نیوز سیتی!
18 اردیبهشت 1402 - 12:10

درخشش کودکان ایرانی در عرصه بین‌المللی نقاشی/ راز موفقیت بهره از خلاقیت و عناصر بومی استانی

معصومه فاضلی‌مقدس کارشناس مسوول هنری مدیریت آفرینش‌های ادبی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در خصوص موفقیت‌های مکرر کودکان ایرانی در رویدادهای جهانی نقاشی می‌گوید: ویژگی که نقاشی کودکان را متمایز می­‌کند، پرداختن خلاقانه به موضوع با تکنیک‌­های مختلف است. ویژگی دوم استفاده از عناصر بومی هر استان در آثار نقاشی اعضای مراکز است که باعث افتخارآفرینی اعضا می­‌شود.

خبرگزاری فارس ـ گروه تجسمی: کودکان برای بیان احساسات خود دنیایی فراتر از تکلم دارند. نقاشی کشیدن برای کودکان یک فرآیند طبیعی است که همراه با لذت انجام می‌‎شود، این نقاشی‌ها به منظور بیان احساسات کودکان انجام می‌‎شوند زیرا آن ها قادر به بیان احساسات مختلف خود فقط به فقط، از طریق صحبت کردن نیستند. آن‌ها ترس‌ها، شادی‌ها، رویاها و امیدها  خود را با نقاشی کشیدن بیان می ‌کنند و همچنین دیدگاه خود نسبت به جهان پیرامون‌شان را به این طریق به شما نشان می ‌دهند. معنای نقاشی کودک می‌تواند بینش ارزشمندی از وضعیت ذهنی او بدهد. یکی از راه‌ها و وسایل پرورش کودکان که معمولاً کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد ولی قبل از هر وسیله و پیش ازهر چیز دیگر می‌تواند به آموزش کمک کند نقاشی است. رنگ و تصویر بیش از هر چیز دیگر ذهن کودک را متوجه خود می‌کند و در عین حال وسیله‌ای است که کودک قبل از هر چیز می‌تواند به خلق آن بپردازد. خوشبختانه نقاشی یکی از هنرهایی است که در سطح گسترده‌ای در میهنمان بین کودکان شایع است و از خانواده گرفته تا نهادهای آموزشی و پرورشی به این مقوله اهتمام ویژه‌ای دارند. نمود توجه به این هنر در بین کودکان ایرانی را می‌توان در موفقیت‌های بین‌المللی مشاهده کرد.

«موفقیت ۱۷ کودک ایرانی در مسابقه نقاشی هیکاری ژاپن» «موفقیت هفت کودک ایرانی در مسابقه بین‌المللی نقاشی»، «درخشش کودکان ایرانی در مسابقه نقاشی محیط زیست «کائو» ژاپن»، «موفقیت ۹ کودک ایرانی در مسابقه بین‌المللی نقاشی محیط زیست ژاپن»، «موفقیت کودکان ایرانی در مسابقه نقاشی بلغارستان»، «کودکان ایرانی ۷ جایزه در نمایشگاه بین‌المللی نقاشی چین دریافت کردند»، «کودک هفت ساله ایرانی برنده مسابقه بین‌المللی «بنیاد صلح و همکاری» اسپانیا» و ده‌ها رویداد بین‌المللی دیگر که همواره کودکان ایرانی با نقاشی‌هایشان در صدر برندگان قرار دارند. بی‌شک این سهم از موفقیت نشان دهنده ظرفیتی کم‌نظیر در هنر‌های تجسمی کشورمان تلقی می‌شود که می‌تواند به نوبه خود از نمود فرهنگی ایران در جهان، توجه به دنیای کودکان و خلاقیت نونهالان و  وجه پرورشی آن مورد توجه قرار گیرد.

در این خصوص با سرکار خانم معصومه فاضلی‌مقدس کارشناس مسوول هنری مدیریت آفرینش‌های ادبی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفتگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

می‌توان اذعان کرد که به صورت روتین خبر موفقیت‌های کودکان ایرانی در رویدادهای عمده نقاشی در رسانه‌ها منتشر می‌شود که کانون پرورش فکر هم تقریبا تمام بانی این کار ارزشمند فرهنگی هنری است. بفرمایید نقاشی کودکان ایرانی چه ویژگی‌هایی دارد که مکرر در مسابقات بین‌المللی با موفقیت همراه می‌شود؟

هر ساله کانون در فراخوان­‌های بین‌­المللی متعددی شرکت می­‌کند. این فراخوان­‌ها توسط امور بین­‌الملل کانون از کشورهای مختلف دریافت شده و پس از مناسب­‌سازی از طریق مدیریت آفرینش­‌های ادبی و هنری به استان­‌ها ارسال می­‌شود و پس از دریافت برای کشور مقصد فرستاده می­‌شود

در درجه اول این ویژگی‌­ها به مربیان کانون برمی­‌گردد که بسیار خلاق و آشنا با هنر کودک و نوجوان و نحوه­ی ارتباط گیری صحیح با آنها هستند. مربیان هنری ضمن خدمت در کانون پرورش فکری، دوره‌­های آموزشی متفاوتی را نیز می­‌گذرانند و با نگاهی متفاوت در کارگاه­های نقاشی با روش­‌های خلاقانه، اعضای مراکز فرهنگی و هنری در سراسر کشور را در خلق آثار نقاشی با موضوعات مربوط به کارگاه از جمله موضوعات فراخوان­‌های بین­‌المللی هدایت می­‌کنند. ویژگی که نقاشی اعضای کانون را متمایز می­‌کند، پرداختن خلاقانه به موضوع با تکنیک‌­های مختلف است. ویژگی دوم استفاده از عناصر بومی هر استان در آثار نقاشی اعضای مراکز است که باعث افتخارآفرینی اعضا می­‌شود.

کانون نقش اصلی در این امر را برعهده دارد. این فعالیت دقیقا ذیل چه برنامه‌ای در آن نهاد پیگیری می‌شود؟

این برنامه تحت عنوان هدایت و نظارت فراخوان­‌های ملی و بین­‌المللی است که هر ساله در مجموعه برنامه‌­های سالیانه واحد هنری مدیریت آفرینش­‌های ادبی و هنری در مجموعه معاونت فرهنگی در نظر گرفته می­‌شود و با مشارک روابط عمومی و امور بین­‌الملل به سرانجام می­‌رسد.

در بیشتر اخبار موفقیت کودکان ایرانی، نام اسامی هنرمندان شهرستانی به چشم می‌خورد و به نوعی تمرکز زدایی در این امر احساس می‌شود. آیا این روند تاکید کانون است یا خود دانش‌آموزان شهرستانی به خودی خود با استعدادترند؟

پاسخ این سوال به شکلی در سوال شماره ۱ داده شده است. همانطور که بالاتر نیز اشاره شد، یک دلیل این می­‌تواند باشد که کانون پرورش در سراسر کشور، مربیان بسیار خلاق با نگاه‌­های متفاوت در امر آموزش هنر دارد که باعث افتخارآفرینی اعضای مراکز می­‌شوند. در کنار این امر، والدین کانون پرورش فکری را همیشه محیطی امن و جذاب برای کودکان و نوجوانان می‌­دانند و در استان­‌ها، بسیاری از اعضای کانون با جدیت تمام، سالیان سال در مراکز کانون به کار هنری، ادبی و فرهنگ می‌­پردازند و حتی در سنین بالاتر به عنوان اعضای ارشد می­‌توانند در انجمن­‌های هنری به خلق اثر بپردازند. تداوم در حضور اعضا در مراکز باعث موفقیت اعضا در جشنواره‌­ها، مهرواره‌­ها و ... می­‌شود. دلیل بعدی این است که تقریبا بیشتر آثار رسیده از استان­‌های کل کشور، در فراخوان­‌ها شرکت داده می­‌شوند و این امر با توجه به معیارهای متفاوت داوری در کشورهای مختلف، باعث پراکندگی برگزیدگان در سراسر کشور شده است.    

آیا کودکی که به این مرحله می‌رسد الزاما باید در عضویت کانون باشد؟

بیشتر کودکان و نوجوانان ما، عضور مراکز مختلف کانون در سراسر کشور هستند. وقتی یک عضو به طور مداوم در فراخوان­‌های مخنتلف برگزیده می­‌شود، نشان­دهنده این است که عضو ثابت مرکز است. اما در کنار این اعضا، اعضایی هم هستند که ممکن عضو کانون نباشند مثل اعضای ۴ تا ۶ سال که معمولا سن عضویت کانون ۷ سال به بعد است. اما بسیار مشتاقانه در فراخوان­‌های بین‌­المللی شرکت می­‌کنند و تاکنون نیز موفقیت­‌های بسیار زیادی در این گروه سنی داشتیم.

لطفا برای کودکان علاقمند و بااستعداد روند فعالیت در این زمینه و شرکت در اینچنین رقابت‌هایی را تشریح بفرمایید.

شروع آموزش هنر، از سنین پایین بسیار اهمیت دارد، چرا که مغز آنها مانند اسفنجی است که هر نوع اطلاعاتی را به راحتی جذب خود می‌کند. پس توصیه این است که برای هنر کودک اهمیت خاصی قائل شویم

 

علاقمندان می‌­توانند به مراکز مختلف کانون مراجعه کرده و با عضویت در مراکز، درکارگاه‌­های مورد علاقه­ خود از جمله کارگاه نقاشی شرکت کنند. مربیان هنری مراکز درکارگاه‌­ها، فراخوان­‌های بین‌­المللی را با توجه به موضوع و مهلت اقدام هر کدام، با اعضا کار می‌­کنند. لازم به ذکر است، اعضایی که امکان حضور در مراکز را نیز ندارند، می­‌توانند در کارگاه­‌های مجازی شرکت کنند.

آیا برای اینکه کودکی که در این سطح موفق می‌شود بتواند در ادامه و بزرگسالی به بالندگی برسد، تمهیداتی اندیشیده شده است؟

بله. اعضای مراکز پس از گذراندن سن نوجوانی، ( بعد از ۱۷ سال)، می­توانند با هدایت مربیان هنری به عنوان عضو ارشد تا پایان ۲۲ سالگی، در انجمن­‌های هنری از جمله انجمن هنرهای تجسمی شرکت کنند. برنامه­ این انجمن­‌ها بسیار متفاوت و جذاب است و مسلما پس از ۲۲ سالگی، هر یک از شرکت­‌کنندگان علاقمندی و توانایی‌­های خود را کشف می­‌کنند.

بی‌شک کانون کلاس‌ها یا دوره‌هایی برای آموزش و فعالیت نقاشی گروه‌های سنی مختلف کودک دارد، لطفا بفرمایید آیا بخشی از این کودکان موفق در عرصه بین‌المللی برآمده از این دوره‌ها یا فعالیت‌های مرتبط با کانون بوده‌اند؟

بله کاملا. بالاتر نیز توضیح دادم که اعضا با حضور مداوم خود در کارگاه‌­های نقاشی، زیر نظر مربیان مجرب کانون، در عرصه­‌های بین­‌المللی شرکت کرده و موفقیت­‌های بسیاری را نیز برای کانون کسب کرده‌­اند.

مسابقه بین‌المللی نقاشی کودکان انجمن هیکاری کشور ژاپن یکی از مسابقات معتبر در این زمینه است که البته مسابقات معتبر دیگری از کشورهای اروپایی نیز وجود دارد که کودکان ایرانی در آن‌ها خوش درخشیده‌اند. لطفا در مورد سازوکار و معیار انتخاب و ارسال آثار به اینچنین رویدادهایی توضیح بفرمایید.

هر ساله کانون در فراخوان­‌های بین‌­المللی متعددی شرکت می­‌کند. این فراخوان­‌ها توسط امور بین­‌الملل کانون از کشورهای مختلف دریافت شده و پس از مناسب­‌سازی از طریق مدیریت آفرینش­‌های ادبی و هنری به استان­‌ها ارسال می­‌شود و پس از دریافت برای کشور مقصد فرستاده می­‌شود. آثار دریافتی توسط کارشناس مربوطه بررسی شده و بیشتر آثار برای شرکت در فراخوان ارسال می­‌شود. ملاک ارسال آثار برای این فراخوان­‌ها، توجه به شرایط فراخوان­‌ها، توجه به موضوع، خلاقیت در فکر، ایده و اجرا توسط اعضا است و معمولا بیشتر آثار برای شرکت در فراخوان­‌ها ارسال می‌­شود.(مگر فراخوان­­‌هایی که تعداد محدود دارند و ....)

لطفا مختصری در مورد فعالیت‌های هنری کانون پرورش فکری کودکان در شاخه‌های مختلف هنری توضیح بفرمایید.

فعالیت­های تخصصی هنری در کانون، شامل ۸ رشته است: نقاشی، سفالگری، خوشنویسی، عکاسی، پویانمایی، هنرهای بومی و سنتی، نمایش عروسکی و سرود

توصیه شما به والدینی که هنر را خیلی برای کودکانشان جدی نمی‌گیرند و تنها آن‌ها را ترغیب به انجام فعالیت‌های درسی می‌کنند چیست؟

آموزش هنر به کودکان به فعالیت­‌های درسی کودکان نیز کمک می‌­کند و فرصت اکتشاف می­‌دهد. هنر برای کودکان وسیله‌ای برای بیان احساسات، تجربیات و هیجانات آن‌ها است و کودکان از آن به عنوان روشی برای برقراری ارتباط استفاده می­‌کنند.بچه­‌هایی که با هنر سرو کار دارند و آثار هنری خلق می­‌کنند، ذهن بسیار فعال و نگاه بسیار متفاوتی نسبت به اطراف خود دارند. شروع آموزش هنر، از سنین پایین بسیار اهمیت دارد، چرا که مغز آنها مانند اسفنجی است که هر نوع اطلاعاتی را به راحتی جذب خود می‌کند. پس توصیه این است که برای هنر کودک اهمیت خاصی قائل شویم.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1197241

مهمترین اخبار ایران و جهان: