نیوز سیتی!
10 خرداد 1402 - 09:14

رویش امید در زندگی زوج‌های نابارور، از دارو درمانی تا فریز جنین

مراکز درمان ناباروری فعال در اصفهان به مکانی آسوده برای زوجینی تبدیل شده است که از نداشتن فرزند و مشکل ناباروری رنج می‌برند و با هزاران امید برای بچه دار شدن تحت درمان قرار می‌گیرند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، سال‌هاست نرخ رشد جمعیت در کشور سیر نزولی به خود گرفته است اما از سال گذشته سراشیبی فرزندآوری تندتر شد. در سال ۱۴۰۱، روند فرزندآوری به پایین‌ترین نقطه در ۱۱ سال اخیر رسید و براساس آمارهای سازمان ثبت احوال کشور، در ۱۰ ماهه نخست سال گذشته، ۸۹۳ هزار و ۷۸۶ نفر در کشور به دنیا آمده‌اند که نسبت به تولد ۹۳۷ هزار و ۷۴۹ نفر در ۱۰ ماهه سال پیش از آن(۱۴۰۰)، کاهش ۴۴ هزار نفری (حدود ۴/۷ درصد کاهش) را نشان داد.

در این پیوند، بسیاری از ناظران و کارشناسان بروز وضعیتی را که نامش می‌توان «فرزندگریزی» نهاد و در میان زوج‌های جوان نمود بیشتری دارد، عامل اصلی سراشیبی فرزندآوری بیان می‌کنند.

میانگین نرخ ناباروری در جهان ۱۵ درصد است، عددی که در ایران به ۲۲ درصد هم می‌رسد، بر طبق آمارها در ایران حدود ۴ میلیون زوج نابارور وجود دارد که سهم ناباروری در آقایان و خانم‌ها تقریباً برابر است، به عبارتی ناباروری چیزی در حدود یک دوازدهم جمعیت کشورمان را مستقیم یا غیرمستقیم درگیر کرده است.

اما حدود ۶۰ درصد زوج‌های نابارور کنونی، نابارور ثانویه هستند. نابارور ثانویه یعنی زوج‌هایی که بارور بوده‌اند اما به دلایلی همچون سبک زندگی، تاخیر در فرزندآوری و تغذیه قدرت باروری خود را از دست داده‌اند. این آمار یعنی، برخلاف باور عمومی زوج‌های جوان، فرصت فرزندآوری همیشگی نیست و ریسک جدی ناباروری در کمین زوج‌هایی است که فرزندآوری را به تاخیر می‌اندازند؛ به عبارت دیگر با سونامی ناباروری ثانویه در ایران روبه‌رو هستیم.

آغاز درمان و پیشرفت روش‌های درمان ناباروری مصادف بوده است با سال‌های اولیه انقلاب و بعد از آن گسترش پیدا کرد. در سال‌های اولیه انقلاب دولت مجبور بود بسیاری از زوجینی که تمکن مالی داشتند به خارج از کشور بفرستد تا درمان را در آنجا و در کشورهای اروپایی بگیرند. درمان ناباروری زمان بر بود و به طور متوسط ۲ تا ۳ ماه زمان می‌برد و اقامت این افراد مشکلات زیادی داشت؛ ولی به لطف پروردگار و با توان پزشکان متعهد ایرانی و همت دولت‌ها تمام روش‌های درمان ناباروری در کشور گسترش پیدا کرد.

درمان ناباروری در ایران ارزان‌تر از اروپا و خاورمیانه

در سال‌های پس از انقلاب بیش از ۱۰۰ مرکز درمان ناباروری در اقصی نقاط کشور و حداقل در هر استان یک مرکز ساخته شده است و تمامی روش‌های پیشرفته‌ای که در بهترین مراکز دنیا هستند امروز در مراکز درمان ناباروری ایران انجام می‌شود.

به گفته مدیر مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا درمان ناباروری در ایران ارزان است، هزینه هر سیکل درمان در کشورهای توسعه یافته بین ۱۰ تا ۱۵ هزار دلار و در کشورهای خاورمیانه ۵ تا ۶ هزار دلار و در ایران هزینه این درمان برای ایرانی‌ها زیر هزار دلار و بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ دلار است.

آبان ماه ۱۳۷۹ نخستین عمل IVF در کلینیک حضرت مریم(س) اصفهان انجام شد که منجر به بارداری موفق و تولد نوزاد زنده شد. همچنین از سال ۱۳۹۴ به همت خیران سلامت، بازسازی و توسعه کلینیک فوق تخصصی باروری و درمان ناباروی حضرت مریم(س) صورت گرفت، این مرکز تنها مرکز دولتی است که از زمان ورود مراجعان تا فرزندآوری با مبالغ دولتی به ارائه خدمات پرداخته و بطور میانگین ماهانه هزار نفر ویزیت و مشاوره و ماهیانه بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ عمل ناباروری( شامل IVF و میکرواینجکشن و انتقال جنین) انجام می‌گیرد.

 

فرزندآوزی اولویت دوم زوج‌ها شده است

محمدحسین نصر اصفهانی بنیان‌گذار مرکز باروری و ناباروری اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: از ۵ تا ۲۰ درصد فرزندان یک کشور حاصل روش‌های لقاح آزمایشگاهی هستند بنابراین یکی از روش‌های حفظ جمعیت از طریق لقاح آزمایشگاهی بوده و مراکز درمان ناباروری نقش مهمی را نه تنها در فرزندآوری بلکه در سلامت نسل آینده بازی می‌کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که سال گذشته چند درصد از زوج‌ها موفق به فرزندآوری شدند، افزود: میانگین در روز ۱۰ تا ۲۰ عمل میکرواینجکشن و IVF در این موسسه انجام می‌شود که حدود سه هزار تا پنج هزار سیکل می‌شود.

نصراصفهانی تصریح کرد: موفقیت شانس بارداری در هر سیکل حدود ۴۰ درصد بوده که از این میزان ۳۰ درصد متولد می‌شوند، بنابراین به طور تقریبی ۳۰ درصد از زوجین دارای فرزند می‌شوند.

بنیان‌گذار مرکز باروری و ناباروری اصفهان خاطرنشان کرد: حداکثر هزینه عمل‌ها در کشور حدود ۲۰ میلیون تومان است که قیمت خیلی مناسب است و شرکت‌های بیمه مبلغ قابل توجهی از این هزینه را پوشش می‌دهند.

وی گفت: در حال حاضر مردم به دنبال تحصیلات و درآمد هستند و فرزندآوری به اولویت‌های بعدی آن‌ها تبدیل شده است؛ اگر چه در ذهن همه زوج‌ها اولویت نخست فرزندآوری است، اما زمانی که قصد دارند صاحب فرزند شوند، در صورتی که با مشکلاتی روبه‌رو شوند باید تخمک و جنین اهدایی بگیرند، لذا باید به زمان فرزندآوری فکر کرد.

 

ایجاد مراکز سطح ۲ ناباروری در ۴ شهرستان استان اصفهان

شاهین شیرانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با تاکید بر آموزش و اجرای سیاست‌های تشویقی فرزندآوری در راستای جوانی جمعیت از ایجاد مراکز سطح ۲ ناباروری در ۴ شهرستان استان به عنوان قطب شمال، جنوب، شرق و غرب خبر داد و اظهار داشت: در راستای دسترسی آسان مردم به خدمات درمانی سطح ۲ ناباروری که شامل خدمات تخصصی و فوق تخصصی است، این مراکز ایجاد خواهد شد و امیدواریم با توسعه امکانات، این دست از خدمات در تمام شهرستان‌ها ارائه شود.

وی با اشاره به اینکه ۲۰ درصد زوجین نابارور هستند، گفت: امکان باروری برای برخی از زوجین با درمان‌های ساده و بخشی با درمان‌های تخصصی فراهم است و در بهترین شرایط ۳۵ درصد از آن‌ها پس از دریافت خدمات منتج به نتیجه می‌شوند.

شیرانی ادامه داد: بر اساس قانون تمام بیمارستان‌ها موظف به ارائه دارو به بیماران هستند و چون بخش اعظمی از مراجعان به مراکز ناباروری، سرپایی هستند و داروهای ناباروری گران قیمت و تخصصی است، بنابراین داروخانه سجاد برای آن‌ها در نظر گرفته شده است و در ۲ شهرستان شهرضا و نجف‌آباد نیز یک داروخانه برای ارائه داروهای ناباروری مشخص خواهد شد. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: در حوزه دانشجویی نیز در راستای تشویق و تسهیل روند ازدواج دانشجویی و فرزندآوری، راه‌اندازی خوابگاه متأهلی در دستور کار قرار گرفته است.

 

بارداری پس از ۳۵ سال شانس ابتلا به دیابت و فشارخون را افزایش می‌دهد

مهناز فدایی مسؤول بخش فوق تخصصی باروری و درمان ناباروری کلینیک حضرت مریم(س) در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان در پاسخ به این سؤال که از زمان تشخیص ناباروری هر فرد در کلینیک حضرت مریم(س) چه اقداماتی جهت مراجعان انجام می‌شود، اظهار داشت: در ابتدا لازم است که تعریف جامعی از ناباروری ارائه شود، به فردی نابارور اطلاق می‌شود که یکسال برای باروری تلاش کرده، اما به نتیجه نرسیده است و این زمان برای افراد بالای ۳۵ سال به مدت شش ماه تقلیل پیدا می‌کند و در صورت به نتیجه نرسیدن، پس از این دوره باید برای دریافت خدمات ناباروری اقدام کنند.

وی با بیان اینکه با پذیرش سرپایی زوجین و تشخیص ناباروری در درمانگاه برای آن‌ها پرونده تشکیل داده و آزمایشات لازم درخواست می‌شود، افزود: این آزمایشات شامل هورمونی، تیروئید، بررسی ویروسی، ذخیره تخمدان، کم‌خونی، پاپ اسمیر و گرفتن عکس رنگی از رحم است.

فدایی با بیان اینکه در صورت طبیعی بودن تمام آزمایشات و عکس رنگی رحم یکی از روش‌های درمان ناباروری ارئه می‌شود، گفت: روش درمانی که بالاترین شانس موفقیت باروری را با توجه به شرایط موجود دارد، به زوجین پیشنهاد داده می‌شود.

مسؤول بخش فوق تخصصی باروری و درمان ناباروری کلینیک حضرت مریم(س) با اشاره به رده سنی مراجعه‌کنندگان به مرکز ناباروری کلینیک حضرت مریم(س) عنوان کرد: بیشترین مراجعه‌کنندگان بین  سنین ۳۲ تا ۳۵ سال به بالا هستند که برای باروری اقدام کرده اما به نتیجه نرسیده‌اند، زیرا با افزایش سن، شانس باروری کم می شود (البته نه اینکه به صفر برسد) و در سنین زیر ۳۵ سال کمتر ناباروری مشاهده می‌شود.

وی ادامه داد: از آنجا که بارداری پس از ۳۵ سال شانس ابتلا به دیابت بارداری و فشارخون در باروری را افزایش می‌دهد، بنابراین باید این افراد قبل از اقدام به باروری، از جهت سلامت قلب، ریه و دیابت مورد بررسی قرار بگیرند و پس از انجام آزمایشات زوجین وارد فاز درمان ناباروری می‌شوند.

 

وی با اشاره به روش‌های درمان ناباروری در کلینیک حضرت مریم(س) اصفهان تصریح کرد: دارو درمانی، IUI، میکرواینجکشن، IVF ، انتقال جنین فریز از جمله روش‌های درمانی هستند.

فدایی ادامه داد: از کل افرادی که آزمایش بارداری آن‌ها مثبت می‌شود تنها یک سوم باروری‌ها منجر به تولد نوزاد زنده می‌شود که در جمعیت عادی نیز اینگونه است و در دو سوم موارد به سقط جنین، زایمان زودرس و تولد نوزاد مرده می‌شود.

مسؤول بخش فوق تخصصی باروری و درمان ناباروری کلینیک حضرت مریم(س) تصریح کرد: با توجه به اینکه بارداری با روش‌های درمانی ناباروری، نوعی بارداری پر خطر محسوب می‌شود و ریسک عمل جراحی در آن‌ها بیشتر است، بنابراین نوزاد متولد شده به این روش، نوزاد طلایی محسوب می‌شود که برای ما بسیار پر ارزش است و باید مورد توجه ویژه مسؤولان قرار بگیرد.

وی بیان کرد: در این کلینیک پنج ماما، ۲ کارشناس بیهوشی، سه کارشناس آزمایشگاه، ۲ پرستار و یک تکنسین اتاق عمل مستقر مشغول به ارایه خدمت هستند، همچنین در این کلینیک زوجین تحت مشاوره روانشناسی، ژنتیک، اورولوژی، روان پزشکی و زنان و نازایی قرار می‌گیرند.

 

فدایی در پاسخ به این سؤال که در حوزه توریسم سلامت چه اقداماتی صورت گرفته است، عنوان کرد: در حال حاضر محدودیتی جهت پذیرش اتباع خارجی وجود ندارد و تاکنون مراجعینی از کشور عراق و سوریه داشته‌ایم که بخاطر کم بودن هزینه‌های درمان، ایران را برای باروری انتخاب کردند و همچنین زوج‌هایی از کشورهای اروپایی داشتیم که یکی از آن‌ها ایرانی بودند.

افزایش میزان موفقیت در درمان ناباروری

در راستای سیاست ملی جوانی جمعیت و افزایش فرزندآوری، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با ایجاد بستری مناسب برای ارائه خدمات ناباروری دولتی و کاهش هزینه‌ها، هم راستا با پوشش بیمه‌ای کامل خدمات درمانی تخصصی ناباروری برای حمایت از زوج‌های نابارور توسط سازمان‌های بیمه‌گر که اخیرا در تعهدات آن‌ها قرار گرفته، راهی برای تشویق زوجین به باروری فراهم کرده است.

فرحناز مردانیان فلوشیب نازایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و بنیانگذار بخش IVF بیمارستان شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با تأکید بر اهمیت آموزش و فرهنگ‌سازی در خصوص ناباروری گفت: مسأله فرزندآوری باید در اولویت خانواده‌ها قرار بگیرد.

وی افزود: به دلیل نیاز مبرم استان به وجود مرکزی جهت ارائه خدمات ناباروری با کمترین میزان هزینه و بالاترین کیفیت به زوجین و در راستای اهداف درازمدت کشوری مبنی بر ارایه خدمات ناباروری در سطح دانشگاهی، بخش نازایی دانشگاهی(دولتی) تاسیس شد.

 

مردانیان ادامه داد: بخش IVF بیمارستان شهید بهشتی به عنوان نخستین مرکز درمان ناباروری دانشگاهی با هدف ارائه خدمات با هزینه دولتی در راستای تکریم ارباب رجوع شروع به کار کرد که به نوبه خود اقدامی ضروری بود.

 فلوشیب نازایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: با وجود مشکلات موجود با همکاری دانشگاه و مسؤولان بیمارستان، مرکز فوق برای ویزیت بیماران به‌ویژه حمایت از افراد کم بضاعت و بی‌بضاعت راه‌اندازی شد و مسیر درمان را برای بیماران آسان کرد.

 وی افزود: در حال حاضر انواع روش‌های رایج درمان ناباروری مانندIUI ، IVF ، میکرواینجکشن و فریز تخمک و جنین و لیزر در مرکز درمان ناباروی حضرت مریم(س) وابسته به بیمارستان شهید بهشتی قابل انجام است.

 مردانیان تصریح کرد: از سال ۹۸ به همت گروه زنان و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مجوز آموزش دستیار فلوشیب ناباروری کسب و در همین راستا امکان ادامه تحصیل برای متخصصان زنان از سراسر کشور، با شرکت در آزمون کتبی و شفاهی در دوره فوق تخصصی فلوشیب فراهم شد که پس از فارغ‌التحصیلی و شروع به کار در مناطق محروم تا حد زیادی از مشکلات جانبی درمان ناباروری کاسته می‌شود.

 

 سهم زن و مرد در ناباروری مساوی است

فلوشیب نازایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با مساوی خواندن سهم زن و مرد در ناباروری گفت: ۴۰ درصد علل ناباروری مربوط به زنان و ۴۰ درصد مربوط به مردان است و در ۱۰ درصد ناباروری‌ها هر دو نقش دارند و ۱۰ درصد هم عوامل ناشناخته است.

وی زوجینی که در مدت یکسال خواهان باروری هستند، ولی به نتیجه نرسیده‌اند را نابارور اطلاق کرد و افزود: بسیاری از افراد هنوز تعریف درستی از ناباروری ندارند و حتی زودتر از اینکه معیار ناباروری بر آن‌ها صدق کند، تصورشان بر ناباروری است که ضمن وارد شدن هجمه روحی شدید و انجام آزمایشات به صورت پراکنده و موازی، باعث ترک پیگیری‌ها در نیمه راه می‌شوند و گاهی درست قبل از به نتیجه رسیدن درمان را رها کرده و سال‌ها بعد پیگیری را در حالی آغاز می‌کنند که نیاز به دریافت آزمایشات مجدد است و این امر بار بزرگی را بر دوش زوجین، خانواده‌ها، جامعه و سیستم درمان تحمیل می‌کند.

نقش مستقیم استرس در به تأخیر افتادن باروری
 
مردانیان با تأکید بر اینکه استرس نقش مستقیمی در به تأخیر افتادن باروری و نتیجه بخش نبودن درمان ناباروری دارد، تصریح کرد: عوامل محیطی مختلفی از جمله سیگار، قلیان، مواد مخدر، مشروبات الکلی و آلودگی هوا نیز در ناباروری افراد نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

 

بنیانگذار بخش IVF بیمارستان شهید بهشتی اصفهان با تأکید بر اینکه علل متعددی می‌تواند در ناباروری نقش داشته باشد، سن را یک فاکتور مهم در این خصوص عنوان کرد و با توصیه به زوجین جوان خاطرنشان کرد: فرزندآوری را به سنین بالا موکول نکنند و بهترین سن باروری تا ۳۵ سالگی است.

وی با اشاره به اینکه امکان فریز تخمک برای دختران مجرد در کلینیک باروری و ناباروی حضرت مریم(س) بیمارستان شهید بهشتی اصفهان وجود دارد، عنوان کرد: در همین راستا حتی به دختران مجرد نیز توصیه می‌شود برای انجام مشاوره تخصصی به مراکز مجاز درمان ناباروری مراجعه کنند.

مردانیان گفت: در صورت مراجعه زودهنگام زوجین به مراکز درمان ناباروری، مراحل تشخیصی و درمانی زودتر آغاز می‌شود و احتمال موفقیت افزایش می‌یابد.

 

تنبلی تخمدان به اشتباه، رایج و عامل ایجاد استرس در خانواده‌ها شده است

 مسؤول آموزش دستیاران فلوشیپ ناباروری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه تنبلی تخمدان اصطلاحی است که به اشتباه، رایج و عامل ایجاد استرس در خانواده‌ها شده است، گفت: اگر پیگیری‌های لازم در زمان مناسب آغاز شود، مشکل قابل درمان است و گاهی شاهد چندقلوزایی در این گروه از افراد هستیم.

وی خاطرنشان کرد: تغییر سبک زندگی، دوری از استرس، کاهش وزن، نوع تغذیه و افزایش تحرک(ورزش)، در روند باروری نقش بسزایی دارد.

 مردانیان افزود: ادامه تحصیل و دستیابی به شغل مناسب و آرمان‌گرایی و مهاجرت از عوامل به تعویق انداختن باروری در زوجین است که در این زمینه نیز انجام مشاوره به موقع به زوجین جوان پیشنهاد می‌شود.

۱۰ تا ۱۵ درصد زوجین از مشکل ناباروری رنج می‌برند

فلوشیب نازایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: ۱۰ تا ۱۵ درصد زوجین از مشکل ناباروری رنج می‌برند و پس از تشخیص ناباروری، مراحل درمان از یک فرایند درمان با دارو تا روش‌های پیچیده درمانی به آن‌ها پیشنهاد می‌شود.

 وی تصریح کرد: در حال حاضر کلینیک باروری و ناباروری حضرت مریم(س) وابسته به بیمارستان شهید بهشتی، تنها مرکز دانشگاهی اصفهان است که با به روزترین تجهیزات توسط اساتید دانشگاه و پرسنل مجرب همه روزه در حال ارائه خدمات تخصصی و فوق تخصصی ناباروری به اقشار مختلف جامعه در استان اصفهان و مراجعان از دیگر استان‌ها است.

مردانیان ادامه داد: در این مرکز مشاوره‌های آندرولوژی، اورولوژی، بیولوژی تولید مثل، ژنتیک، روانپزشکی و همزمان خدمات مورد نیاز در زمینه‌های مختلف از جمله طب مادر و جنین، لاپاراسکوپی و آنکولوژی توسط اساتید دانشگاه با امکانات دولتی ارائه می‌شود.

بنیانگذار بخش IVF بیمارستان شهید بهشتی اصفهان افزود: همزمان با مشارکت و تعامل مثبت اساتید و فراگیران، در کنگره‌های داخلی و خارجی و چاپ مقالات متعدد در راستای ارتقای علمی مرکز، اقدامات‌ مثبتی صورت گرفته است تا در آینده‌ای نه چندان دور دسترسی به باروری برای همه زوجین امکان‌پذیر شود.

وی به زوجین توصیه کرد با توکل بر خداوند و داشتن امید، روش‌های تشخیصی و درمانی لازم را پیگیری و از انجام مشاوره‌های پراکنده و اتلاف وقت که خود عامل مهمی در تأخیر باروری است، پرهیز کنند و یک ویزیت اولیه جهت ارزیابی باروری را در اولویت برنامه‌های زندگی خود قرار دهند.

 

درمان موفق ۳۰ تا ۵۰ درصد از زوج‌های نابارور

الهام نقشینه مسؤول بخش باروری و درمان ناباروری بیمارستان شهید بهشتی اصفهان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه حدود ۲۰ درصد از بیمارانی که به این مرکز مراجعه می‌کنند درگیر ناباروری هستند، گفت: ۳۰ تا ۵۰ درصد از زوج‌های نابارور پس از درمان دارویی و اقدامات آزمایشگاهی درمان موفق دارند و بچه‌دار می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه همیشه گفته می‌شود پیشگیری بهتر از درمان است، بیان کرد: در مورد ناباروری نیز باید کاری کنیم که زوج‌ها قبل از رسیدن به ناباروری به فرزندآوری فکر کنند، چون با افزایش سن، ذخیره تخمدان زنان کاهش پیدا می‌کند و بسیاری از درمان‌ها مثمر ثمر نخواهد بود.

نقشینه با اشاره به اینکه با پیر شدن جمعیت، تمایل به تحصیلات و اشتغال زنان شاهد افزایش سن باروری هستیم، عنوان کرد: بیشتر زوج‌هایی نابارور وقتی مراجعه می‌کنند که درمانی وجود ندارد، بسیاری از این زوج‌ها تحصیلکرده هستند و به‌صورت خودخواسته، فرزندآوری خود را به تأخیر انداخته‌اند.

این متخصص زنان و زایمان با بیان اینکه زوجی که پس از یک سال بدون پیشگیری، بچه دار نشده‌اند را نابارور می‌گویند، افزود: ممکن است یک زوج یا هر دو مشکل داشته باشند، اما ناباروری را نمی‌شود با شواهد ظاهری تشخیص داد و حتماً باید آزمایش‌های پزشکی انجام شود.

 

ساده‌ترین درمان ناباروری درمان دارویی است

وی ساده‌ترین درمان ناباروری را درمان دارویی برشمرد و گفت: اقدام دیگر انجام آی یو آی با موفقیت ۲۰ درصد در هر سیکل و اقدام بعدی آی وی اف است، در این زمینه مشکلی از نظر تجهیزات و امکانات نداریم و از روش‌های روز دنیا استفاده می‌کنیم، ضمن اینکه میزان موفقیت ما معادل سایر کشورهای دنیا است.

نقشینه با اعلام اینکه ۳۰ تا ۵۰ درصد از زوج های نابارور به روش‌های مختلف بارور می‌شوند، بیان کرد: خوشبختانه بیمه‌ها تمام فرایندهای درمان ناباروری را تحت پوشش قرار می‌دهند و نه تنها از اصفهان، بلکه از استان‌های مجاور هم به این مرکز مراجعه می‌کنند و باردار می‌شوند، اما هنوز خیلی‌ها در جریان وجود این مرکز نیستند.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به تشخیص نازایی در حدود ۲۰ درصد از مراجعان این مرکز، عنوان کرد: زوج‌های نابارور نیاز به بررسی و درمان دارویی و اقدامات آزمایشگاهی دارند، در مواردی هم زوجین نیاز به اهدای تخمک یا جنین برای باروری دارند.

وی با اشاره به مراجعه سالیانه ۵ تا ۶ هزار نفر به بیمارستان شهید بهشتی اصفهان، ادامه داد: هزینه درمان ناباروری در این مرکز را کمتر از یک تا دو میلیون تومان اعلام و خاطرنشان کرد: ۷۰ درصد از هزینه داروها و ۹۰ درصد هزینه آی وی اف تحت پوشش بیمه است.

 

امید زوجین برای بچه‌دار شدن زنده شده است

به گزارش فارس، مادرشدن حسی است که در بین زنان وجود دارد اما برخی به دلایلی از این موهبت الهی محروم هستند که این مهم باید با کمک پزشکان و متخصصان انجام شود. هم اکنون ۱۵ الی ۲۰ درصد زوجین در کشور نابارور هستند که نیاز به استفاده از روش‌های کمک باروری بیش از گذشته احساس می شود.
بر این اساس و با توجه به نیاز پزشکی و اجتماعی و از طرفی تقاضای زوجین برای دریافت خدمات مورد نیاز، مراکز ناباروری در کلانشهرها شکل گرفت که بسیاری از بیماران برای درمان به این شهرها رهسپار می‌شوند.

متولیان امر در کشور طی سال‌های گذشته تلاش کرده‌اند با راه‌اندازی مراکز ناباروری و به کارگیری مجربترین متخصصان این حوزه، امید زوجین را برای بچه‌دار شدن زنده کنند که با وجود افزایش مراجعه کنندگان موفقیت‌هایی نیز حاصل شده است.

پایان پیام/۶۳۱۰۱/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1251587

مهمترین اخبار ایران و جهان: