نیوز سیتی!
02 خرداد 1402 - 11:35

مدیرکل فرهنگ و ارشاد جنوب کرمان: در معرفی تمدن باستانی جیرفت کم‌کاری شده است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب استان کرمان گفت : متاسفانه در معرفی تمدن باستانی جیرفت کم‌کاری شده است و وظیفه همه معرفی هرچه بیشتر این تمدن است.

 به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، امروز به‌مناسبت هفته میراث فرهنگی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب استان کرمان و جمعی از خبرنگاران از موزه جیرفت بازدید کردند.

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب استان کرمان در این بازدید با تبریک هفته میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: کشفیات حوزه تمدنی جیرفت به گواه تمام باستان شناسان دنیا آغاز شهرنشینی و تمدن است. 

 بهرام مسلمی‌مهنی گفت :متاسفانه در معرفی این تمدن باستانی کم‌کاری شده است و یکی از وظایف رسانه‌ها معرفی هرچه بیشتر این تمدن است.

 وی با بیان آمادگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب استان کرمان در همکاری با اداره میراث فرهنگی جیرفت برای معرفی تمدن جیرفت تصریح کرد: اصحاب فرهنگ و هنر شهرستان جیرفت با برگزاری همایش‌های علمی و تخصصی و استفاده از ابزار فرهنگ و رسانه به کمک میراث فرهنگی آمده و به رسالت اجتماعی خود عمل کنند.

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان جیرفت نیز در این بازدید با بیان پیشینه پنج‌هزار ساله تمدن جیرفت گفت: شهرستان جیرفت دارای آثار روستا نشینی در منطقه اسفندقه و شهرنشینی در منطقه کنارصندل است و آثار موزه جیرفت بیشتر تمدن اولیه را نشان می‌دهد.

 محمد سالاری اشیاء موزه جیرفت را بیشتر آثار سنگ صابونی دانسته و افزود: مهمترین آثار باستانی تمدن جیرفت، اشیاء و ظروف سنگی ساخته شده از سنگ کلریت هستند.

وی اضافه کرد: معادن این سنگ در جنوب استان کرمان قرار دارد و به همین دلیل در تمدن جیرفت استفاده از این سنگ برای ساخت اشیاء بسیار رایج بوده است و از آثار به دست آمده در تمدن‌های دیگر نشان دهنده وجود روابط تجاری بین شهر باستانی جیرفت و آن تمدن‌ها بوده است.

سالاری با بیان عدم وجود سلاح در کشفیات تمدنی جیرفت گفت: آثار کشف شده در حوزه تمدنی جیرفت عموما از نقوش استفاده شده که بسیار هنرمندانه و ظریف بوده و از تکنیک‌های متنوع هنری مانند برجسته کاری و دیگر سبک‌های آن زمان برای زیباتر کردن این آثار سنگی استفاده شده است

پایان پیام/۳۷۶۳/ب

منبع: فارس
شناسه خبر: 1233063

مهمترین اخبار ایران و جهان: