نیوز سیتی!
16 آذر 1401 - 16:49

مستند شبکه لبنانی: موسیقی ایرانی فردای روشن‌تری دارد

یک شبکه لبنانی در مستندی با بیان اینکه موسیقی ایرانی پیشینه کهن دارد اما موسیقی امروز آن، حاصل تلاش آهنگسازان و هنرمندان معاصر است، تأکید کرد، موسیقی ایرانی که عشاق زیادی دارد، از فردای روشن‌تری برخوردار است.

به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری فارس، یک شبکه لبنانی در مستندی فرهنگی به موسیقی ایران پرداخت و نوشت، ایران سرزمین اقوام مختلف است که هر کدام موسیقی شگفت‌انگیز خود را دارند و این همه تنوع در دنیای موسیقی بی‌نظیر است.

شبکه خبری المیادین در گزارش «ایران همانطور که هست - موسیقی ایران» گزارش کرد، همه اقوام ایرانی موسیقی مخصوص به خود را دارند و در سرتاسر ایران مقام و آلات موسیقی برای عزاداری یا مراسم شادمانی فراوان وجود دارد.
طبق این گزارش، موسیقی نواحی یکی از ارکان فرهنگ ایرانی است که ریشه‌های آن از شمال تا جنوب و شرق تا غرب به گذشته‌های دور باز می‌گردد و در هر شهری صدای زندگی مردم در طول تاریخ از گلوی سازها به گوش می‌رسد. 
ایران موسیقی کهن دارد اما آنچه امروز می‌شنویم متفاوت است، اگرچه موسیقی ایرانی پیشینه‌ای کهن دارد، اما آنچه امروز می‌شنویم حاصل تلاش نوازندگان معاصر ایران است. در این دوره سیستم موسیقی در ایران تغییر کرد و نت‌نویسی موسیقی مدرن رایج شد، به طوری که نوازندگانی مانند ابوالحسن صبا سعی کرد آهنگ های اصیل ایرانی را به صورت مقامی سامان دهد که با بازگشت به ریشه اصلی خود و فراهم کردن امکان آموزش عمومی موسیقی، از این طریق نوازندگان ایرانی توانسته‌اند آهنگ‌های جاودانه‌ای خلق کنند که هنوز هم عشاق موسیقی به آن گوش می‌دهند.

المیادین به پیروزی انقلاب اسلامی نیز اشاره و گزارش کرد، در دوران انقلاب اسلامی در ایران از بعد از سال 1357 شورهای انقلابی غالب شد و لحن‌های موسیقی حماسی شد و قطعات آن به سرود نزدیک شد. داستان جنگ تحمیلی و دفاع مقدس مردم ایران در یک جنگ هشت ساله تاثیر بسزا و همه جانبه در فرهنگ موسیقی این مرز و بوم به مدت چهل سال پس از پیروزی انقلاب داشته است.

بنا بر گزارش این شبکه لبنانی، دنیای هنر تا همین اواخر شناخت بسیار کمی از موسیقی ایرانی داشت و تنها در زمره موسیقی شرقی طبقه‌بندی می‌شد و هویت مستقلی برای آن ایجاد نمی‌کرد اما تلاش بی‌وقفه ایرانیان در سال های اخیر برای ارائه و گسترش این هنر نتیجه داد و موسیقی ایرانی ثابت کرد که در نوع خود دنیایی بی‌نظیر است.

طبق این گزارش، موسیقی ایرانی که قدمتی طولانی دارد طی سال‌ها و دهه‌های گذشته مسیری پر پیچ و خم به سوی کمال را طی کرده است و بدون شک نمی‌توان فعالیت مستمر هنرمندان نسل‌های گذشته را در این موفقیت نادیده گرفت و به عقیده بسیاری از شنوندگان بین‌المللی موسیقی ایرانی، توانایی دستیابی به چنین موفقیتی را دارد. تجربه‌ای معنوی که شاید دستیابی به آن در عصر جدید در هنرهای دیگر دشوار باشد.

المیادین در پایان گزارش کرد، نام موسیقی ایرانی در بسیاری از جشنواره‌های مهم موسیقی به گوش می‌رسد و دوستداران آن لحظات، شنیدن قطعات موسیقی ایرانی را لحظاتی معنوی می‌دانند و صاحبان موسیقی ایرانی معتقدند این هنر فردای روشن‌تری دارد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 900943

مهمترین اخبار ایران و جهان: