نیوز سیتی!
22 اسفند 1401 - 07:53

«بیاضه» در مسیر تخریب و نابودی/میراث دوستان برای مرمت اقدام کنند

نائین_سرپرست میراث فرهنگی خور و بیابانک گفت: بیاضه به عنوان تنها قلعه‌ ۶ طبقه ایران به دلیل بی مهری و کم توجهی به این اثر ملی در حال تخریب و نابودی است.

فرامرز ظفرمند حلاج در گفت و گو با خبرنگار مهر با بیان اینکه روستای بیاضه با وجود تنها قلعه‌ی ۶ طبقه، خندق پیرامون آن و گذر قنات از داخل مجموعه و نخلستان‌های اطراف آن جزو آثار فاخر و بی نظیر ایران و جهان است و در مسیر ثبت جهانی قدم بر می‌دارد، اظهار کرد: قلعه باستانی، مستحکم و استوار بیاضه که تنها قلعه‌ی ۶ طبقه‌ی خشتی باستانی جهان واقع در شهرستان خوروبیابانک استوار است در شرایط نامطلوبی از منظر نگهداری به سر می‌برد.

وی ادامه داد: این قلعه ارزشمند تاریخی که هویت و شناسنامه بالنده و غرور آمیز مردم ایران بالاخص اهالی روستای بیاضه است، امروزه بخاطر بی مهری و کم توجهی به این اثر فاخر و یادگار ملی کشور در حال تخریب و نابودی است و در صورت تخریب و آسیب‌، شاهد خسارت برگشت ناپذیری خواهیم بود که افسوس و فغان هیچ سودی در پی نخواهد داشت.

سرپرست میراث فرهنگی گردشگری وصنایع دستی شهرستان خوروبیابانک خطاب به میراث دوستان بیان کرد: از میراث دوستان و دلسوزان میراث فرهنگی درخواست داریم که پیش از اینکه شاهد سرنوشت غم انگیز برای یادگارهای ملی و نشانه‌های هویتی مردم با فرهنگ ایران که در حال نابودی است، باشیم با همدلی برای ایستایی و استحکام بخشی آن گام بردارند تا شاهد سرنوشت اندوه باری نباشیم.

وی افزود: هویت و شناسنامه افتخارآمیز مردم منطقه و یادگار نیاکان پاک سرشتمان در دل تاریخ، حائز اهمیت است و همچنان استوار و پابرجا می‌ماند.

ظفرمند حلاج تصریح کرد: به دلیل بارش‌های اخیر در شهرستان، برخی از قسمت‌های بناهای تاریخی آسیب دیده بود که اهالی و شورای روستای بیاضه به مرمت و تعمیر آن همت گماشتند که قابل تقدیر است.

گفتنی است، شهرستان خوروبیابانک با بیش از ۱۰۰ اقامتگاه، قطب اقامتگاه بوم‌گردی استان اصفهان و کشور است. روستاهای مصر، گرمه، آبگرم، جندق، مهرجان، اردیب، ایراج و بیاضه از جاذبه‌های مهم گردشگری و اکوتوریسم نائین است؛ همچنین دریاچه نمک خور یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهرستان به شمار می‌رود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1089719

مهمترین اخبار ایران و جهان: