نیوز سیتی!
31 اردیبهشت 1402 - 08:59

اگر غرب جنگنده اف-۱۶ به اوکراین بدهد، با خطرات جدی روبرو خواهد شد

معاون وزیر خارجه روسیه هشدار داد اگر کشورهای غربی جنگنده‌های اف-16 در اختیار ارتش اوکراین قرار دهند با مشکلات و خطرات جدی روبرو خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «الکساندر گروشکو»، معاون وزیر خارجه روسیه می‌گوید اگر کشورهای غربی، جنگنده اف -۱۶ در اختیار اوکراین قرار دهند، با خطرات عظیمی روبرو خواهند شد.

وی دراین‌باره گفت: ما مشاهده می‌کنیم که کشورهای غربی همچنان به سناریوهای افزایش تنش چسبیده‌اند.در هر صورت، ما این موضوع (ارسال جنگنده اف -۱۶ به اوکراین) را در همه برنامه‌هایمان لحاظ خواهیم کرد و همه ابزارهای لازم برای دست‌یابی به اهداف خود (در جنگ اوکراین) را در اختیار داریم.

گروشکو این اظهارات را در پاسخ به این پرسش داد که ارسال جنگنده‌های اف -۱۶ کشورهای غربی به اوکراین چه پیامدهایی برای آنها خواهد داشت.

آمریکا و کشورهای اروپایی هنوز رسماً به درخواست‌های مکرر رئیس‌جمهور اوکراین برای ارسال جنگنده اف -۱۶ به این کشور پاسخ نداده‌اند، اما جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه در جمع سران گروه هفت (G۷) در ژاپن گفت که واشنگتن آماده پیوستن به برنامه‌های مشترک آموزش خلبان‌های اوکراینی برای جنگنده‌های اف -۱۶ است.

یک مقام آمریکایی نیز در این باره اعلام کرد که از آنجایی که آموزش خلبانان اوکراینی در ماه‌های آینده انجام می‌شود، ائتلاف کشورهای شرکت‌کننده تصمیم می‌گیرند که واقعاً چه زمانی این جت‌ها را ارائه کنند، چه تعداد از آنها در اختیار اوکراین قرار گیرد و چه کسی آنها را ارائه کند.

بنا به اعلام این مقام آمریکایی احتمالاً برنامه آموزش خلبانان اوکراینی به طور کامل در اروپا انجام می شود، اما نیروهای آمریکایی نیز در آموزش شرکت خواهند کرد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1226563

مهمترین اخبار ایران و جهان: