نیوز سیتی!
03 تیر 1402 - 13:20

کرمانِ تشنه را دریابید

در دولت گذشته انتقال آب از خلیج‌فارس به کویر سر و صدای زیادی ایجاد کرد و قرار بود خط بطلانی بر تشنگی این خطه باشد، وعده‌ای که محقق نشد، امیدواریم دولت سیزدهم آب را به خانه‌های مردم آورده و به داد کرمانِ تشنه برسد.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، چند سالی است که کرمان تابستان‌هایش را با عطش آغاز می‌کند، مردم این استان رنج‌دیده و رنج کشیده‌اند، حالا گلویشان خشک و لب‌هایشان هم ترک خورده است.

آب شدیدا کم شده و مسوولان امر هم فشار آب را به شدت پایین آورده‌اند تا از این بحران گذر کنند، این در حالی است که آب خلیج‌فارس تا بیخ گوش شهر آمده و انتقالش به مصرف مردم ۳ هزار میلیارد تومان هزینه داشته که استان در تامین به موقع آن وامانده است.

در شرایطی که کرمان بهشت معادن کشور است، از نگاه بیرون مردم استان باید گلها بچینند و بلبل‌ها تماشا کنند، اما همین معادن دردی روی دلشان گذاشته و استخوانی در گلویشان شده‌اند.

منابع آبی استان کرمان محدود است اما با این وجود تا زمانی که آب داشتیم همین معادن از آن استفاده کردند و وقتی کفگیر به ته دیگ خورد سرمایه‌گذاری‌های کلان انجام داده و از خلیج فارس آب آوردند.

پروژه‌ای که در دولت قبل پر سر و صدا آغاز شد و نامش را هم طرح ملی گذاشتند، کدام طرح ملی وقتی مردم از آن بی‌بهره‌اند؟ کدام پروژه بزرگ انتقال آب وقتی مردم روستاها چند وقت بعد چشم به راه دوختند تا تانکرهای آب سپاه از راه برسد و قدری گلویشان را تر کنند.

در آن زمان خبرگزاری دولت نوشت: «افتتاح طرح‌های یاد شده از هرمزگان تا سیرجان و ادامه پروژه انتقال آب تا رفسنجان و یزد خط بطلانی بر کابوس کم‌آبی استان‌های کویری کشور در حوزه آب آشامیدنی و همچنین برای صنعت تلقی می شود که مطالعات آن با تفکری هوشمندانه در سال ۹۲ و عملیات اجرایی این ابرپروژه در سال ۹۵ آغاز شد و امروز ثمره چند سال فعالیت شبانه‌روزی مهندسان داخلی با مشارکت ۲۰۰ شرکت خصوصی و بخش دولتی به بار نشسته است..»

حالا که سه سال از آن روزها گذشته چرا کسی از خودش نمی‌پرسد پس آب آشامیدنی کجاست؟ و چرا خط بطلان بر کم‌آبی کویر کشیده نشده است؟

انتقال آب از خلیج‌فارس به سیرجان ۴ سال طول کشید اما بعد از سه سال هنوز آب از سیرجان به کرمان نرسیده است، انتقال آب از سیرجان تا کرمان ۳ هزار میلیارد تومان هزینه داشته که استان برای تامین آن، زمان را از دست داد و آب در این تابستان به مصرف مردم نرسید.

امسال وضعیت آب استان از بحران گذشته و اگر زود حل نشود امنیتی می‌شود، بخش بزرگی از استان به ویژه شهر کرمان دچار قطعی و کاهش شدید فشار آب شده و مردم مناطق الغدیر، همت، محله شهید عباسپور، سرآسیاب فرسنگی، مطهری و روستاها و حاشیه شهر کرمان بیش از دیگر مناطق بغض تشنگی و بی‌آبی دارند، امیدواریم دولت سیزدهم هرچه سریع‌تر آب را به خانه‌های مردم آورده و به داد کرمانِ تشنه برسد.

پایان پیام/۸۰۰۶۵/ب

منبع: فارس
شناسه خبر: 1305443

مهمترین اخبار ایران و جهان: