نیوز سیتی!
26 خرداد 1402 - 12:46

پکن: واشنگتن دست از تضعیف حاکمیت و امنیت ما بردارد

وزارت خارجه چین با هشدار به آمریکا درباره ضرری که رقابت خصمانه برای هر دو طرف دارد، از واشنگتن خواست که به دخالت در امور داخلی پکن پایان دهد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در آستانه سفر «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا به پکن، که بسیاری از تحلیلگران امیدی به تأثیر آن بر روابط دو کشور ندارند، چین درباره دخالت در امور داخلی خود به واشنگتن هشدار داد.

وزارت امور خارجه چین امروز (جمعه) طی بیانیه‌ای گفت: «پکن و واشنگتن باید به احترام متقابل و همزیستی مسالمت‌آمیز پایبند باشند و رقابت خصمانه برای هر دو طرف زیان‌بار است».

سفر بلینکن به چین، اولین سفر وزیر خارجه آمریکا در پنج سال گذشته به این کشور و همچنین بلندپایه‌ترین سفر یک مقام دولت بایدن خواهد بود که از زمان روی کار آمدن با پکن بر سر مسائل مختلف از ادعاهای جاسوسی تا صنعت نیمه‌رسانا اختلاف داشته است. 

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، پکن با درخواست از واشنگتن برای رفع موانع در روابط دوجانبه، توضیح داد: «باید با همکاری یکدیگر، روابط دوجانبه را به مسیر توسعه سوق داد. ما در جریان سفر بلینکن به چین درباره روابط دوجانبه تبادل نظر خواهیم کرد».

وزارت خارجه چین با بیان اینکه در رایزنی‌ها با بلینکن مواضع و نگرانی‌های خود را صراحتاً مطرح می‌کنند، اظهار داشت: «ایالات متحده باید به نگرانی‌های اساسی ما احترام بگذارد و از دخالت در امور داخلی ما دست بردارد».

پکن ضمن تاکید بر لزوم توقف تضعیف حاکمیت، امنیت و منافع توسعه‌ای چین توسط آمریکا به‌بهانه رقابت، افزود: «  واشنگتن پکن را رقیب اصلی و مهمترین چالش ژئوپلیتیکی خود می‌داند و این یک خطای جدی در ارزیابی‌های آنها است».

پیش از این نیز «کین گانگ» وزیر خارجه چین در تماس تلفنی با همتای آمریکایی، از ایالات متحده خواسته بود از مداخله در امور پکن و آسیب زدن به امنیت و منافع آن دست بکشد. (جزئیات بیشتر)

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1288463

مهمترین اخبار ایران و جهان: