نیوز سیتی!
29 فروردین 1402 - 15:34

بررسی و تصویب حریم تپه تاریخی معصوم زاده بجنورد

بجنورد- مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی از بررسی و تصویب حریم تپه تاریخی معصوم زاده بجنورد در جلسه شورای حرایم کشور خبر داد.

علی مستوفیان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: روز گذشته در جلسه شورای حریم کشور که با حضور مدیرکل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی برگزار و نحوه حفاظت و مدیریت سایت تاریخی تپه معصوم زاده بجنورد بررسی و تصویب شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی ادامه داد: تپه تاریخی معصوم زاده بجنورد به‌عنوان یکی از وسیع‌ترین تپه‌های تاریخی دوران اسلامی استان در سال ۱۳۴۶ با شماره ۷۰۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید و تاکنون باگذشت نیم‌قرن با تحولات شهری پیرامون اثر دستخوش تغییرات زیادی شده است.

وی افزود: در این جلسه محوطه‌ای که سال‌های سال بلاتکلیف مانده بود با مطالعات علمی طی چند سال اخیر و پیگیری‌های فنی و کارشناسی انجام شده تعیین تکلیف شد.

مستوفیان گفت: این تپه تاریخی متعلق به قرون اولیه اسلامی است که پس از ثبت در فهرست آثار ملی کشور به فواصل مختلف در سنوات گذشته در ۵ مرحله کاوش شد.

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان شمالی ادامه داد: در کاوش‌های باستان‌شناسی صورت‌گرفته در این تپه تاریخی آثار منقول و غیرمنقولی چون بقایای معماری سکونتگاهی و صنعتی، یک سنگ آسیاب، ظروف مختلف سفالی از جمله گونه‌های زیبای لعاب‌دار کشف شد که بخشی از این یافته‌ها در ایام نوروز امسال در عمارت مفخم در معرض دید عموم قرار گرفت.

وی گفت: امید می‌رود با انجام کاوش‌های باستانی متمرکز در این تپه تاریخی و ایجاد سایت موزه باستان‌شناسی بتوانیم هویت شهری بجنورد را تقویت کنیم و تاریخچه شهر را به گردشگران و مسافران بشناسانیم.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1157819

مهمترین اخبار ایران و جهان: