نیوز سیتی!
22 خرداد 1402 - 23:25

ایجاد منطقه شکار ممنوع در گناوه ضروری است

گناوه- رئیس اداره حفاظت محیط زیست گناوه گفت: ایجاد منطقه شکار ممنوع در شهرستان گناوه ضروری است که در این رابطه نیز نقاط مستعد شهرستان مشخص و بررسی شده که امیدواریم به زودی مصوب شود.

به گزارش خبرنگار مهر، کامبیز عبدالهی عصر دوشنبه در نشست با خبرنگاران شهرستان گناوه به مناسبت هفته محیط زیست با گرامیداشت این هفته اظهار داشت: در کشور ما از ۱۶ تا ۲۲ خرداد ماه به عنوان هفته محیط زیست نامگذاری شده است که برنامه‌های متنوعی بر اساس روزشمار این هفته و متناسب با موضوع آن از سوی سازمان و ادارات محیط زیست اجرا می‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست گناوه افزود: امسال به مناسبت هفته محیط زیست در شهرستان گناوه برنامه‌های متنوعی از سوی این اداره تدارک دیده شده که افتتاح نخستین خانه محیط زیست استان بوشهر با حضور مدیرکل حفاظت محیط زیست استان در روستای چهار روستایی بخش ریگ شهرستان، برگزاری اولین کارگروه پسماند بخش ریگ، پاکسازی خور، تقدیر از شهروندان سبز با همکاری شهرداری گناوه، نشست با فعالان اجتماعی و محیط زیست شهرستان، همایش دوچرخه سواری در بخش ریگ، ساماندهی محل دفن پسماند روستای گمارون از مهمترین این برنامه‌ها است.

وی گفت: مناسبت‌های محیط زیستی مانند هفته محیط زیست، هوای پاک، زمین پاک و موارد این چنین به منظور آگاه سازی و حساس کردن هر چه بیشتر جامعه و عموم مردم نسبت به مسائل محیط زیستی و محیط زندگی بوده و تعیین این مناسبت‌ها به این منظور انجام شده است.

نقش اثرگذار رسانه‌ها در ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست

رئیس اداره حفاظت محیط زیست گناوه با تاکید بر اهمیت نقش رسانه‌ها در اطلاع رسانی، ترویج و نهادینه کردن فرهنگ حفاظت از محیط زیست گفت: رسانه‌ها نقش بسیار مهمی در فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در حفظ محیط زیست دارند.

وی گفت: رسانه‌ها و خبرنگاران شهرستان گناوه همواره همیار اداره محیط زیست و اثرگذار هستند و انتظار می‌رود که با تداوم همکاری بتوان در حفظ محیط زیست شهرستان بیشتر اثرگذار بود و گام‌های مؤثری برداشت.

 ایجاد منطقه شکار ممنوع در گناوه ضروری است

وی با اشاره به مهمترین فعالیت‌های اداره محیط زیست شهرستان گناوه یادآور شد: پایش صنایع، شناگاه ها. بیمارستان‌ها، مراکز خدماتی، جایگاه دفن پسماند شهری و روستایی، شکار و صید، نمونه گیری از خروجی پساب کارخانه‌ها، کشتارگاه دام و صنایع، صدور مجوزهای استقرار و بهره برداری از صنایع در شهرک صنعتی، اطراف شهر و روستاها، تشکیل کارگروه‌های مختلف از مهمترین موارد فعالیت‌ها است.

عبدالهی اضافه کرد: در هر ۴ فصل و هر فصل یک بار صنایع آلاینده شهرستان مشخص و اسامی آنها به اداره کل حفاظت محیط زیست استان معرفی می‌شوند که در مرکز استان با تشکیل کارگروه صنایع آلاینده، تعیین نهایی صنایع آلاینده و اعلام جرایم و موارد قانونی بررسی می‌شود.

ایجاد مناطق شکار ممنوع در شهرستان گناوه ضروری است

وی با اشاره به اقدامات انجام شده جهت ایجاد منطقه شکار ممنوع در شهرستان گناوه گفت: ایجاد مناطق شکار ممنوع برای شمال استان بوشهر مورد نیاز است که در این زمینه پیشنهاد ایجاد این منطقه در شهرستان به اداره کل ارائه و با همکاران اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان با توجه به غنای گونه‌ای و حیات وحش مناطقی برای احداث منطقه شکار ممنوع در نظر گرفته شده است و به اداره کل پیشنهاد شده که امیدواریم و از طرف سازمان حفاظت محیط زیست مصوب شود.

وی گفت: ایجاد منطقه حفاظت شده دریایی در شهرستان نیز مدنظر است که در این رابطه نیز نقاط مستعد شهرستان مشخص و بررسی آن انجام می‌شود که امیدواریم هر چه زودتر به نتیجه برسد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست گفت: همه گونه‌های مختلف موجودات حق حیات دارند و با توجه به اینکه یکی از وظایف اداره حفاظت محیط زیست محافظت و نگهداری از گونه‌های جانوری حیات وحش و دریایی است و همچنین افزایش تعداد و بهتر شدن شرایط زندگی این جانوران وجود مناطق یادشده در شهرستان ضروری دارد.

عبدالهی بیان داشت: در حوزه این شهرستان جانوران به صورت فصلی از جمله گونه‌های قوچ، کل، میش، بز و همچنین پرندگان نظیر کبک و تیهو هم که به تعداد زیاد و در دریا نیز گونه‌هایی از قبیل ستاره دریایی و لاک پشت وجود دارد که نیاز به حفاظت دارند و از وظایف اداره حفاظت محیط زیست محافظت از این گونه‌ها است.

استقرار قایق جهت پایش دریایی در گناوه

وی با اشاره به استقرار یک قایق جهت گشت زنی و پایش آلودگی‌ها دریایی گناوه گفت: این اداره یک قایق جهت پالایش آلودگی‌های نفتی در دریا و پایش گونه‌های دریایی در اختیار دارد که در طول سال گشت زنی و پایش دریایی انجام می‌شود.

 ایجاد منطقه شکار ممنوع در گناوه ضروری است

وی افزود: با تعامل و همکاری خوبی که بین اداره بندر و دریانوردی شهرستان گناوه و این اداره وجود دارد ساماندهی و پاکسازی پسماند خور گناوه، طبق برنامه زمان بندی شده انجام می‌شود و شهرداری نیز با هماهنگی‌های انجام شده همکاری لازم را در این زمینه انجام می‌دهد.

سایت دفن پسماند گناوه نیاز به مجوز بهره برداری زیست محیطی دارد

وی با اشاره به وضعیت سایت دفن پسماند شهر گناوه گفت: مجوز استقرار سایت دفن پسماند شهر گناوه در سال‌های پیش صادر شده است اما این جایگاه تاکنون مجوز بهره برداری از سازمان حفاظت محیط زیست را ندارد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان گناوه گفت: در این رابطه چندین بار اخطارها و مکاتبه‌هایی از سوی اداره حفاظت محیط زیست شهرستان جهت اخذ مجوز بهره برداری به شهرداری داده شده و پرونده‌ای نیز در این رابطه تشکیل و به محاکم قضائی ارسال شده است.

وی بیان کرد: در حال حاضر پرونده در یکی از شعب دادسرای بوشهر جهت ساماندهی این جایگاه در حال پیگیری و رسیدگی است و هنوز رأی در این مورد صادر نشده است.

وی گفت: با شهرداران وقت پیرامون این موضوع صحبت‌هایی و پیگیری‌هایی انجام شد که به صورت مقطعی پیگیری‌ها و کارهایی انجام شده اما به صورت اصولی اقدام نشده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست گناوه بیان کرد: پسماندهای انتقال یافته به سایت پسماند شهر گناوه به صورت اصولی دفن نمی‌شوند و به صورت سنتی دفن می‌شوند.

وی با بیان اینکه سایت پسماند گناوه فاقد شرایط اولیه محیط زیستی از قبیل تراشه، دیوار کشی، مدیریت، شیرابه، برق رسانی، دیوارکشی است یادآور شد: برای صدور مجوز بهره برداری، سایت پسماند شهری گناوه باید به شرایط استاندارد مورد نظر حفاظت محیط زیست برسد که این شرایط شامل ۳۴ ماده ضوابط محیط زیستی است که در حال حاضر این سایت این شرایط را ندارد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1281319

مهمترین اخبار ایران و جهان: