نیوز سیتی!
28 دی 1402 - 14:50

کره جنوبی 5 نیروگاه برق آبی ازبکستان را بازسازی می‌کند

طبق توافق ازبکستان و کره جنوبی یکی از شرکت‌های متخصص این کشور در زمینه انرژی نیروگاه ها استان‌های «تاشکند» و «سمرقند» را بازسازی می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، شرکت Tae-Chang NET Co., Ltd کره جنوبی در نظر دارد تا بلوک‌های برق 5 نیروگاه در استان‌های «تاشکند» و «سمرقند» را با ظرفیت کل حدود 30 مگاوات بازسازی کند.

در نشست اخیر در سفارت ازبکستان در «سئول» «ژی ینگ‌هو» رئیس Tae-Chang NET Co. Ltd اعلام کرد که با همکاری شرکت «اوزبک‌هیدروانرگو» وضعیت فعلی نیروگاه‌های برق آبی را بررسی می‌کنند. در نتیجه مذاکرات ماه سپتامبر سال 2023 میلادی طرفین یادداشت تفاهمی را امضا کردند که بر اساس آن شرکت کره جنوبی مطالعه امکان سنجی برای بازسازی 5 نیروگاه برق آبی را آغاز کرده است.

متخصصان کره جنوبی در ماه‌های اکتبر و دسامبر سال 2023 میلادی از ازبکستان بازدید کردند تا پارامترهای اصلی پروژه را تعیین و مسائل جایگزینی کامل بلوک‌های برق برای بهبود کارایی و تامین عملکرد بی‌وقفه نیروگاه‌های برق آبی را بررسی کنند. همچنین برنامه ریزی شده است تا دوره‌های آموزشی ویژه‌ای برای ارتقای مهارت برق‌کاران و مهندسان ازبکستان برگزار شود.

ینگ‌هو همچنین در مورد برنامه‌هایی برای اجرای یک پروژه آزمایشی در ازبکستان برای بازسازی یک نیروگاه برق آبی از حساب کمک‌های بلاعوض مالی آژانس همکاری بین‌المللی کره (KOICA) خبر داد. تهیه طرح برای طی کردن مراحل درخواست رسمی با همکاری شرکت «اوزبک‌هیدروانرگو» آغاز شده است.

سفر بعدی هیئت کره جنوبی به ازبکستان برای مذاکرات دوره‌ای در شرکت «اوزبک‌هیدروانرگو» در ماه فوریه سال 2024 انجام خواهد شد.

هم اکنون کره جنوبی یکی از بزرگترین سرمایه گذاران ازبکستان است. مبادلات بازرگانی بین ازبکستان و کره جنوبی در 7 ماه سال 2023 میلادی در سطح یک میلیارد و 200 میلیون دلار قرار گرفته است.

کره جنوبی تاکنون برای حضور در اقتصاد ازبکستان بیش از 10 میلیارد دلار اختصاص داده است.

در حال حاضر در ازبکستان 930 کارخانه با مشارکت سرمایه‌گذاران کره جنوبی از جمله 380 شرکت مشترک و 500 شرکت با 100 درصد سرمایه سرمایه‌گذاران کره جنوبی در بخش‌های ماشین سازی، بازرگانی، صنایع شیمیایی، غذایی، فلزسازی، داروسازی، جهانگردی، نفت و گاز و خدمات فعالیت می‌کنند.

کره جنوبی استقلال این کشور‌ را در 30 دسامبر سال 1991 میلادی به رسمیت شناخت و در 29 ژانویه سال 1992 میلادی روابط سیاسی خود را با ازبکستان برقرار کرد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1641963

مهمترین اخبار ایران و جهان: