نیوز سیتی!
25 شهریور 1402 - 12:14

برگزاری مراسم عزاداری سالروز شهادت امام رضا (ع) در تاجیکستان

مراسم عزاداری سالروز شهادت ثامن الائمه حضرت امام علی بن موسی الرضا (ع) در محل سفارت ایران در تاجیکستان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، مراسم عزاداری سالروز شهادت امام مهربانی‌ها حضرت امام علی بن موسی الرضا (ع) با حضور جمع زیادی از ایرانیان مقیم و دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در محل سفارت ایران در تاجیکستان برگزار شد.

این مراسم معنوی با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید و قرائت زیارت امام رضا (ع) آغاز شد و سپس سوگواران در این مراسم با مداحی، مرثیه‌خوانی و سینه‌زنی به عزاداری پرداخته و اشک ماتم ریختند.

حضرت علی بن موسی‌الرضا (ع) دوران امامت خود را از سال 183 هجری قمری در اوج خفقان سیاسی دنیای اسلام و اقتدار حکومت عباسیان آغاز کرد.

این مرحله از دوران زندگی ایشان از تأثیرگذارترین مراحل تاریخ تشیع است، عزیمت اجباری امام به خراسان بنا بر اصرار مأمون و پذیرفتن تقاضای سیاسی خلیفه عباسی مبنی بر به در دست گرفتن زمامداری مسلمین و پذیرش منصب ولایتعهدی به اجبار و اکراه از وقایع مشهور تاریخ اسلام است.

هجرت تاریخی امام از مدینه به مرو، استقبال گستره شیعیان و هواداران اهل بیت در مسیر حرکت کاروان آن حضرت، انتشار حدیث سلسله الذهب، اقدام به برگزاری نماز عید فطر و برگزاری جلسات مناظره با علمای اهل کتاب از این دوره زندگی امام در تاریخ به یادگار مانده است.

عاقبت با توجه به اوج‌گیری احساسات مذهبی به نفع امام رضا (ع) و بروز اختلافات خانوادگی در خاندان عباسی، آن امام بزرگوار با دسیسه چینی مأمون خلیفه عباسی مسموم و به شهادت رسیدند و پیکر مطهر ایشان در حوالی طوس به خاک سپرده شد و اکنون بعد از گذشت سالیان سال این مزار کعبه اهل ولایت از سراسر جهان است.

پایان پیام/.

منبع: فارس
شناسه خبر: 1500719

مهمترین اخبار ایران و جهان: