نیوز سیتی!
05 تیر 1402 - 14:12

پایگاه های اجتماعی بیش از گذشته تقویت خواهد شد

زنجان-مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان با بیان اینکه پایگاه های اجتماعی بیش از گذشته تقویت خواهد شد، گفت: امسال ۲۵۰ روحانی و امام جماعت مساجد فعال در دوره توانمندسازی حضور خواهند یافت.

حجت‌الاسلام سعید احمدی با بیان اینکه با تمرکز بر همین فرمایش امام راحل، این راهبرد به عنوان نشر خوبی‌ها یکی از راهبردهای اساسی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان زنجان در سطح منطقه و سازمان تبلیغات اسلامی در سطح کشور در برنامه‌های پیش رو است، اظهار کرد: نشر خوبی‌ها یکی از شعارها و مباحث کلیدی است که در ماه محرم از طریق مساجد و هیئات مذهبی دنبال می‌شود.

نشر خوبی‌ها در محلات با عنوان «محله همدل» دنبال می‌شود

وی با یادآوری اینکه این نشر خوبی‌ها در محلات با عنوان «محله همدل» دنبال می‌شود، ادامه داد: در همین راستا سال گذشته «مه‌واره بانو» را برگزار کردیم تا از ظرفیت بانوان برای حل برخی از مشکلات استفاده کنیم که در همین راستا توانستیم در هر شهرستان از تعدادی از این بانوان قدردانی کنیم؛ چرا که معتقدیم این امر نیاز جامعه در همه لایه‌ها است.

این مسئول با بیان اینکه امسال سه محور را به صورت جدی ذیل نشر خوبی‌ها دنبال می‌کنیم، خاطرنشان کرد: اولین محور مربوط به بانوان است. در جامعه و در بسیاری از لایه‌های فرهنگی و دینی نسبت به نقش بانوان آن‌گونه که باید تمرکز و توجه نشده است، این در حالی است که در عرصه بانوان کنشگران خوبی داریم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان اضافه کرد: ذیل برنامه‌های بانوان، برنامه دختران حاج قاسم را نیز داریم که سال گذشته برنامه‌های خوبی با حضور دختران نوجوان و جوان برگزار کردیم و در سطح استان ۱۲۰ نفر از دختران نوجوان به عنوان دختران حاج قاسم با حضور در مرکز استان، فرآیند شناخت مسائل محله و حل مسئله را در قالب ۱۰ گروه فرا گرفتند.

حجت‌الاسلام احمدی با اشاره به اینکه امسال بنا داریم در سطح گسترده‌ای بحث بانوان را پیگیری کنیم، تصریح کرد: خوشبختانه اعتبارات امسال در حوزه بانوان نسبت به سال گذشته افزایش صد درصدی داشته است، به طوری که ۳۵۰ میلیون تومان از اعتبارات اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان را در سال‌جاری به این امر اختصاص داده‌ایم.

وی از مسائل مربوز به نوجوانان به عنوان محور دوم ذیل نشر خوبی‌ها یاد کرد و افزود: بنیاد نوجوان در سازمان تبلیغات اسلامی تاسیس شد تا در حوزه مسائل تربیتی، ناظر بر مباحث نوجوان و نیز حلقه‌های میانی سازمان، مساجد و هیئات مذهبی بوده و پیگیر مسائل مربوط به نوجوانان باشد.

این مسئول ادامه داد: در حوزه نوجوان مباحث تربیتی با محوریت مساجد، هیئات مذهبی و موسسات خانه‌های قرآنی به جد دنبال می‌شود که در همین راستا امسال ۱۳ درصد از اعتبارات اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان زنجان به میزان حدود ۴۰۰ میلیون تومان در این حوزه هزینه خواهد شد.

وی سومین محور ذیل نشر خوبی‌ها را مربوط به رسانه دانست و گفت: در جنگ شناختی بیش از همه از رسانه در مباحث مختلف ضربه خوردیم، به همین خاطر امسال نگاه جدی به بحث رسانه داشته و بنا داریم از ظرفیت رسانه بیش از گذشته استفاده کنیم، به همین خاطر اعتبار ۱۳ درصدی از اعتبارات این اداره‌کل را به همین امر اختصاص داده‌ایم تا نسبت به احصای کنشگران در حوزه رسانه اقدام کنیم.

حجت‌الاسلام احمدی با ابراز تاسف از اینکه استان زنجان در حوزه تدبر و تفسیر قرآن نتوانسته‌ است فعالیت‌های خوبی داشته باشد، عنوان کرد: این در حالی است که وضعیت استان در سایر مباحث قرآنی از جمله حفظ و قرائت مطلوب بوده است، به همین خاطر امسال بنا داریم به صورت ویژه بحث تدبر در قرآن را برای مربیان و اساتید داشته باشیم که در همین راستا دوره‌های تربیتی تدبر در قرآن را برای بالغ بر ۴۰۰ نفر در استان برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا بتوانیم تدبر را در زندگی مردم با مفاهیم قرآنی وارد کنیم.

۵۵ درصد از روستاهای استان زنجان دارای خانه عالم است

این مسئول با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان زنجان در سال‌های گذشته این بود که ۸۰ درصد اعتبارات این اداره‌کل، صرف هدیه روحانیونی که با خانواده‌های خود در روستاها مستقر بودند، می‌شد، اظهار کرد: ۵۵ درصد از روستاهای استان یعنی بالغ بر ۴۰۰ خانوار دارای خانه عالم است که بنا شد از امسال هدایای این روحانیون از طریق طرح هجرت تامین شده و سازمان نیز بحث راهبری، نظارت، توانمندسازی و آموزش روحانیون را عهده‌دار شود.

وی با اشاره به اینکه امسال بنا داریم برای ۲۵۰ نفر از روحانیونی که امام جماعت مساجد بوده و در روستاها و پایگاه‌های اجتماعی فعال هستند، برنامه‌ریزی کنیم، افزود: این در حالی است که سال‌های گذشته برنامه‌ریزی بر روی ۶۰ نفر از روحانیون بود و آمار بیانگر آن است که از ۱۳۰۰ مسجد و حسینیه در استان زنجان فقط ۴۰۰ مسجد و حسینیه دارای امام جماعت ثابت است، از این رو امسال بر روی ۲۵۰ نفر از روحانیون این مساجد و حسینیه‌ها برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان با تاکید بر اینکه تلاش داریم تا اعتبارات در حوزه‌های مختلف هزینه شود، خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه‌های سازمان تبلیغات اسلامی، مسئله جمعیت و فرزندآوری است، از این رو امسال موضوع شیرخوارگان را به صورت جدی برگزار خواهیم کرد و امیدواریم با همراهی رسانه‌ها بتوانیم به این مهم دست یابیم؛ چرا که معتقدیم محتوای اصلی برنامه فاخر شیرخوارگان، موضوع فرزندآوری است.

وی در خصوص اوقات فراغت با بیان اینکه طرحی در این زمینه به استانداری زنجان ارائه و جلسات متعددی نیز در همین راستا با برخی از دستگاه‌های استان تشکیل شده است، افزود: موضوع اوقات فراغت را در قالب دو محور دنبال می‌کنیم که یکی از این محورها مربوط به پایگاه‌های اوقات فراغت شامل مدارس، مساجد، پایگاه‌های بسیج و ... بوده و همانند سال‌های گذشته، هر مجموعه بحث اوقات فراغت را در برنامه خود گنجانده است.

حجت‌الاسلام احمدی با اشاره به اینکه امسال تلاش داریم در کنار این برنامه‌ها، اردوهای اوقات فراغت را برگزار و طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته بنا داریم اردوهای یک روزه را برای ۲۵ هزار نفر در استان داشته باشیم، خاطرنشان کرد: هر چند اعتبارات مربوط به این اردوها هنوز مشخص و تخصیص داده نشده است اما امیدواریم در نیمه دوم امسال بتوانیم این موضوع را محقق کنیم.

وی با تاکید بر اینکه رویکرد سازمان تبلیغات اسلامی در خصوص حجاب مبتنی بر یک امر واجب شرعی، قانونی و سیاسی بوده و این همان موضوعی است که رهبر معظم انقلاب بارها در سخنرانی‌های‌شان بر آن تاکید کردند، ابراز کرد: بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی نیز در اسفندماه سال ۱۳۵۹ فرمودند که بانوان با حجاب اسلامی در ادارت حاضر شوند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان با اشاره به اینکه موضوع کشف حجاب مربوط به چند سال اخیر نبوده و جریانی در خارج از کشور با کنشگرانی چون مسیح علی‌نژاد فعالیت خود را در این زمینه آغاز کرده‌اند، عنوان کرد: در مقابل این امر نیز رویکردهای فرهنگی در کشور با عناوین مختلف از جمله تساهل و تسامح و ... شروع شده و معتقدیم این موضوع مربوط به یک دولت خاص نبوده و می‌تواند تابعی از کم‌کاری مجموعه‌های فرهنگی، فعالیت جدی و تمرکز آتش توپخانه دشمن و ... باشد اما راهبرد تبلیغات اسلامی به عنوان یکی از مجموعه‌هایی که در این عرصه رسالت و مسئولیتی دارد، این است که حجاب را طریقی برای حفظ خانواده می‌دانیم و تمرکز ما نیز بر روی خانواده است.

حجت‌الاسلام احمدی با تاکید بر اینکه اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان زنجان بحث خانواده را کانون تمرکز حجاب در موضوعاتی چون جمعیت و حجاب و عفاف می‌داند، افزود: از این رو ورود این اداره‌کل به موضوع حجاب ورود نرم خواهد بود، هر چند اقدامات سلبی نیز در این خصوص ابلاغ شده است. از طرفی معتقدیم زنجان به لحاظ صبغه دینی از وضعیت خوبی در حوزه حجاب و عفاف برخوردار بوده و نگاه کلی ما در این خصوص اقدام ایجابی است.

یکی از تمرکزهای اداره‌کل تبلیغات اسلامی در حوزه ایجابی مربوط به نوجوانان است

وی با یادآوری اینکه یکی از تمرکزهای این اداره‌کل در حوزه ایجابی مربوط به نوجوانان است، خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های امسال این است که هیئات مذهبی به چه نحوی در خصوص بانوانی که به لحاظ حجاب مغایر با عرف جامعه عمل می‌کنند، برخورد داشته باشند، به همین خاطر ظرفیت مردمی باید در حوزه حجاب ورود پیدا کند؛ چرا که حاکمیت تا حدی می‌تواند در این زمینه ورود کند، از این رو در خصوص حجاب به عنوان نشر خوبی‌ها باید امر به معروف و نهی از منکر جدی‌تر از گذشته در قالب ظرفیت مردم در جامعه ساری و جاری شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان تاکید کرد: با دوقطبی‌سازی در حوزه حجاب کاملاً مخالف هستیم و معتقدیم این موضوع باید در قالب نشر خوبی‌ها انجام شود، به همین خاطر نیازمند گفت‌وگوی جدی در حوزه عفاف و حجاب هستیم و معتقدیم در حوزه حجاب بیش از همه باید بانوان ورود پیدا کنند.

احمدی در پاسخ به سئوال خبرنگاران مبنی بر ورود هیئات مذهبی به مسائل سیاسی، اظهار کرد: هیئات مذهبی اگر خارج از چارچوب کلی نظام ورود پیدا کنند، آسیب‌زا خواهند بود و چون هیئت یک ظرفیت مردمی است، شاید نتوان تذکرات اداره‌کل را در این زمینه موثر دانست، به همین خاطر فقط باید با تعامل این مسئله را حل کرد و نباید یک جریان سیاسی که در کشور پررنگ است در هیئت وارد شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان با اشاره به اینکه امام راحل در خصوص تبلیغات اسلامی یک راهبرد دارند که به عنوان راهبرد اصلی ما برای برنامه‌های پیش رو به صورت جدی این راهبرد را دنبال می‌کنیم، گفت: تعبیر بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی این است که تبلیغات که همان شناساندن خوبی‌ها و تشویق به انجام آن و ترسیم بدی‌ها و نشان دادن راه گریز از آن است، از اصول بسیار مهم اسلام به شمار می‌رود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1310763

مهمترین اخبار ایران و جهان: