نیوز سیتی!
17 شهریور 1402 - 16:40

دانشگاه‌های بالا برای بچه‌های بالا/پراید قراضه،نیم میلیارد ناقابل

بعد از اجرایی شدن طرح واردات خودرو و انتشار شایعه، برخی فکر کردند برای وارد کردن خودرو، به ماشین فرسوده و اسقاطی نیاز دارند و این شایعه فضای مجازی را پر کرد از پیکان و پرایدهای نیم میلیاردی!

خبرگزاری مهر؛ گروه مجله: روال هفته‌های ما و شما قبل این بود که پنجشنبه‌ها اخبار هفته را مرور می‌کردیم، اما از آنجا که پنجشنبه این هفته را به روایتی از رویدادی مهم در کشور اختصاص دادیم و از راهپیمایی جاماندگان اربعین حسینی نوشتیم؛ این بار عادت‌شکنی کردیم و برای دومین هفته شهریور، جمعه به مهمترین اخبار هفت روز اخیر سری زده‌ایم.

محبت به حسین (ع) ما را دور هم جمع می‌کند

چهارشنبه هفته‌ای که گذشت، اربعین حسینی بود؛ روزی که از سال‌های دور دوستداران امام حسین از سراسر دنیا راهی کربلا می‌شوند و در یکی از بزرگترین رویدادهای جهانی و اسلامی دور یکدیگر جمع می‌شوند. «حب الحسین یجمعنا» عبارتی است که در این ایام بیش از همیشه به گوش می‌خورد؛ یعنی: «محبت به حسین‌ع ما را دور هم جمع می‌کند.» و این عبارت در روزهای اخیر جایگاه داغ‌ترین کلیدواژه در شبکه اجتماعی «ایکس» یا همان «توئیتر» را به خود اختصاص داده است.

اربعین ۱۴۰۲ علیرغم گرمای شدید و طاقت‌فرسا، امسال هم با افزایش چشمگیر شمار زائران همراه بود و در حالی که از یکی دو هفته قبل موج سفرها برای زیارت عتبات عالیات آغاز شده، این هفته و در روزهای منتهی به اربعین نیز، رکوردهای عجیب و بالایی از خروج زائران به مقصد عراق ثبت شده است.

از آنجا موج بازگشت زائران کماکان ادامه دارد رئیس پلیس راهور «فراجا» و سایر مسئولان راهداری مدام توصیه کردند که زائران حتماً ابتدا در شهرهای مرزی استراحت کنند و بعد مسیر خود را ادامه دهند؛ چرا که بیشتر این تصادفات بر اثر رانندگی همراه با خستگی و خواب آلودگی است

حرف از تصادف شد و بد نیست سری به آمار جان باختگان حوادث رانندگی در این ایام بزنیم. متأسفانه در روزهای اخیر شاهد فوت تعدادی از هموطنان و زائران اربعینی در خاک ایران و عراق بودیم. تلخ‌ترین خبر مربوط به تصادف دو ون در محور سامرا و کاظمین بود که ۱۹ کشته و ۱۱ مصدوم بر جای گذاشت.

دانشگاه‌های بالا برای بچه‌های بالا/پراید قراضه،نیم میلیارد ناقابل

اگر عراق رفته باشید حتماً می‌دانید که اغلب رانندگان عراقی کوچک‌ترین اعتقادی به احتیاط یا رانندگی امن ندارند. متأسفانه در مجموع حوادثی که در این مدت رخ داد حدود ۴۰ نفر از زائران جان خود را از دست دادند که بالا بودن این رقم بدجور توی ذوق می‌زند.

اما روایت اربعین به خاک عراق محدود نمی‌شود؛ چند سالی است کسانی که این سفر نصیبشان نمی‌شود و خود را «جامانده» این مسیر می‌نامند، در رویدادی مشابه در شهرهای مختلف به خیابان‌ها می‌آیند و با حضور خود در مسیرهای مشخص شده، انعکاسی از اربعین را در نقطه نقطه کشور به نمایش می‌گذارند.

دانشگاه‌های بالا برای بچه‌های بالا/پراید قراضه،نیم میلیارد ناقابل

عربستان دل فوتبالی‌ها را می‌سوزاند

اگر فوتبالی باشید حتماً خبرهای اخیر مربوط به جابجایی فوتبالیست‌ها و حواشی آنها را دنبال می‌کنید و حتی اگر فوتبالی هم نباشید احتمالاً خبر آمدن «رونالدو» به تهران را شنیده‌اید. ستاره فوتبال جهان مدتی است که به النصر عربستان پیوسته و قرار است در رقابت‌های جام باشگاه‌های آسیا در زمین فوتبال خودی نشان دهد. البته ماجرا به رونالدو ختم نمی‌شود و در جریان این جابجایی‌های پر سر و صدا، دیگر ستارگان اروپایی مثل «بنزما» و «نیمار» هم برای مسابقات پیش رو به ایران می‌آیند.

روزهایی که ایران درگیر مجهز کردن استادیوم آزادی به ساده‌ترین امکانات برای برگزاری مسابقات مانند VAR است، عربستان با بستن قراردادهای بزرگ با ستارگان اروپایی، مجهز کردن استادیوم‌هایش به چمن مرغوب و… حسابی دل فوتبالی‌ها را داغ می‌کند.

دانشگاه‌های بالا برای بچه‌های بالا/پراید قراضه،نیم میلیارد ناقابل

چیزی تا ۲۸ شهریور و رقابت النصر و پرسپولیس و ورود رونالدو به چمن آزادی نمانده است. رونالدویی که به تازگی با ثبت یک رکورد جدید بار دیگر از مسی سبقت گرفت و ثابت کرد «سن فقط یک عدد است». او به تازگی ۵۱۷ گل در لیگ‌های ملی برای خود ثبت کرده است و رکورد قبلی که ۵۱۵ بود را شکست.

در همین گیر و دارها پرسپولیس که مدتی است از نبود هوادارانش رنج می‌برد در تلاش است این محرومیت را رفع کند و از AFC درخواست کرده در بازی با النصر که حضور پرشور هوادار می‌تواند هیجان رقابت را چند برابر کند محرومیت این تیم را نادیده بگیرد. باید تا پایان شهریور منتظر ماند و دید چشم رونالدو به جمال هواداران پرسپولیس روشن می‌شود…

حال دریاچه ارومیه خوب نیست

در بلبشوی خبرهای مختلف بیایید از ارومیه و حال بدش غافل نشویم. ارومیه‌ای که حدود ۵ سال قبل نزدیک به دوبرابر الان آب داشته است. چه بر سر دریاچه آمده که این بار خشک شدنش صدای مسئولان را هم در آورده است.

«عیسی کلانتری» رئیس سابق سازمان محیط زیست با نگرانی درباره دریاچه ارومیه می‌گوید: «دیگر نمی‌شود دریاچه ارومیه را ارومیه نامید! بهتر است از این به بعد بگوییم دریاچه نمک یا آب و نمک. از حجم کل دریاچه چیزی حدود ۷۰۰ میلیون مکعب آب باقی مانده است که آن هم آب خالص نیست.»

دانشگاه‌های بالا برای بچه‌های بالا/پراید قراضه،نیم میلیارد ناقابل

او در ادامه هشدار می‌دهد که سرنوشت میلیون‌ها نفر در منطقه در دست دریاچه است و اگر اوضاع همین‌طور باقی بماند، این مسئله می‌تواند باعث آوارگی بومیان شود. کلانتری برعکس رئیس سازمان محیط زیست معتقد است که اوضاع هیچ خوب نیست و دعوت می‌کند که هرکس می‌خواهد برود و با چشم‌های خودش ببینید چقدر از آب دریاچه باقی مانده است.

وضعیت بد منابع آبی تنها به دریاچه ارومیه ختم نمی‌شود. بحران خشکسالی هر روز بیشتر از روز قبل در کشور جولان می‌دهد و این در حالی است که به نظر می‌رسد مردم و دولت هر دو از این وضعیت غافل هستند.

دانشگاه‌های رده بالا برای بچه‌های بالا!

پول‌دارها و طبقه مرفه جامعه را معمولاً در محله‌های بالا می‌دیدیم و آنها را چهار درصدی خطاب می‌کردیم، اما حالا نیاز نیست تا محله‌های لوکس و اعیانی شهر برویم، کافی است جلوی در دانشگاه‌های برتر کشور دوری بزنیم چون اغلب دانشجویان از همان «بچه‌های بالا» هستند! کسانی که با هزار جور کلاس و معلم خصوصی و استفاده از بهترین امکانات و آموزشگاه در کنکور قبول شده‌اند و امروز ۹۲ درصد ورودی دانشگاه‌های شاخص و شناخته شده را به خودشان اختصاص داده‌اند!

بر اساس آماری تلخ و تکان دهنده، از کنکور امسال تنها هشت درصد قبولی‌ها متعلق به مدارس دولتی هستند و و این یعنی شما هرچقدر بیشتر پول داشته باشید، بیشتر یاد می‌گیرید و بهتر نتیجه کسب می‌کنید و این یعنی، کنکور دیگر رقابت میان هوش و استعدادها نیست و معیارهایش تغییر کرده است. این آمار یعنی کنکور، محل دیگری برای عرض اندام بچه‌های بالا شده و آنها غیر از محله‌های بالا و ماشین‌های قیمت بالا، حالا دانشگاه‌های رده بالا را نیز قبضه کرده‌اند.

دانشگاه‌های بالا برای بچه‌های بالا/پراید قراضه،نیم میلیارد ناقابل

حالا که بحث کنکور است، گریزی بزنیم به کشور همسایه، افغانستان که نتایج کنکور آنها به تازگی اعلام شده است. بر اساس این خبر، هیچ دختری امسال حق شرکت در این آزمون را نداشته و حالا تمامی پذیرفته‌شدگان آقایان هستند.

ماجرا وقتی غم‌انگیزتر می‌شود که داوطلبان کنکور همگی قبول شده‌اند و همه اینها در حالی است که سال‌های گذشته رتبه‌های برتر در این کشور را دختران از آن خود می‌کردند!

سخت‌ترین شغل دنیا جان ۶ نفر را گرفت…

یکی از حوادث تلخ هفته گذشته، فرو ریختن یکی از معادن شمال دامغان بود که بر اساس آنچه اعلام شده این حادثه بر اثر تجمع گاز و انفجار در این معده رخ داده است. گرچه بعد از پلاسکو و متروپل و و فروریختن معادن دیگر و محبوس شدن هموطنان زیر آوار، شنیدن این اخبار جدید نباشد اما تا همیشه تلخ و دردآور است.

دانشگاه‌های بالا برای بچه‌های بالا/پراید قراضه،نیم میلیارد ناقابل

به دنبال این فرو ریختن این معدن تیم‌های امدادی شهرستان‌های اطراف به محل حادثه اعزام شدند؛ ابتدا آمار دقیقی از حادثه در دست نبود اما به مرور اعلام شد ۶ کارگر محبوس شده‌اند. بعد از حدود یک روز و با تلاش نیروهای امدادی، عملیاتی و پشتیبانی، پیکر ۶ معدنچی از عمق ۷۰۰ متری زمین خارج شد.

پیکان جوانان و پراید قراضه، نیم میلیارد ناقابل!

یکی از تبلیغات جدید و و عجیب در هفته گذشته، آگهی‌های فروش خودروهای قدیمی و فرسوده با قیمت‌های نجومی در فضای مجازی بود. ماجرا از این قرار است که بعد از مصوبه مجلس و اجرایی شدن آن برای واردات خودرو و البته به دنبال انتشار یک شایعه توسط سودجویان، عده‌ای فکر کردند برای وارد کردن خودرو، به یک خودرو فرسوده و اسقاطی نیاز دارند.

دانشگاه‌های بالا برای بچه‌های بالا/پراید قراضه،نیم میلیارد ناقابل

این در حالی است که با توجه به آنچه توسط ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده اعلام شده، لزوم ارائه گواهی اسقاط آن هم توسط واردکننده است. البته این بین کسانی هم بودند که از آب گل آلود ماهی گرفتند و با فروش خودرو فرسوده سودهای عجیبی کردند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1490087

مهمترین اخبار ایران و جهان: