نیوز سیتی!
06 مرداد 1402 - 11:39

هیئت‌های خانوادگی نظام دینی را در جامعه جاری می‌کند

قزوین- پژوهشگر حوزه زنان و خانواده با تاکید بر لزوم نگاه به خانواده در یک نقشه جامع گفت: هیأت‌های خانواده محور نظام توحیدی را در خانواده طینی و دینی جاری می‌سازد.

محدثه اخوان قدس در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، بااشاره به شعار «در زیر خیمه‌اش همه یک خانواده‌ایم» اظهار کرد: انتخاب و اعلان شعار، در تاریخ اسلام قدمتی دیرینه دارد که سررشته‌های آن را باید در جنگ‌ها و غزوات رسول خدا جست و جو کرد چنانچه از امیرالمؤمنین (ع) نقل شده که شعار مسلمانان در جنگ بدر «یا منصورُ أمِت» بوده است.

پژوهشگر حوزه زنان و خانواده بیان کرد: در کنار این شعارهای عمومی، رجزخوانی‌های سرداران سپاه اسلام که با اشعار حماسی خود را معرفی می‌کردند می‌تواند نمونه‌هایی از شعارهای صدراسلام را برای ما تداعی کند.

وی ادامه داد: رسم خوب جامعه ایمانی مشعر در انتخاب شعار مشترک هیأت سراسر کشور قدمت چندین ساله دارد و انتخاب شعار «در زیر خیمه‌اش همه یک خانواده‌ایم» انتخابی هوشمندانه و زمان شناسانه بود.

لزوم نگاه به خانواده در نقشه‌ای جامع

این کارشناس بیان کرد: خداوند در سوره هود آیه ۱۱۸ می‌فرماید که از اهداف اساسی خلقت انسان بر رسیدن او به رحمت الهی است و این مسیر از خانواده و زوجیت به جامعه می‌گذرد. خداوند در سوره روم خداوند اشاره می‌کند که با نامیدن محل شکل گیری نطفه انسان به «رحم» نشان داد که محصول زوجیت و خانواده رحمت است و این امر با تدبر در ساحت بیت، احمد رضا اخوت نیز مشخص می‌شود که ندای رحم از موطن عرش است و این سلسله مراتب طولی که بین رحم انسان و اهل بیت که اقرب ارحام به خداوند است فرد در طول حیاتش همواره دارد.

وی افزود: بدین صورت که پس از خروج از رحم مادر در دایره بیت و خانواده طینی که فرد در آن ولادت میابد و در لایه بعدی به عنوان خانواده دینی قرار دارد و تمام این لایه‌ها در دایره ولایت الهی قرار می‌گیرند.

اخوان قدس تصریح کرد: پس بدیهی است که جامعه انسانی جزئی کوچک از ساختار هستی است و اهمیت نگاه به خانواده در یک نقشه جامع مشخص می‌شود.

وی عنوان کرد: در این نقشه جامع برای رسیدن به رحمت الهی باید در سه سطح هستی، جامعه و فرد ارتباط هریک از اجزا با هم بر اساس رسیدن به رحمت الهی باشد.

این کارشناس تاکید کرد: طبق کتاب ادب عاشقی، نوشته محمدرضا عابدینی هیأت بهترین ابزار برای اتصال رحم طینی و رحم ولایی و رسیدن به رحمت الهی است و حول محور امام همه افراد با هر نژاد، رنگ، مقام و موقعیتی می‌توانند به سوی قرب الی الله بیایند.

وی در ادامه بیان کرد: هیأت‌های خانواده محور، تمامی شبه خانواده‌های سلسله ارحام را وحدت، جهت و یکپارچگی می‌بخشد و نظام توحیدی را در خانواده طینی و دینی جاری می‌سازد.

این کارشناس تشریح کرد: حال در زمان حاضر بعد از اتفاقات پاییز سال گذشته در جامعه شاهد قطبیدگی و شکاف اجتماعی میان اقشار مختلف بودیم، تعارض میان ارزش‌های این دو گفتمان تا جایی پیش رفته که حتی تعامل میان جامعه ایمانی را خدشه دار کرده و در اولین محرم پسا مهسا انتخاب شعار هوشمندانه «در زیر خیمه‌اش همه یک خانواده‌ایم» راه تعامل و گفت و گو را تا حد زیادی گشوده و مرزهای نزاع را از مرزهای حداقلی به گفتمان خانواده محور حول ولایت امام و سلسله ارحام ولایی آورده و این نکته را مجدد ظریفانه گوشزد کرده است.

وی مطرح کرد: همه ما حول محور خیمه امام حسین برای حفظ خانواده توافق نظر داریم و اتفاقاً قیام اباعبدالله یک قیام خانوادگی و جمعی بود و الان خانوادگی پای این خیمه ایستاده‌ایم و برای حفظ کیان خانواده همان برگ برنده‌ای که رهبرانقلاب در صحبت‌هایشان می‌فرمایند تلاش می‌کنیم.

اخوان قدس با شاره به بیانات رهبر انقلاب در ۱۶ ابان ماه ۱۳۵۹ یادآور شد: در خرداد سال ۱۳۴۲ هم شروع حرکت انقلاب از سخنرانی روز عاشورای امام خمینی آغاز شد و روحیه آزادی خواهی و استقلال طلبی را از امام حسین ع دریافت کردیم، حضرت آقا در جایی اشاره می‌کنند تنها نقطه‌ای که پیام انقلاب را درست و واقعی منتشر می‌کرد همین مجالس اباعبدالله بود.

وی در پایان گفت: حال در برهه حساس کنونی که غرب، این دشمن بشریت می، خواهد خانواده نباشد ما در زیر خیمه اباعبدلله حرکت خانوادگی حضرت را برای حرکت جمعی به سوی رحمت الهی و جامعه ولایی مد نظر قرار می‌دهیم و فارغ از هرگونه اختلاف سلیقه فرهنگی، جناح سیاسی و قومیت برای حفظ کیان خانواده در این محرم زیر خیمه‌اش عهد می‌بندیم که نگذاریم به هر قیمتی این نهاد اصیل و ارزشمند تحولی یابد، پای ارزش‌های خانواده ایستادگی می‌کنیم و در زیر این خیمه با محوریت امام و حب و علاقه به امام تلاش می‌کنیم.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1411863

مهمترین اخبار ایران و جهان: