نیوز سیتی!
09 آذر 1401 - 09:14

غرب دنبال امنیتی سازی پرونده ایران است/ اجازه مداخله نمی‌دهیم

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: غربی‌ها با مطرح کردن پرونده حقوق بشری و به موازات آن پرونده هسته‌ای در آژانس انرژی اتمی به دنبال امنیتی سازی پرونده ایران هستند.

ابراهیم رضایی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه صدور قطعنامه حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی ایران را باید از دو منظر نگاه کرد، اظهار داشت: بحث اول این است که چنین اقدامی در راستای سیاست افزایش فشار بر جمهوری اسلامی است که در دو ماه اخیر آغاز شده است.

وی بیان کرد: هدف غربی‌ها از سیاست زنجیره‌ای فشار بر جمهوری اسلامی، وادار کردن ایران به دادن امتیاز در پرونده‌های روی میز مانند مذاکرات هسته‌ای است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هدف دوم غربی‌ها، امنیتی سازی پرونده جمهوری اسلامی است. غربی‌ها با مطرح کردن پرونده حقوق بشری و به موازات آن پرونده هسته‌ای در آژانس انرژی اتمی به دنبال امنیتی سازی جمهوری اسلامی در حوزه‌های مختلف مانند افزایش ریسک سرمایه گذاری در ایران، کاهش امنیت کریدورها و … هستند.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اینکه ۲۵ کشور به این قطعنامه رأی مثبت داده و ۲۲ کشور رأی منفی یا ممتنع دادند، نشان می‌دهد که اولاً آمریکایی‌ها توان اجماع سازی خود را در سطح جهانی از دست دادند و ثانیاً نطق‌های جلسه نشان داد که بسیاری به ماهیت رفتار آمریکایی‌ها و غربی‌ها پی برده و از رویکرد دوگانه آن‌ها در حوزه حقوق بشر ناراحتند.

رضایی متذکر شد: تجربه همکاری ما با آژانس انرژی اتمی در چند سال گذشته نشان داده است که این شوراها یک رویکرد حقوقی یا فنی ندارند، بلکه کاملاً تابعی از رفتار و سیاست غربی‌ها تصمیم می‌گیرند. لذا ما از رابطه با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یاد گرفته‌ایم که در مواجهه با آن‌ها کاملاً معقولانه، منطقی و به دور از فشارهای وارد شده از سوی این سازمان‌ها حرکت کنیم و تصمیم بگیریم.

وی با تاکید بر اینکه قطعاً ما اجازه مداخله کمیته حقیقت یاب مدنظر آن‌ها را نخواهیم داد، تصریح کرد: همان‌گونه که قبلاً هم پیگیر بوده‌ایم، در سطح ملی و با استفاده از همه ظرفیت‌های داخلی خودمان کمیته حقیقت‌یاب جهت بررسی حوادث اخیر تشکیل داده و مسائل درون کشور را با استفاده از ظرفیت داخلی پیگیری و حل خواهیم کرد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 889319

مهمترین اخبار ایران و جهان: