نیوز سیتی!
13 شهریور 1402 - 13:09

اختراع کامپوزیت متوقف کننده خون‌ریزی در بوشهر ثبت شد

بوشهر- کامپوزیت متوقف کننده خون‌ریزی بدن که با استفاده از استخوان و جوهر ماهی مرکب تولید شده است، توسط پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ثبت اختراع شد.

به گزارش خبرنگار مهر، رئیس مرکز تحقیقات زیست‌فناوری دریایی خلیج‌فارس ظهر دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: کامپوزیت مورد اختراع دارای عملکرد هموستاتیک بسیار مطلوبی است و در مدت‌زمان کوتاه بدون ایجاد عوارضی مانند سوختگی بافت، منجر به توقف خونریزی می‌شود، همچنین کامپوزیت مورد اختراع در مواجهه با گلبول‌های قرمز دارای اثرات زیست سازگاری بسیار مطلوبی است.

صفیه مؤمنی با اشاره به اهمیّت کاهش میزان خونریزی گفت: نیاز شدید به پیشرفت و ساخت انواع عوامل متوقف کننده یا کاهش‌دهنده‌های خونریزی وجود دارد.

وی اضافه کرد: امروزه ماده‌هایی که در بازار هستند یا عملکرد آن‌ها خیلی مناسب نیست یا بسیار گران قیمت هستند، بنابراین توقف سریع خون‌ریزی با استفاده از عوامل متوقف کننده مؤثر (hemostatic agent)، برای بهبود بیماران آسیب‌دیده ضروری است تا خونریزی را کنترل کنند و آسیب‌های جانبی را کاهش دهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، افزود: در این کامپوزیت، از ترکیب CB (کیتین و کربنات کلسیم استخوان ماهی مرکب) و CFI (نانو ذرات جوهر ماهی مرکب) ماده جدیدی ساخته می‌شود که همان عامل هموستاتیک یا عامل منعقد کننده خون است.

دکتر مؤمنی با اشاره به اتمام مرحله آزمایش حیوانی این پژوهش، گفت: یکی از عملکردهای خیلی مؤثر این ماده بر روی کبد است و چون در بافت کبد مویرگ‌های ریزی وجود دارد و قابل بخیه زدن نیست، این کامپوزیت می‌تواند بسیار مؤثر و حیاتی باشد که در آزمایش‌های حیوانی که بر روی کبد موش صورت گرفته، عملکرد آن بسیار مطلوب بوده است.

عضو تیم پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، خاطرنشان کرد: پس از طی مرحله آزمایش‌های بالینی می‌توان این کامپوزیت ساخته شده از موجود دریایی را به‌صورت محصولات تجاری پزشکی تولید و با قیمت بسیار مناسبی راهی بازار داخلی و خارجی کرد.

وی گفت: یکی از عوامل اصلی مرگ‌ومیر در جهان خونریزی‌های شدید ناشی از تصادفات جاده‌ای، حوادث، قطع عضو در میدان جنگ و جراحی‌ها هستند که فرایندهای طبیعی بدن نمی‌تواند در زمان کوتاه و مناسب خون‌ریزی‌ها را متوقف سازند و موجب از دست رفتن خون به مقدار زیادی می‌شوند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1484619

مهمترین اخبار ایران و جهان: