نیوز سیتی!
19 شهریور 1402 - 20:45

کشیک شبانه‌روزی ۸۷۴ نفر از کارکنان بهداشتی در مرز چذابه

اهواز- معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز از کشیک شبانه‌روزی بیش از ۸۷۴ نفر از کارکنان بهداشتی از آغاز عملیات خدمت‌رسانی به زائران حسینی در سال‌جاری در پایانه مرزی چذابه خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، پژمان بختیاری‌نیا ظهر امروز یکشنبه در گفت‌وگویی رسانه‌ای تصریح کرد: از ۲۷ مردادماه سال‌جاری و با شروع عملیات خدمت رسانی به زائران اربعین تا روز گذشته (۱۸ شهریورماه)، ۸۷۴ نفر در قالب تیم‌های بهداشت محیط، پیشگیری و مبارزه با بیماری‌ها و مامایی و سلامت خانواده به صورت کشیک‌های ۲۴ تا ۴۸ ساعته در مرز چذابه مستقر بودند.

وی عنوان کرد: علاوه بر پایگاه ثابت مراقبت مرزی مستقر در پایانه مرزی چذابه برای غربالگری سندرومیک بیماری‌ها، ۲ پایگاه جدید راه‌اندازی شده و با توجه به شرایط در بعضی مقاطع تا پنج پایگاه مراقبتی نیز افزایش یافت.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز اضافه کرد: همچنین ۲ آزمایشگاه پشتیبان در شهرستان‌های دشت آزادگان و اهواز مسئول انجام آزمایش‌های تشخیصی برای نمونه‌های اخذ شده در چذابه بودند.

بختیاری‌نیا بیان کرد: در پایگاه‌ها یادشده نیز بیش از ۳۲۰ هزار زائر ایرانی و غیر ایرانی با رویکرد خوداظهاری از نظر بیماری‌های واگیر تحت مراقبت سندرومیک قرار گرفته و در این مدت ۱۰۱۹ سندرم شناسایی و از ۵۲۴ بیمار مشکوک نمونه‌برداری لازم انجام و برای بررسی به آزمایشگاه ارسال شد؛ همچنین برای ۲۰۷ مورد نیز از تست‌های تشخیص سریع استفاده شده است.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان اظهار کرد: از میان بیماران شناسایی شده تعداد ۶۷ مورد ساکن استان‌های دیگر بودند که به دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌ها و شهرستان‌های محل سکونت آنان برای پیگیری و ادامه درمان گزارش‌دهی شد.

وی در خصوص راه‌اندازی ایستگاه بهداشت محیط معاونت بهداشت در ابتدای شهرک مواکب افزود: کارشناسان سلامت محیط و کار مستقر در مرز چذابه تعداد چهار هزار و ۱۶۲ بازدید بهداشتی از مواکب داشتند و در این بازدیدها، ۹۱ نمونه‌برداری میکروبی آب و ۳۸ نمونه‌برداری مواد غذایی انجام داده و ۸۷۰ کیلو مواد غذایی غیر قابل مصرف انسانی را معدوم کردند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: در حوزه آموزش نیز فعالیت‌های گسترده‌ای به منظور تهیه رسانه‌های آموزشی صورت انجام شده که استانداردسازی ۲۰۰ پیام آموزشی با موضوعات بیماری‌های واگیر، غیر واگیر و گرمازدگی، طراحی ۲ نسخه پمفلت آموزشی به زبان‌های فارسی - عربی و فارسی - اردو و طراحی پوستر «راه‌های پیشگیری از گرمازدگی» ویژه زوار اربعین را می‌توان به‌عنوان یکی از مقدمات برای آموزش زائران نام برد.

وی در ادامه برپایی چهار ایستگاه آموزشی ویژه اتباع خارجی و ایرانی و نصب ۲ دستگاه تابلوی روزدید در پایانه مرزی چذابه را از دیگر اقدامات مرکز بهداشت استان عنوان کرد و افزود: تا کنون حدود ۳۴۰ هزار بار آموزش چهره به چهره به زائران انجام شده و تعداد ۱۶ هزار و ۱۲۰ رسانه آموزشی شامل ۱۵ هزار پمفلت و ۲ هزار تراکت آموزشی بین آنها توزیع شده است.

بختیاری‌نیا همچنین آمادگی برای مراقبت و ارائه خدمت به مادران باردار، کودکان و سالمندان را از دیگر اقدامات مهم معاونت بهداشت دانشگاه در ایام اربعین عنوان کرد و گفت: روزانه تعداد ۲ مامای شاغل در مراکز بهداشت تابعه دانشگاه علوم پزشکی اهواز به صورت کشیک‌های ۲۴ ساعته در درمانگاه مرزی چذابه مستقر بوده و به زائران اربعین در صورت لزوم، خدمت ارائه دادند که این کشیک‌ها تا پایان موج بازگشت زائران ادامه خواهد داشت.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: در طول این مدت نیز فقط یک مورد مادر باردار نیازمند اعزام بود و سایر مراجعان به درمانگاه مامایی و سلامت خانواده، خدمات سرپایی دریافت کرده و ترخیص شدند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1493543

مهمترین اخبار ایران و جهان: