نیوز سیتی!
10 دی 1402 - 17:13

تداوم روابط راهبردی چین با روسیه علیرغم سنگ اندازی‌های غرب

رئیس جمهور چین در پیام تبریک سال نوی میلادی به «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه از ادامه روابط مستحکم دو جانبه خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، رئیس جمهور چین در پیام تبریک به همتای روس خود به مناسبت سال نوی میلادی از توسعه و تعمیق روابط بین پکن و مسکو  باوجود سنگ اندازی‌های غرب اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری «شینهوا»، «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین روز یکشنبه در پیام تبریک سال نوی میلادی به «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه گفت:«توسعه روابط چین و روسیه در ۴۵ سال گذشته نشان داده که تحکیم و توسعه مستمر روابط دوجانبه با در خدمت منافع اساسی دو کشور است.»

آمریکا و متحدانش به بهانه جنگ اوکراین، فشارهای زیادی به چین برای کاهش روابط با روسیه و منزوی کردن آن آورده‌ و از این کشور به دلیل نپیوستن به کارزار تحریم‌های بی‌سابقه غرب علیه روسیه انتقاد کرده‌اند. در همین ارتباط چندی قبل وزیر خارجه آلمان مدعی شد که اعلام موضع بی طرفی چین در قبال جنگ اوکراین به معنی حمایت از روسیه است.

رئیس جمهور چین در این پیام به ادامه روابط مستحکم دوجانبه بین پکن و مسکو اشاره کرد.

علیرغم تحریم‌های علیه روسیه، داده‌های گمرک چین نشان می‌دهد که تجارت چین و روسیه در ۱۱ ماهه نخست سال جاری به طور پیوسته رشد کرده و به ۲۱۸ میلیارد دلار رسیده است.

این رقم  ۲۶.۷ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته و برای اولین بار از ۲۰۰ میلیارد دلار گذشت.

مقام‌های چین بارها ضمن تاکید بر ادامه روابط خوب خود با روسیه، خواستار توسل به گفت‌و‌گو و راه حل سیاسی به منظور پایان جنگ اوکراین شدند و پکن پیشنهادی ۱۲ بندی در این باره ارائه داد اما آمریکا و متحدانش با این پیشنهاد مخالفت کرده‌ و حمایت‌های همه جانبه تسلیحاتی، اطلاعاتی و اقتصادی از اوکراین را برای ادامه جنگ با روسیه در پیش گرفته‌اند.

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1622119

مهمترین اخبار ایران و جهان: