نیوز سیتی!
09 بهمن 1401 - 19:11

کی‌یف: ناتو در نشست بعدی درباره ارسال جنگنده به اوکراین تصمیم می‌گیرد

سخنگوی نیروی هوایی اوکراین روز یکشنبه گفت که در نشست بعدی وزیران دفاع ناتو درباره ارسال جنگنده به اوکراین تصمیم گیری خواهد شد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «یوری ایگنات» سخنگوی نیروی هوایی اوکراین روز یکشنبه از زمان احتمالی موافقت ناتو برای ارسال جنگنده به اوکراین خبر داد.

وی در ادامه سخنانش گفت: «کی‌یف انتظار دارد که در نشست بعدی وزیران دفاع ناتو در رامشتین آلمان، شرکای کی‌یف درباره تامین جنگنده به اوکراین تصمیم گیری کنند».

نشریه آمریکایی «پولیتیکو» شنبه (۲۸ ژانویه) به نقل از منابعی گزارش داد مقام‌های آمریکایی بی سر و صدا به وزارت دفاع فشار می‌آورند که برای ارسال جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین چراغ سبز نشان دهد. تاکنون به رغم درخواست‌های مکرر اوکراین، هیچ کشوری هواپیماهای جنگی مدرن ساخت غرب برای کی‌یف ارسال نکرده است. 

به گفته یک مقام پنتاگون و دو منبع دیگر آشنا به موضوع که با این رسانه آمریکایی مصاحبه کردند، کارزار داخل وزارت دفاع آمریکا برای ارسال هواپیما به اوکراین شتاب گرفته است. طبق این گزارش، خوشبینی تا حدی در پی تصمیم اخیر برای ارسال تانک‌های آبرامز ام۱ و سامانه‌های دفاع هوایی پاتریوت به کی‌یف افزایش یافته است. 

یک منبع پولیتیکو گفت ممکن است چند هفته طول بکشد تا آمریکا درباره ارسال جنگنده‌های خود به اوکراین یا تایید صادرات مجدد اف-۱۶ از سایر کشورها تصمیم بگیرد. 

کشورهای غربی از ابتدای آغاز جنگ اوکراین، در حال ارائه حمایت‌های همه‌جانبه تسلیحاتی به کی‌یف و تشدید فشارها علیه مسکو هستند و این روند همچنان ادامه دارد. روسیه در پی اعلام تصمیم واشنگتن و برلین برای ارسال تانک به اوکراین هشدار داده‌ که این تانک‌ها مانند سایر تسلیحاتی ارسالی ناتو در آتش نیروهای ارتش روسیه خواهد سوخت و بارها گفته که این اقدامات به معنای مشارکت مستقیم در جنگ علیه مسکو است. 

«دیمیتری مدودوف» معاون شورای امنیت روسیه شنبه (۲۸ ژانویه) در انتقاد از ارسال گسترده سلاح به اوکراین برای مقابله با ارتش روسیه اظهار داشت: برخی از وزیران دفاع از جمله وزیر دفاع ایتالیا، عرضه خودروهای زرهی و سایر سلاح‌ به اوکراین را راهی برای جلوگیری از وقوع جنگ جهانی سوم دانسته‌اند. آن‌ها می‌گویند تمام تسلیحاتی که ناتو دارد باید هم اکنون در اختیار کی‌یف قرار گیرد از جمله جنگنده‌ها و صدها تانک و سامانه‌های موشکی دوربرد. این تنها راه برای سد راه روسیه و جلوگیری از جنگ جهانی است.

پایان پیام/.

منبع: فارس
شناسه خبر: 1005763

مهمترین اخبار ایران و جهان: