار هنری خلق میکنند، ذهن بسیار فعال و نگاه بسیار متفاوتی نسبت به اطراف خود دارند. شروع آموزش هنر، از سنین پایین بسیار اهمیت دارد، چرا که مغز آنها مانند اسفنجی است که هر نوع اطلاعاتی را به راحتی جذب خود میکند. پس توصیه این است که برای هنر کودک اهمیت خاصی قائل شویم.
پایان پیام/