نیوز سیتی!
18 آبان 1402 - 11:58

کشاورز خوب؛ کشاورز بد در منطقه مختار بویراحمد و اعتراض به تبعیض

وقتی یک کشاورز میان خود و کشاورز همسایه رویکرد ناعادلانه از سوی مجریان و متولیان بخش دواتی می‌بیند و از رانت می‌بیند و می‌شنود دلسرد خواهد شد و این موجب می‌شود تا در حوزه تولید اختلال ایجاد شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج یکی از محورهای توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد کشاورزی است استانی که مردم آن غالباً روستازاده و عشایرزاده بوده کار کشاورزی و دامپروری پیشه اصلی نیاکان و اجداد آباء این مردم این استان به شمار می‌رود.

در سند توسعه و تحول استان کهگیلویه و بویراحمد نیز از کشاورزی به عنوان یکی از محورهای اصلی توسعه استان یاد شده است اما می‌بایست مسئولان حوزه کشاورزی استان با وسواس و حساسیت بیشتری مشکلات و مسائل این بخش را در دستور کار قرار دهند.

بی‌شک در توسعه کشاورزی استان علاوه بر نیازهای اصلی مثل آب و نهاده‌ها و مباحث دیگر می‌بایست عدالت کشاورزی را نیز سرلوحه کار قرار داد و به آن توجه کرد.

برای مثال وقتی یک کشاورز میان خود و کشاورز همسایه رویکرد ناعادلانه از سوی مجریان و متولیان بخش دواتی می‌بیند و از رانت می‌بیند و می‌شنود دلسرد خواهد شد و این موجب می‌شود تا در حوزه تولید اختلال ایجاد شود

در همین خصوص برخی از کشاورزان منطقه مختار در حومه یاسوج از گذشته تاکنون نسبت به بی‌عدالتی‌ها در حوزه کشاورزی گلایه‌های زیادی دارند.

آنها می‌گویند در مختار کشاورز خوب و کشاورز بد داریم! آنها از بی‌عدالتی‌ها در زمینه‌های مختلف از جمله در توزیع نهاده‌های کشاورزی به شدت معترضند.

یکی از کشاورزان مختاری و از معتمدین این منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: در گذشته موضوع آب بها را مطرح کردیم که به دلخواه هر چه می‌خواستند از کشاورز می‌گرفتند و کسی هم جلودار آنها نبود.

او می‌گوید امروز هم می‌شنویم که برای ۷۰ هکتار زمین که می‌بایست ۲۰۰ عدد کود ارائه دهند به چند صد تنی کود داده‌اند که غیر قابل چشم پوشی است و باید نهادهای نظارتی در این زمینه ورود پیدا کنند.

وی با بیان اینکه نسبت به مدیریت ارشد جهاد کشاورزی استان گلایه‌ای نداریم و هر چه مشکل و بی عدالتی و نابرابری وجود دارد مربوط به پایین دستی‌هاست گفت: از آقای دکتر معتمدی می‌خواهیم به آپارتاید کشاورزی در مختار پایان دهند.

به گزارش فارس در گفت‌وگوی کوتاهی که با رئیس جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد داشتیم وی نیز قول پیگیری این موضوع را داد و البته چنین عنوان کرد که در سیستم نمی‌توان تخلفی انجام داد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1566219

مهمترین اخبار ایران و جهان: