نیوز سیتی!
18 آبان 1402 - 12:40

یک هزار و ۴۰۰ هکتار از باغات « ایوان » تحت پوشش آبیاری بارانی است

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ایوان گفت: یک هزار و ۴۰۰ هکتار از باغات ایوان تحت پوشش آبیاری بارانی و بیش از ۵۲ هکتار تحت فشار قطره‌ای هستند.

جعفر شکری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ایوان، صبح پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام گفت: پروژه عملیاتی شبکه آبیاری در سال (۱۳۹۷) شروع شد که سطح قابل اجرای آن حدود یک هزار و ۸۵۰ هکتار است که تاکنون یک هزار و ۴۵۰ هکتار آن به بهره برداری رسیده که شامل ۵۲/۵ هکتار باغات با آبیاری تحت فشار قطره ای و یک هزار و ۴۰۰ هکتار تحت پوشش آبیاری بارانی است.

وی افزود: این طرح که با همکاری آب منطقه‌ای در حال اجراست شامل یک ایستگاه پمپاژ اولیه در بستر سد و ۱۲ ایستگاه پمپاژ ثانویه با خطوط انتقال آب، حوضچه ها و شبکه داخل زمین های زراعی است. با تخصص اعتبارات لازم ۴۰۰ هکتار باقی مانده که خطوط و اتصالات آن هم خریداری شده است، به مرحله اجرا و بهره‌برداری خواهد رسید. 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ایوان یادآور شد: در اراضی مذکور که تحت پوشش آبیاری بارانی هستند سالیانه انواع محصولات کشاورزی از جمله گندم، جو، دانه های روغنی (کلزا)، ذرت، چغندر قند، سبزی و صیفی‌جات کاشت می شود. هم اکنون در سال زراعی بالغ بر ۲۲۰ هکتار از این اراضی به کشت چغندر قند اختصاص یافت که مرحله برداشت آن است و متوسط عملکرد این محصول بالغ بر ۴۰ تن در هکتار است.

وی عنوان کرد: ضمنا در سال زراعی جاری ۱۵۰ هکتار از این اراضی به کاشت ذرت اختصاص یافت که برداشت آن شروع شده و متوسط عملکرد این محصول بالغ بر ۶۰ تن در هکتار است. 

شکری عنوان کرد: لازم به ذکر است که برای اولین بار به منظور مدیریت منابع آبی از سیستم آبیاری نوارتیپ در کشت صیفی‌جات (گوجه، خیار، فلفل ...) در این اراضی به کار گرفته شد که بسیار رضایت بخش بود. 

وی افزود: آب مورد نیاز این طرح از ظرفیت ۲۳ میلیون متر مکعب سد کنگیر تامین می‌شود.

شکری اضافه کرد: امسال کشاورزان در پنجمین سال اجرای این طرح در ایستگاه‌های شماره ۳، ۵، ۵، ۷ و ۸ مبادرت به کشت ذرت در سطح ۱۵۰ هکتار و چغندر قند در سطح ۲۲۰ هکتار کردند.

وی در پایان گفت: با بهره برداری کامل از ایستگاه‌های بخش زرنه، ترن، کلان و شاله شوری بیش از ۷۰۰ خانواده از مزایای این طرح بهره‌مند خواهند شد. 

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، بالغ بر ۹ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی دیم این شهرستان در قالب طرح جهش در دیمزارها به کشت غلات، حبوبات، دانه های روغنی، گیاهان علوفه ای، گیاهان دارویی، دانه های روغنی قرار خواهد گرفت. 

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1566263

مهمترین اخبار ایران و جهان: