نیوز سیتی!
18 بهمن 1402 - 17:11

اولین نمایشگاه بازخوانی اسناد تاریخی ساواک در قوچان برپا شد

رئیس دانشگاه صنعتی قوچان گفت: اولین نمایشگاه اسناد تاریخی ساواک که شامل ۳۰ اثر تاریخی از رصد اطلاعاتی ساواک از حال و هوای مردم قوچان، بوده است در قالب نمایشگاهی در این دانشگاه برپا شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از قوچان، مجید مهدویان ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از اقدامات و فعالیت‌های فرهنگی و محوری در حوزه فرهنگی، بازخوانی اسناد تاریخی ساواک در قوچان بود که این دانشگاه بررسی و پژوهش پیرامون ۱۰۰ سند مهم مربوط به دوران رژیم پهلوی را بر عهده گرفت.

وی بابیان اینکه از میان آثار بررسی‌شده، ۳۰ اثر برای نمایشگاه انتخاب شد، افزود: این نمایشگاه یادآور اتفاق‌هایی بوده که حکایت از اشراف اطلاعاتی و رصد رخدادهای این شهرستان توسط ساواک دارد و در این اسناد به جزئی‌ترین موارد و موضوعات از حال و هوای مردم قوچان اشاره‌شده است که در معرض دید دانشجویان قرار گرفت.

رئیس دانشگاه صنعتی قوچان یادآور شد: این نمایشگاه علاوه بر محیط دانشگاهی در مصلای قبای این شهرستان نیز به نمایش درمی‌آید تا عموم مردم به‌ویژه نسل‌های امروز که از حال و هوا و اتفاق‌های آن زمان به‌ویژه روزهای منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی بی‌خبر هستند، آشنایی پیدا کنند.

مهدویان با تأکید بر اینکه برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی نباید محدود به حوزه دانشگاه شده و در سطح شهرستان نیز باید زمینه‌سازی مناسبی صورت بگیرد، تصریح کرد: متأسفانه جای خالی فضایی مناسب برای برگزاری این‌گونه نمایشگاه‌ها و انجام فعالیت‌های فرهنگی در قوچان بسیار حس می‌شود که باید اقدام عملی در این زمینه انجام بگیرد.

جای خالی فرهنگسرا در قوچان احساس می‌شود

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه صنعتی قوچان هم بابیان اینکه دانشگاه یک رسالت کنشگری اجتماعی نسبت به اقلیم و بوم منطقه دارد، گفت: تعامل‌ها با سازمان‌های فرهنگی منجر به برگزاری نمایشگاه اسناد تاریخی ساواک می‌شود که بر اساس یک کار پژوهشی و استخراج اسناد این مسئله حاصل‌شده است.

مرتضی خانی دهنوئی یکی از اهداف دانشگاه را تولید فیلم‌های مستند و کوتاه با حداقل هزینه‌ها و استفاده از پتانسیل‌های دانشجویی در این زمینه دانست و خاطرنشان کرد: بیش از ۵۰ درصد دانشجویان این دانشگاه غیربومی بوده و جای خالی یک فرهنگسرا در شهرستان برای برگزاری برنامه‌های فرهنگی و هنری بسیار احساس می‌شود.

وی تأکید کرد: این دانشجویان غیربومی می‌توانند سفیر فرهنگی برای انتقال فرهنگ و بوم این منطقه یا مناطق خود باشند تا دیگران نیز بافرهنگ و آداب‌ورسوم و حتی تاریخ مناطق دیگر کشور آشنا شوند.

پایان پیام/ ۷۰۰۴۳

منبع: فارس
شناسه خبر: 1664463

مهمترین اخبار ایران و جهان: